سئو منفی چیست؟

سئو منفی (Negative SEO) یکی از تکنیک‌ هایی است که رقیبان از آن‌ ها برای لطمه زدن به سایت شما استفاده می ‌کنند. شما ممکن است زمان و هزینه زیادی را صرف کسب رتبه در صفحات نتایج موتورهای جستجو کنید. اما برخلاف انتظارتان طی یک شب همه آن زحمات به باد برود و رتبه سایتتان دچار افت شدید و ناگهانی شود. دقیقاً به همین خاطر است که باید با روش‌های Negative SEO و راهکارهای مقابله با آن‌ها آشنا شوید تا از وب‌سایت خود در برابر حملات رقیبان بی‌اخلاق جلوگیری به عمل آورید. اینجا ابتدا تعریف می کنیم که سئو منفی چیست و تکنیک های آن را بیان می کنیم. سپس راه های مقابله با آن را شرح می دهیم. همین طور راجب اینکه چگونه بفهمیم دچار سئو منفی شده ایم توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

سئو منفی چیست ؟ در پاسخ به سوال سئو منفی یا نگتیو سئو چیست با یک مثال میخواهیم این مفهوم را به شما توضیح دهیم. یکی از راه هایی که شما می توانید سئو سایت خود را بهبود بخشید و به رتبه های برتر گوگل برسید پیاده سازی تکنیک های سئو داخلی، خارجی، تکنیکال و اجرای اصول سئو کلاه سفید و خاکستری می باشد. در صورتی که رقبا شما افت رنک داشته باشند شما می توانید به رتبه های بالاتر برسید و از این طریق حتی بدون آن که فعالیت مثبتی روی سایت خودتان انجام داده باشید بهبود رنک خواهید داشت. در تعریف سئو منفی می توان گفت فعالیتی که برای سایت رقبا مخرب به شمار می رود و می تواند رتبه آن ها را کاهش دهد سئو منفی گفته می شود.

سئو منفی مجموعه ای از فعالیت هایی است که با هدف کاهش رتبه رقبا در نتایج جستجو انجام می شود. این فعالیت ها اغلب خارج از قوانین هستند (به عنوان مثال، ایجاد لینک های غیر طبیعی به سایت). اما در برخی موارد، ممکن است شامل هک سایت و تغییر محتوای آن نیز باشد. سئو منفی محتمل ترین توضیح برای افت ناگهانی رتبه نیست. قبل از اینکه تصمیم بگیرید ممکن است شخصی عمداً به رتبه شما آسیب برساند، دلایل رایج افت رتبه را در نظر بگیرید. لیست جامعی را در اینجا خواهید یافت.

پس تعریف سئو منفی را می توان هر عمل مخربی است که با هدف خرابکاری در رتبه بندی جستجوی وب سایت رقیب انجام شود تعریف نمودیا به عبارتی سئوی منفی استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و روش‌های غیراخلاقی برای پایین آوردن رتبه سایت رقیب در موتورهای جستجو است. نقطه مقابل سئوی منفی، سئوی مثبت است. یکی از راه هایی که می توانید سایت تان را به صورت ارگانیک به رتبه های برتر گوگل برسانید بهره گیری از تکنیک های سئو کلاه سفید می باشد.

تکنیک های سئو منفی به همراه راهکار

روش های مختلفی برای Negative Seo وجود دارد که در این قسمت به طور کامل تمام تکنیک هایی که می توانید برای سایت رقبا انجام دهید و روش هایی که می توانید سایت خود را از حملات منفی سایر سایت ها در امان نگه دارید را آموزش می دهیم.

لینک سازی یا مزرعه لینک (Link Farming)
لینک سازی یا مزرعه لینک (Link Farming)

لینک سازی در وب سایت

لینک سازی یا مزرعه لینک (Link Farming) یکی از روش‌های رایج و البته ساده جهت پیاده سازی سئو منفی در یک وب سایت است که رقیب در آن شروع به دادن لینک‌های اسپم و غیر مرتبط به وب سایت شما می‌کند. روش مقابله: برای پاکسازی صفحه خود از لینک‌های اسپم و مخرب می‌توانید از ابزار سمراش (SEMrush) کمک بگیرید تا بتوانید لینک‌های اسپم و نامعتبری که میزان Spam Score آنها بالا است را در وب سایت خود شناسایی کنید و آنها را به لیست Disavow (رد کردن) اضافه نمایید.

2- هک کردن وب سایت و حملات بدافزارها
هک کردن وب سایت و حملات بدافزارها برای سئو منفی

هک کردن وب سایت و حملات بدافزارها

هک کردن وب سایت و حملات برافزارها از دیگر روش های سئو منفی جهت تضعیف جایگاه و رتبه یک وب سایت محسوب می‌شوند که تاثیرات نامطلوبی بر صفحه شما خواهند داشت. روش مقابله: برای جلوگیری از هک شدن وب سایت خود توسط هکرها باید سعی کنید امنیت صفحه خود را با ایجاد رمزهای عبور دشوار بالا ببرید و آن را به صورت مداوم تحت نظر داشته باشید.

سایت copyscape
سایت copyscape

کپی و انتشار محتواهای اختصاصی شما

کپی محتواهای یک وب سایت و انتشار آن از دیگر روش‌های رایج پیاده سازی سئو منفی توسط رقبا است که آسیب جدی به رتبه بندی وب سایت شما وارد می‌کند. روش مقابله: ابزارهای بسیاری وجود دارند که به شناسایی محتواها و مطالب کپی شده در وب کمک می‌کنند که copyscape یکی از آنها است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا محتواهای کپی شده از سایت خودتان را پیدا کرده و آنها را از طریق copyright infringement form به گوگل گزارش دهید.

4- استفاده از ترفند پوگو استیکینگ (Pogo Sticking)
استفاده از ترفند پوگو استیکینگ (Pogo Sticking)

استفاده از ترفند پوگو استیکینگ (Pogo Sticking)

پوگو استیکینگ زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر بر روی یک صفحه در نتایج جستجو کلیک می‌کند اما مطلبی که به دنبال آن است را پیدا نمی‌کند و خیلی سریع صفحه را ترک می‌کند. روش مقابله: برای پیشگیری و مقابله با پیاده سازی پوگو استیکینگ در وب سایت خود باید صفحات مهم وب سایت که توسط گوگل رتبه بندی شده‌اند را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

از کجا بفهمیم دچار سئو منفی شده ایم ؟

نشانه هایی وجود دارد که یک وبمستر می تواند از طریق آنها رفتارهای مشکوک دیگران برای ایجاد سئوی منفی در سایت خود را شناسایی کند، برای اینکار شما باید ابزارهای مدیریتی مناسبی مانند وبمستر گوگل و یک آمارگیر دقیق و قدرتمند را در اختیار داشته باشید. نمونه هایی از این نشانه ها به شرح زیر است:

  • لینک به سایت شما از انجمن و فروم های خارجی.
  • دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب با آدرس هایی مانند .ru .cz .pl .biz و غیره. همه ی این لینک ها غیرطبیعی نیستند ولی برای یک سایت ایرانی دریافت بک لینک زیاد از این گونه آدرس ها کاملا غیرطبیعی خواهد بود.
  • تعداد زیادی بک لینک از وبلاگ های غیر مرتبط و گوناگون.
  • لینک هایی با متن یکسان و از چند دامنه مشخص، بعنوان مثال در عبارتی مشخص لینک سایت شما در فوتر و سایدبار (در عمل همه ی صفحات سایت) چند سایت نامعتبر قرار داده شده باشد.
  • دریافت بک لینک از سایت های غیراخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آنها.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *