آموزش ها مقالات

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

بسیاری از شما، کاربران سایت آماده در رابطه با درگاه پرداخت اینترنتی سوالاتی دارید که در این نوشته به سوالات پاسخ خواهیم داد.

 

درگاه پرداخت چیست؟

برای پرداخت پول به صورت اینترنتی از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده می‌کنیم. فرض کنید شما قصد خرید محصول یا خدمتی را از یک فروشگاه اینترنتی دارید. پس از طی مراحل مختلف وارد صفحه ای می‌شوید که درخواست شماره کارت بانکی، رمز اینترنتی، cvv و… را می‌کند. این صفحه را درگاه پرداخت اینترنتی می نامند.

درگاه پرداخت برای صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی بستری را فراهم می‌آورد تا بتوانند هزینه محصول یا خدمات خود را از طریق پایانه های بانکی دریافت نمایند.

ویژگی های درگاه پرداخت:

  • ارائه گزارش‌های متنوع پرداخت به صورت شخصی‌سازی شده و آنلاین
  • امکان انجام  پرداخت قبوض، شارژ تلفن همراه و خرید کالا و خدمات
  • امکان استرداد گروهی مبالغ به خریداران (Refund)
  • قابلیت استفاده از لوگوی اختصاصی پذیرنده
  • قابلیت پیاده سازی در انواع سیستم های مدیریت محتوا
  • ارسال ایمیل و پیامک نتیجه تراکنش درصورت درخواست کاربر

انواع درگاه های پرداخت اینترنتی:

پس از آشنایی با درگاه پرداخت و ویژگی های آن، به بررسی انواع درگاه پرداخت می‌پردازیم. به صورت کلی دو نوع درگاه داریم:

  • درگاه پرداخت مستقیم
  • درگاه پرداخت واسط

درگاه پرداخت مستقیم:

درگاه های پرداخت مستقیم توسط شرکت های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) ایجاد می‌شوند و برای انجام تراکنش مستقیما با بانک ها متصل می شوند.

تعداد شرکت های PSP در ایران 13 عدد می‌باشد. تصویر زیر لیست این شرکت ها را نمایش می دهد.

 

لیست شرکت های درگاه پرداخت اینترنتی
لیست شرکت های درگاه پرداخت اینترنتی و PSP

نحوه دریافت درگاه پرداخت مستقیم:

جهت دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم، موارد زیر نیاز است:

دارا بودن وب سایت طراحی شده

اخذ نشان نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی

داشتن حساب بانکی نزد یکی از شعب بانک‌های عضو شبکه شتاب

داشتن مدارک هویتی مورد نظر جهت متقاضیان حقیقی و حقوقی

در راستای حفظ حقوق کاربران و بنا بر ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دارا بودن نماد اعتماد الکترونیک، از ملزومات دریافت درگاه پرداخت اینترنتی است.

درگاه پرداخت واسط:

درگاه های پرداخت واسط یا غیرمستقیم توسط شرکت‌های ارائه می‌شود که با شرکت های PSP قرارداد منعقد می‌کنند و درگاه را در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار می‌دهند. این شرکت ها بر روی هر تراکنشی که از طرف دریافت کننده درگاه انجام شود، بین 0.5 تا 2.5 درصد کارمزد کسر می‌کنند.

در حال حاضر شرکت های بسیاری درگاه واسط ارائه می‌کنند که در نوشته دیگری به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

نحوه دریافت درگاه پرداخت واسط:

جهت دریافت درگاه پرداخت غیرمستقیم، به سایت درگاه های واسط بروید و پس از ثبت اطلاعات شخصی و بانکی خود درگاه مدنظر خود را درخواست نمایید.

معمولا روند دریافت درگاه واسط 24 ساعته انجام می‌شود.

امنیت درگاه‌های پرداخت چگونه است؟

امنیت پاشنه آشیل پرداخت اینترنتی است. درگاه‌های پرداخت مستقیم و واسط از روش‌های مختلف برای تامین امنیت کاربران خود استفاده می‌کنند.

مرسوم ترین روش تامین امنیت استفاده از کلید رمزنگاری است. شرکت پرداخت پس از اینکه شما را برای دریافت درگاه تایید کرد، یک کلید رمزنگاری در اختیار شما قرار می‌دهد. این کلید مختص به شما می‌باشد.

هنگامی که شما می‌خواهید مشتری را به درگاه پرداخت ارجاع دهید. باید اطلاعات پرداخت را با این کلید رمزگذاری کنید.
زمانی که مشتری پرداخت را انجام داد. سرور درگاه نتیجه پرداخت را با همان کلید رمزنگاری به سرور سایت شما ارسال می‌کند.

تمامی عملیات درگاه پرداخت در بستر امن TLS انجام می‌شوند؛ یعنی شما عملا از دو لایه رمزگذاری بهره می‌برید.

پرداخت ناموفق چیست؟

هنگامی که مشتری به صفحه پرداخت ارجاع داده می‌شود. پس از ورود اطلاعات کارت بانکی خود روی دکمه پرداخت کلیک می‌کند، اتفاق متعددی ممکن است رخ دهد.

ممکن است مشکلی در شبکه بانکی پیش آید یا حساب بانکی مشتری ایرادی داشته باشد. در این صورت پیام “پرداخت موفقیت آمیز نبود” ظاهر می شود و یک تراکنش ناموفق ثبت می‌شود.

  • چگونه درگاه پرداخت جدید به سایت اضافه کنیم ؟

  • نحوه نصب درگاه پرداخت

    تمامی مشاغل آنلاین و کسب و کارها مخصوصا کسب و کار های اینترنتی نیازمند پرداخت آنلاین هستند و البته باید این درگاه های پرداخت معتبر باشند. در ادامه مراحل نصب درگاه پرداخت را برای شما شرح می دهیم.

    اقدام برای درگاه پرداخت

    در حال حاضر برای دریافت درگاه پرداخت، شما باید ابتدا در سامانه نماد اعتماد الکترونیک ثبت نام نمایید و نماد اعتماد دریافت کنید سپس می توانید بر اساس نیاز خود یکی از درگاه های واسط و یا مستقیم را انتخاب نمایید. پس از طی روند اداری دریافت درگاه پرداخت و زمانی که درگاه برای شما فعال شد می توانید با مراجعه به بخش ماژول ها در سایت پرداخت یار ها ماژول مربوط به سایت های وردپرسی را دریافت نمایید.

    نصب افزونه های درگاه پرداخت

    پس از دریافت درگاه پرداخت به بخش افزونه ها در وردپرس بروید و افزونه ای که برای ایجاد درگاه پرداخت دانلود کرده اید را بر روی سایت آپلود کنید برای آشنایی با نحوه نصب افزونه در وردپرس می توانید مقاله بخش افزونه های وردپرس را مطالعه نمایید.

    فعال کردن درگاه پرداخت

    پس از نصب درگاه پرداخت و فعال کردن افزونه می توانید با مراجعه به بخش پرداخت ها در پیکربندی ووکامرس تنظیمات مربوط به درگاه پرداخت را انجام دهید برای اطلاع بیشتر در مورد تنظیمات درگاه پرداخت می توانید مقاله پیکربندی ووکامرس را در سایت آماده مطالعه نمایید.

    جاسازی فرم پرداخت

    نصب درگاه پرداخت در وردپرس یکی از مهم ‌ترین مسائل در سایت شما خواهد بود. ساخت چنین درگاهی می ‌تواند برای کاربران الزامی و لذت ‌بخش باشد و تجارت الکترونیکی شما را توسعه دهد. هر چه درگاه پرداخت سایت شما قوی‌ تر باشد، شما راحت ‌تر می‌توانید پول خود را دریافت کنید.

  • درگاه پرداخت ایمن بدون داشتن وب سایت

  • اگر به عنوان صاحب بیزنس صرفا فروش تلفنی دارید یا صرفا از طریق پیج اینستاگرام فروش دارید یا هم سایت دارید و هم پیج اینستا دارید می توانید از درگاه پرداخت جهت دریافت وجه سفارشات استفاده کنید. درگاه پرداخت می تواند جایگزین امن ارسال شماره کارت باشد، درگاه پرداخت می تواند گزارشات فروش را یکجا و طی یک پنل در اختیار شما قرار دهد ، درگاه پرداخت می تواند به افزایش فروش منجر شود. با این وجود برای ثبت سفارش ، جهت خرید یک لینک برای مشتری ارسال می شود که این لینک حاوی مبلغ سفارش بوده و قسمتی را برای درج نام خریدار و شماره تماس و آدرس و کدپستی دارد و حتی می توان نوع محصول را انتخاب کرد بعد از پرداخت از طریق درگاه پرداخت ، گزارش کامل آن و جزئیات پرداخت و اطلاعات پرداخت کننده در پنلی قابل گزارش گیری خواهد بود، نیازی به چت های طولانی ندارد و این گونه امکان کلاه برداری نیز به نزدیک صفر متمایل خواهد شد چرا که هستند کسانی که با کمک اپ رسیدساز یک رسید جعلی ساخته و برای شما ارسال می کنند و شما هم سفارش را ارسال می کنید. هستند کسانی که در وبلاگ یا در آپارات به فروش خدمات می پردازند حتی این گونه اشخاص هم می توانند لینک پرداخت ساخته و از آن در بلاگ و جاهای دیگر استفاده کنند.  اما لینک های پرداخت قابلیت ارسال از طریق پیامک را داشته و در صورتی که نوع کسب و کارتان مثلا صندوق قرض الحسنه یا خیریه است به راحتی می توانید برای گروه مخاطبان خود لینک پرداخت را ارسال کنید این لیست می تواند در قالب اکسل باشد و با وارد کردن اکسل در پنل می توانید به راحتی لینک را به دست دیگران برسانید.

مزایای درگاه پرداخت اینترنتی

  1. تسهیل کننده عملیات پرداخت
  2. افزایش سرعت در خرید و فروش
  3. افزایش فروش برای صاحبان کسب و کارها
  4. محدودیتی در معرفی تعداد IP وجود ندارد و می توان از چند سرور برای فروش استفاده کرد.
  5. امکان صدور فاکتور آنلاین برای سفارشات تلفنی یا اینیستاگرامی یا …
  6. گزارش گیری از تراکنش های انجام شده
  7. ساخت کیوآر کد درگاه پرداخت
  8. امکان راه اندازی در اپلیکیشن های موبایلی و در وب سایت
  9. قابل استفاده در تمام شبکه های اجتماعی
  10. اتصال پایدار به چندین درگاه بانکی

کارمزد درگاه پرداخت اینترنتی چقدر است؟

کارمزد ، مزد و اجرتی است که که انجام دهنده کار برای انجام کار و ارائه خدمت دریافت می کند و درواقع دستمزد و کارمزد در یک رده معنایی قرار دارند.

کارمزد خدمات بانکی ، مبلغی است که بانک ها ، شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت و سایر موسسات مالی در ازای خدماتی که ارائه می دهند از مشتری دریافت می کنند و معمولا برای انجام هر تراکنش کارمزد اخذ می شود.

در واقع ما روزانه بابت اکثر خدماتی که از بانک ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت (پرداخت‌یار ها) دریافت می کنیم مانند: افتتاح حساب ، صدور دسته چک ، خدمات بانکی الکترونیک که شامل مواردی مثل: کارت به کارت ، اعلام مانده کارت ، اعلام 10 گردش آخر ، تمامی تراکنش ها و … به بانک کارمزد پرداخت می کنیم.

به طور معمول مبلغ کارمزد بانک ها و موسسات مالی را بانک مرکزی تعیین می کند و روی آن نظارت دارد.

همه ما می دانیم که در ایران به دو صورت درگاه پرداخت ارائه می شود:

  • درگاه پرداخت بانکی
  • درگاه پرداخت، پرداخت یاری ( که به آن درگاه واسط نیز گفته می شود. )

کارمزد این دو درگاه با هم متفاوت است و همچنین تفاوت زیادی در خدمات نیز قابل رویت است. معمولا درگاه پرداخت های مستقیم بانکی همان کارمزدی را دارند که بانک مرکزی برای بانک ها تصویب می کند ولیکن در مقابل، درگاه پرداخت های اینترنتی خصوصی که همان پرداخت یار و با مجوز شاپرک هستند معمولا کارمزدهای بیشتری بابت خدماتشان از مشتری ها دریافت می کنند.

تسویه حساب با درگاه پرداخت اینترنتی چگونه است؟

طبق الزامات شاپرک تسویه های درگاه پرداخت اینترنتی طی سیکل 24 ساعته انجام می گیرد. شبکه پرداخت الکترونیکی پرداخت کارت “شاپرک” شبکه ای است که به منظور ساماندهی نظام پرداخت درکشور به خصوص پایانه های فروش الکترونیکی در نظام بانکی ایجاد شده و کلیه تراکنشهای حاصل از ( ابزارهای پذیرش ) توسط این شبکه نظارت و کنترل می شود و به طورکلی نظارت بر عملکرد فنی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد. پس سیکل تسویه خارج از کنترل سیزپی بوده و در اختیار شاپرک می باشد. تسویه ها طی عملیات پایا انجام می شود، ساعت انتقال در پایا همانند انتقال وجه کارت به کارت، آنی و لحظه‌ای نیست سامانه پایاپای الکترونیکی یا همان سامانه پایا از روش‌های الکترونیکی برای پرداخت‌های خود بهره می‌برد.

چند نوع درگاه های پرداخت وجود دارد ؟

  • درگاه پرداخت مستقیم (psp)
  • درگاه پرداخت غیر مستقیم (درگاه پرداخت واسط)

بهترین درگاه های پرداخت و شرکت ها و بانک هایی که درگاه پرداخت مستقیم ارائه می دهند و زیر مجموعه درگاه پرداخت شاپرک هستند کدام اند ؟

  1. درگاه پرداخت الکترونیک پارسیان
  2. درگاه پرداخت الکترونیک پاسارگاد
  3. شرکت پرداخت الکترونیک سامان
  4. شرکت به پرداخت ملت
  5. درگاه پرداخت الکترونیک ایران کیش
  6. شرکت فن آوا کارت
  7. شرکت آسان پرداخت پرشین
  8. شرکت مبنا کارت آریا
  9. شرکت پرداخت نوین آرین
  10. درگاه پرداخت غیر مستقیم

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که سوالی دارید در قسمت نظرات ↓ با ما در میان بگذارید.

منتظر مطلب ما برای بررسی درگاه های واسط باشید.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *