دورکاری یا teleworking
دورکاری کلمه ای است که این روز ها به شاه کلید اکوسیستم های کسب وکار تبدیل شده است. در این روزها با شیوع ویروس کرونا و و لزوم عدم حضور افراد در محل های پر تجمع، کارمندان کسب و کار ها نیز مجبور هستند که در کنار رعایت نکات پیشگارانه به کار های خود نیز برسند. از این رو یکی از بهترین راه های پیشنهاد شده برای کسب و کار ها ، دورکاری است. ما در این مقاله سعی کرده ایم نگاهی هوشمندانه ای به ین موضوع بکنیم و تمامی زاویه های این موضوع را برای شما روشن سازیم ، تا شما بتوانید با اتخاذ تصمیمی درست در این شرایط سخت به کار خود ادامه دهید. در قدم اول ما به بررسی مفهوم واژه دورکاری می پردازیم، سپس در قدم دوم انواع دورکاری را برای شما عنوان می کنیم ، در قدم سوم به بیان تاریخچه دورکاری می پردازیم و در نهایت به سوال کلیدی چرا باید دورکاری انجام داد؟ پاسخ میدهیم. این موضوع  به دلیل گستردگی مطلب طی چند مقاله دیگر بررسی خواهد شد از این رو علاوه بر مطالعه این مطلب ، توصیه می شود مطالب بعدی مرتبط با این مطلب را نیز مطالعه نمایید.
تعریف های بسیاری برای دورکاری بیان شده است.  انجمن بین المللی کار از راه دور (ITAC) دورکاری را اینگونه تعریف می کند :
” بطور کلی دورکاری نوعی آرایش کاری است که طی آن افراد به شکل انعطاف پذیری از نظر زمان و مکان به انجام و ظیفه و پاسخگویی به امور محوله می پردازند.”
در واقع دور کاری سبک نوینی از کار است که فرد بدون حاظر شدن در محل شرکت یا اداره و با استفاده از رایانه و موبایل در خانه یا محل های دیگر به انجام وظایف خود می پردازد. حال این وظایف می تواند پاسخ به مشتریان ، پشتیبانی و یا انجام یک پروژه باشد. در حال حاظر در بسیاری از کشور های پیشرفته مشاغل خانگی بخش مهمی از کار های آن کشور ها را تشکیل می دهد. در آمریکا 20 درصد کل اشتغال مربوط به مشاغل دورکاری است که  تقریباً 60 میلیون نفر را شامل می شود.
دورکاری یا teleworking راهکار مناسب برای کار در شرایط سخت کرونایی
دورکاری یا teleworking راهکار مناسب برای کار در شرایط سخت کرونایی

انواع دورکاری

دسته اول دورکاری تمام وقت:

افراد در این دسته کار خود را از محل زندگی خود انجام می دهند. این افراد از کامپیوتر ، موبایل و اینترنت برای انجام کار های خود استفاده می کنند.(کسانی که از 1 روز کمتر در خانه کار می کنند شامل این دسته نمی شوند. )

دسته دوم دورکاری سیار:

افراد که در این دسته قرار دارند ، مرتب در حال سفر و جابجایی می باشند. این افراد برای انجام کار های خود از کامپیوتر و موبایل استفاده می نمایند.(کسانی که بیشتر از 10 ساعت در هفته در خارج از خانه کار می کنند شامل ای گروه هستند.)

دسته سوم دورکاران پاره وقت:

افراد شامل این گروه کمتر از 1 روز را در خانه کار می کنند و بقیه ساعات کاری خود را سیار هستند و یا در فضا های کار اشتراکی کار می کنند.

دسته چهارم دورکاران متمرکز:

افراد که در این دسته قرار دارند کار خود را در محل های که به نام مراکز کار از راه دور یا دفتر کار مجازی که توسط شرکت طرف قرار داد در نزدیکی خانه آنها ایجاد شده انجام می دهند. (در این مکان ها تمامی امکانات لازم برای کار از راه دور فراهم شده است.)

دسته پنجم دورکاری در دفاتر کوچک:

این نوع از دورکاری در واقع نوعی خود اشتغالی است. این شیوه از دور کاری با عنوان فریلنسینگ (Freelancing) هم خوانی دارد.

تاریخچه دورکاری

در دهه ی 90 میلادی زمانی که تکنولوژی در حال تاخت بود . دور کاری نیز مطرح شد. جک ام.نیلز (پدر دورکاری) تلاش بسیاری کرد تا فرهنگ کار از راه دور  را گسترش دهد. پس از وی نیز با گسترش روزافزون فناوری ها و بالا رفتن سرعت تبادل اطلاعات در اینترنت ، کار از راه دور نیز بسیار گسترش یافت ، بگونه ای که طبق تحقیقات انجام شده در سال 2019 تقریباً 56 درصد شرکت های جهان با استخدام دورکاران سعی در پیش برد اهدافشان داشته اند. طی گزارشی که موسسه Fedscoop یکی از مراجع رسمی حوزه IT در آمریکا در سال 2010 منتشر کرد. به بررسی مقایسه وضعیت دورکاری بین کارکنان دولتی و کارکنان بخش خصوصی حوزه IT پرداخته است. این بررسی بطور خلاصه بیان می دارد که ، میزان رضایت از دورکاری در بخش دولتی 91 درصد و در بخش خصوصی 95 درصد بوده است. همچنین این گزارش می افزاید که زمان حضور افراد دور کار در خانواده پس از دورکاری 46 % افزایش یافته ، آلودگی 71 درصد کاهش  داشته، بهره وری 69 درصد افزایش یافته است ، کیفیت زنگی 76 % افزایش یافته است. همچنین این بررسی می افزاید که 70 % ذخیره پول و 84 % صرفه جویی در وقت از دستاورد های دورکاری در ایالات متحده آمریکا در سال 2010 بوده است.

حال وقت آن رسیده تا جواب یک سوال بسیار مهم را دریافت کنید.

چرا باید کارها را بصورت دورکاری انجام داد؟

کار از راه دور مزایا و معایب بسیاری دارد و همواره مزایایش بر معایبش غلبه کرده است. همانطور که در بالا اشاره شد دور کاری می تواند مدت زمان حضور فرد در کنار خانواده را افزایش دهد. بهره وری و کیفیت زنگی را افزایش دهد . همچنین دورکاری به شما کمک می کند تا به صورت بسیار چشمگیری در وقت و پولتان صرفه جویی نمایید. علاوه بر موارد بالا دورکاری سبب خواهد شد تا ترافیک در سطح شهر کم شود و از آلودگی هوا کاسته شود. دورکاری می تواند گزینه بسیار مناسبی برای شرکت ها و ادارات بسیار بزرگ باشد تا بدینوسیله بتوانند علاوه بر کمک به محیط زیست در هزینه های خود نیز صرفه جویی نمایند. دورکاری به شرکت ها کمک می کند تا محدودیت های زمانی و مکانی را زیر پا بگذارند و در سطح گسترده تری به ارائه خدمات و محصولاتشان بپردازند. همچنین در دور کاری ملاک کار کرد افرادزمان صرف شده آنها در محل کار نیست ، بلکه پیشرفت کار ملاک خواهد بود. دور کاری سبب افزایش رضایت شغلی ، کاهش فشار روحی کارکنان در محیط کاری و افزایش وقت آزاد آنها خواهد شد.

معایب دورکاری

دورکاری روشی جدیدی برای کارکردن نیست؛ بلکه این روش از سال‌ها پیش در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به کار می‌رفته و نتایج موفقیت‌آمیز آن نیز به  اثبات رسیده است. دورکاری نیز مانند سایر بعدهای رفتاری در سازمان‌ها دارای مشکلاتی می‌باشد که باید شناخته شوند و در ادامه به آن می‌پردازیم:
  • نیاز به سرمایه‌گذاری برای ایجاد فضای کاری در خانه
  • کنترل ضعیف و سختی ارزیابی عملکرد کارکنان دورکار توسط کارفرمایان
  • نبود مدیریت متمرکز بر شیوۀ انجام‌دادن وظایف به‌وسیلة کارکنان
  • نیاز به امنیت اطلاعات و مقابله با تهدیدات شبکه‌ای
  • نیاز به شبکه‌های رایانه‌ای، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پشتیبانی
  • نیاز به پشتوانۀ قانونی مناسب
  • کاهش ارتباطات شغلی و تعاملات اجتماعی
  • نیاز دورکاران به سواد رایانه‌ای و آشنایی با زبان انگلیسی
  • بی‌اعتمادی به کارکنان
  • آماده نبودن سازمان برای انجام تغییرات فرهنگی در سازمان
  • نگرانی از انزوای اجتماعی کارکنان و مشکلات ناشی از منزوی شدن افراد
  • مشکلات مربوط به نظارت بر کارکنان در حین انجام‌دادن کار
  • نیاز مدیریت به برنامه‌ریزی دقیق، توجه به فناوری، رعایت قوانین و مقررات قانونی، انتخاب و آموزش سرپرستان، دورکاران و نظایر آن
  • هزینه‌های مالی اضافی برای تهیۀ تجهیزات دورکاری (مانند رایانه، هزینه برای برقراری ارتباطات اینترنتی و نظایر آن)

دورکاری با خارج کشور

سایت Freelancer

سایت freelancer یکی از سایت‌های مطرح در بازار پروژه‌های دورکاری است. این سایت برای فریلنسرهای سرتاسر دنیا طراحی شده است که باتوجه‌به توانایی‌های خود بتوانند به‌صورت دورکاری پروژه‌هایی را انجام دهند و در منزل خود کسب‌وکار فریلنسری داشته باشند. فریلنسر کسی است که این سرویس‌ها و خدمات را بدون تعهد طولانی‌مدت به کارفرما ارائه می‌دهد و معمولاً ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای دستمزد خود را دریافت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر این شغل یکی از راه‌های کسب درآمد بدون داشتن سرمایه اولیه است. سایت فریلنسر (Freelancer) همانند یک بازار بزرگ آنلاین مستقر در Pyrmont استرالیا است که برای افرادی که به دنبال کار هستند و یا برای مشتریان خارجی و کسانی که به دنبال تکمیل کار خود هستند، طراحی شده است.

لینکدین

لینکدین در واقع یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای است که اساساً برای بهبود کسب‌وکارهای مختلف و آشناکردن دیگران با آن‌ها طراحی شده است. بااین‌حال، استفاده از لینکدین تنها به این موضوع محدود نمی‌شود و کاربران این شبکه اجتماعی می‌توانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری‌شان فعالیت می‌کنند، آشنا شوند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، همچنین می‌توان از این سیستم برای پیداکردن کار یا استخدام افراد نیز استفاده کرد.از طریق سایت فریلنسر و لینکدین می‌توانید دنبال کار دورکاری بگردید در حال حاضر بسیاری از افراد در ایران به‌صورت دورکاری با خارج از ایران در حال همکاری هستند.

چند راه‌حل برای تمرکز در دورکاری

در ادامه به چند نکته برای بهره‌وری بیشتر و افزایش تمرکز در دورکاری به‌صورت دائم یا موقت و همچنین رضایت شغلی بیان خواهیم کرد:
  1. ساعات کاری خود را مشخص کنید، این کار باعث افزایش تمرکز می‌شود و می‌توانید با برنامه و بدون تنبلی و اتلاف وقت به کار خود برسید و تغییر بزرگ هنگامی که برای خود ساعات کاری مشخص می‌کنید رخ می‌دهد.
  2. برای موفقیت برنامه‌ریزی کنید، برنامه‌ریزی بهترین روش برای انجام هر کاری است و اگر برای هدف و کار خود برنامه‌ریزی کنید نتایج بی‌نظیری را کسب خواهید کرد.
  3. حد و اندازه‌ای را برای دیگران تعیین کنید، برای آنکه تلاش‌هایتان نتیجه خوبی به‌ همراه داشته باشد، با کسانی که ممکن است رو‌زهای دورکاری را مانند روزهایی که در خانه هستید بدانند، بی‌پرده و شفاف برخورد کنید. به خانواده و دوستانتان توضیح دهید که روزهایی که دورکاری می‌کنید، فرصتی برای انجام کارهای شخصی ندارید.

برای مدیریت زمان در دورکاری چه کنیم؟

  1. برای مدیریت زمان در دورکاری برنامه‌ریزی کنید، ساعات کار خود را از قبل تنظیم کرده تا برای خودتان و خانواده مشخص باشد
  2. در صورت امکان، چند کار را به طور هم زمان انجام دهید، مدیریت زمان در دورکاری، شامل انجام‌دادن هم‌ زمان چند کار است.
  3. با یک روال ثابت ولی خلاقانه کار کنید.
  4. شخصیت خودتان را بشناسید، ارزیابی شخصیت خود در دورکاری، اولین قدم برای شناخت نقاط ضعف و اصلاح آنها است.
  5. برای مدیریت زمان در دورکاری از ابزار هل به طور مؤثر استفاده کنید، ابزارهایی مثل اینترنت، رایانه، ایمیل و تلفن، دورکاری را برای ما امکان‌پذیر کرده‌اند.

افرادی که عادت به دورکاری ندارند، باید چه اقداماتی انجام دهند تا آماده شوند؟

افرادی که به‌دور کاری عادت ندارند بهتر است محیطی آرام را برای خود فراهم نمایند. ساعت شروع و پایان کار خود را مشخص نمایند و به‌صورت دقیق برای ساعت‌های خود برنامه‌ریزی کنند. انجام 80 درصد از کارهای برنامه‌ریزی‌شده یک حد مطلوب در انجام کارها است.

چگونه شروع به دورکاری کنیم؟

راه اندازی سایت می تواند اولین قدم برای شروع یک دورکاری باشد. کسب و کارهای که به صورت محلی به ارائه خدمات و محصولات خود می پردازند ، می توانند با راه اندازی یک سایت به سطح گسترده تری از مشتریان ارائه خدمات کنند هزینه های خود را کاهش دهند و بهره وری را بالا ببرند. در حال حاظر شما می توانید کسب و کار خود را به سمت ارائه خدمات آنلاین سوق دهید و در شرایط کنونی که حضور افراد در محل کار تهدیدی برای سلامتی آنها است از آنها بخواهید با دورکاری به کار خود بپردازند. در مقالات بعدی موضوع دورکاری را بسیار مفصل تر مورد بررسی قرار می دهیم با ما همراه باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *