طراحی وب آموزش ها

تفاوت طراحی سایت با ASP یا PHP

طراحی سایت با ASP یا PHP

طراحی سایت با ASP یا PHP یکی از مسئله‌های مهم برای تمامی کسانی است که می‌خواهند برای کسب‌وکار خود یک سایت طراحی کنند. به زبان ساده ASP و PHP دو زبان برنامه‌نویسی هستند که جزو رایج‌ترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب در ایران هستند که هر یک طرف‌داران و توسعه‌دهندگان مربوط به خود را دارد. باتوجه‌به اهمیت این زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیای وب در ادامهٔ مطلب برای شما عزیزان به طور کامل بررسی می‌کنیم که آیا کدام زبان بهتر است؟ یا برای کسب‌وکار شما کدام یک مناسب است و مزایا و معایب هر یک را به شما می‌گوییم. در ادامه همراه ما باشید که یک مقالهٔ تکمیلی در این مورد برای شما آماده کرده‌ایم.

دو زبان برنامه‌نویسی ASP و PHP هر دو دارای معایب و مزایایی هستند که هرکدام در جایگاه خود دارای ویژگی‌هایی هستند و هرکدام یک سری مزایایی دارند که نمی‌توان گفت کدام یک خوب یا کدام یک بد است. در ادامهٔ مطلب تفاوت‌های این دو زبان را برای شما آورده‌ایم:

طراحی سایت با php
طراحی سایت با php

زبان برنامه‌نویسی PHP چیست؟

PHP مخفف PHP Hypertext Preprocessor است که PHP یک اسم خاص در آن می‌باشد. PHP یک زبان برنامه‌نویسی یا اسکریپت‌نویسی اپن سورس (Open Source) است. به این معنا که استفاده از PHP کاملاً رایگان است و شما هیچ هزینه‌ای برای کار با آن پرداخت نمی‌کنید. اما کسانی که در این زمینه کار می‌کنند سال‌ها در این زمینه فعالیت کرده‌اند و تخصص آن را دارند. کدهای PHP باید روی یک سرور اجرا شوند. این سرور می‌تواند یک سرور واقعی باشد و یا سرور موجود در کامپیوتر شما با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل  (wamp یا xampp) PHP در بسیاری از سایت‌های بزرگ جهان استفاده شده و کاربردی جهانی دارد و بسیاری از فعالان در حوزهٔ وب در تمام دنیا از آن استفاده می‌کنند.

بیایید دقیق‌تر به شما بگویم، درواقع PHP یک زبان برنامه‌نویسی است که قابلیت اصلی آن زمانی پدیدار می‌شود که با یک پایگاه‌داده یا Database ترکیب می‌شود و ساختار اصلی یا اسکلت وب‌سایت را تشکیل می‌دهد. PHP می‌تواند اطلاعات را وارد دیتابیس کند و همین‌طور از آن اطلاعات مختلف را بخواند و به کاربر نشان دهد. شما با استفاده از PHP می‌توانید به یک دیتابیس وصل شوید و اطلاعات موجود در آن پایگاه‌داده، مثل مطلب، نظرات و… را به کاربرانتان نشان دهید و بدنهٔ سایت خود را تشکیل دهید.

برای اولین‌بار  Rusmus Ledorf در سال 1995 زبان PHP را معرفی و استفاده نمود.PHP در حال حاضر محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی تحت وب محسوب می‌شود که یادگیری و پشتیبانی آن دلیل گستردگی و انجمن‌های بی‌شمار موجود در اینترنت در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده PHP برای طراحی بیش از 244 میلیون وب‌سایت استفاده و یا در آنها بکار گرفته شده است که حدود 57% سهم بازار را تشکیل می‌دهد. بعضی از وب‌سایت‌های بزرگ مانند WordPress و Facebook از زبان PHP استفاده می‌کنند.

طراحی سایت با asp
طراحی سایت با asp

زبان برنامه‌نویسی asp.net چیست؟

مهم‌ترین مرحله آموزش طراحی سایت با asp.net، آشنایی با مفهوم آن است که سال‌ها زمان می‌برد تا بتوان در این زمینه به طور حرفه‌ای کارکرد. ASP.NET پلتفرمی برای ایجاد وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی است که در تمام دنیا در حال استفاده است. به نظر شما برای اولین‌بار این زبان برنامه‌نویسی از کجا سر درآورد؟  کمپانی مایکروسافت در اوایل دهه 2000 این سرور را با ادغام HTML، CSS و جاوا اسکریپت طراحی کرد. ASP.NET منبع‌باز (open source) و سمت سرور (server-side) است و روی ویندوز اجرا می‌شود. برنامه‌های ASP.Net به زبان‌های مختلف C#، VB.Net و J# نوشته می‌شوند.

امنیت و ایمنی این پلتفرم بالاست بسیاری از سازمان‌های دولتی به دلیل یکپارچگی امنیتی و ایجاد امنیت بیشتر در سایت خود از این پلتفرم استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، وب‌سایت آژانس دولتی Passport Seva در هند از چهارچوب ASP.NET بهره برده است. بنابراین، شرکت‌های توسعه وب و اپلیکیشن موبایل استفاده از این فریم‌ورک برای توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب ایمن ترجیح می‌دهند. از گذشته تا کنون شرکت‌ها به دنبال آموزش طراحی سایت با ASP.NET بوده‌اند. از شرکت‌های خصوصی گرفته تا سازمان‌های دولتی، ساخت سایت با ASP.NET به‌عنوان یک چهارچوب امنیت اطلاعات عمل کرده است.

تفاوت طراحی سایت با ASP یا PHP
تفاوت طراحی سایت با ASP یا PHP

تفاوت هزینه طراحی سایت با ASP یا PHP

در دنیای برنامه‌نویسی و طراحی وب‌سایت، PHP و ASP  همیشه رقیب‌های سرسختی برای یکدیگر بوده‌اند و همواره اسم این دو زبان در کنار یکدیگر آمده است. یکی از اصلی‌ترین رقیب‌های PHP در این سال‌ها، زبان برنامه‌نویسی ASP.NET بوده است و همیشه بین برنامه‌نویسان PHP و ASP یک بحث و جدال بزرگ است و هر دوی این گرو‌ها، می‌خواهند بگویند که زبان برنامه‌نویسی آن‌ها بهتر و حرفه‌ای‌تر است؛ اما در حقیقت هر دوی این زبان‌ها قابلیت‌هایی را دارند که آنها را متمایز می‌کند.

در مورد هزینه‌هایی که برای این زبان‌ها باید بپردازید تفاوت‌هایی وجود دارد که در این مورد PHP برندهٔ این بخش از مقایسه‌ها می‌شود. زیرا این بخش از مقایسه تنها قسمتی است که می‌توان گفت PHP برتری کاملی نسبت به ASP.NET دارد و طور قطع می‌توان گفت از بابت هزینه‌ها PHP برندهٔ میدان است. PHP یک زبان متن‌باز است که کاملاً رایگان است و بر پایه سیستم‌عامل لینوکس بوده اما ASP.NET متعلق به مایکروسافت بوده و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت. البته این موضوع در مورد کشور ایران خیلی صادق نیست چرا که تقریباً تمام نرم‌افزارهای مایکروسافت از جمله ASP.NET از طریق کرک ، توسط برنامه‌نویسان مورداستفاده قرار می‌گیرد و برنامه‌های چند صد دلاری  مایکروسافت، در ایران به‌صورت رایگان استفاده می‌شود.

بهتر است بدانید که لینوکس به‌صورت کاملاً رایگان عرضه می‌گردد؛ اما برای استفاده از ویندوز هزینه مربوط به فعال‌سازی می‌بایست پرداخت گردد که همان‌طور که بالاتر گفته شد می‌توانید به طور رایگان در کشور ایران از طریق کرک استفاده کنید. هاستینگ‌های لینوکس معمولاً نسبت به هاست‌های ویندوز ارزان‌تر بوده و معمولاً با قیمت پایین‌تری ارائه می‌گردند. همین‌طور، PHP به‌صورت کدباز عرضه می‌گردد و اسکریپت‌ها و کدهای رایگان بسیار بیشتری نسبت به ASP.NET برای آن وجود دارد و درصورتی‌که قصد طراحي سايت خاصی را داشته باشید معمولاً اسکریپت‌های آماده و رایگان بیشتری برای استفاده نسبت به ASP.NET وجود دارند و همین مورد باعث قیمت پایین‌تر هزینه طراحي سايت PHP نسبت به ASP.NET می‌باشد.

تفاوت سرعت سایت با ASP وPHP

سرعت در یک وب‌سایت برای تمامی برنامه‌نویسان یک مسئله مهم بوده و برنامه‌نویسان در بین این دو زبان‌باز بحث‌های زیادی وجود دارد. تقریباً مهم‌ترین بخش در مقایسه این دو زبان برنامه‌نویسی مقایسهٔ سرعت آنهاست که مدنظر بسیاری از کارشناسان قرار می‌گیرد. مقایسه طراحی سایت با ASP یا PHP از نظر سرعت موردبحث‌های مختلف قرار می‌گیرد و متخصصان زیادی بحث‌های زیادی می‌کنند، درحالی‌که منابع علمی و مقالات مختلف سرعت asp.net و php را مقایسه کرده‌اند و نیازی به بحث کردن نیست. ما نیز در این مقاله با استناد به همین منابع معتبر به مقایسه این دو زبان از حیث سرعت خواهیم پرداخت. در قدم اول بهتر است مسئله مرحله compile در وب سرورهای php در زمان مشاهده صفحه صورت می‌گیرد، این موضوع باعث کندی اجرای برنامه‌های نوشته شده با زبان php می‌شود مورد بعدی کدهای خروجی asp.net به‌صورت Byte code هستند به همین دلیل در زمان اجرای دستورات یک صفحه مرحله compile حذف می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود کدهای برنامه با سرعت بسیار بیشتری اجرا شوند. در نتیجه موارد گفته شده بر اساس آزمایش‌ها انجام شده سرعت لود اطلاعات  در asp.net حدود۱۰ برابر بیشتر از php است.

در مقایسه سرعت یک وب‌سایت غیر از زبان برنامه‌نویسی مورداستفاده در طراحی سایت، به عوامل بسیار زیاد دیگری می‌تواند تأثیرگذار باشد. یکی از این موارد نوع پایگاه‌داده (Data Base) و نوع سرور (Server) است. برای مثال در طراحی وب‌سایت‌های PHP از پایگاه‌داده MySQL متعلق به Oracle و همچنین سرورهای Linux استفاده و برای وب‌سایت‌های طراحی شده با ASP.NET نیز از MSSQL متعلق به Microsoft و البته سرورهای Windows استفاده می‌شود که تمامی این موارد بر روی سرعت سایت مؤثر هستند.

تفاوت امنیت زبان برنامه‌نویسی php و asp:

یکی از موضوعات بسیار مهم درباره زبان‌های برنامه‌نویسی کدباز موضوع امنیت آن‌هاست. مقایسه کردن امنیت این دو زبان شاید در عمل یک موضوع درست و اصولی نباشد؛ اما موضوعی که در امنیت سایت اهمیت دارد نحوهٔ استفاده از این زبان‌هاست. اینکه معماری وب‌سایت شما به چه صورتی ایجاد شده باشد و راهی برای نفوذ در آن قرار نگرفته باشد بسیار مهم است.

پس چه چیزی در برنامه‌نویسی می‌تواند وب‌سایت را ایمن کند؟ به نظر شما تنها زبان برنامه‌نویسی جهت ایمنی کافی است؟ پاسخ خیر است.

برخی از مشکلات امنیتی که ممکن است به‌خاطر برنامه‌نویسی سایت پیش بیاید عبارت‌اند از:

  • Remote code execution
  • SQL injection
  • Cross Site Scripting
  • Session Hijacking

که هیچ‌کدام از موارد بالا ارتباطی به زبان برنامه‌نویسی ندارد و برنامه‌نویس باید با موارد فوق آشنا باشد تا مشکل امنیتی برای آن وجود نیاید و بتوانید یک وب‌سایت ایمن داشته باشید. ضمن اینکه سیستم‌های بسیار زیادی در دنیا وجود دارند که با پلتفرم دات نت کار می‌کنند و اگر این پلتفرم مشکلی داشت قطعاً هیچ‌کدام از این شرکت‌ها به سمت آن نمی‌رفتند.

مزایای php چیست؟

در مواردی که پروژه‌هایی که می‌گیرید کوچک هستند بهتر است از php استفاده کنید و اگر سرور شما لینوکس است هم بهتر است از زبان برنامه‌نویسی php استفاده کنید. زبان برنامه‌نویسی PHP برای طراحی وب ایجاد شده است. این زبان متن‌باز و رایگان است. انجمن بزرگ و فعالی دارد و در تمامی نقاط دنیا برای طراحی وب‌سایت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. دامنه کاربرد وسیعی در حوزه وب دارد. از پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. مولتی پلتفرم است؛ یعنی می‌تواند به اشکال مختلف مورداستفاده قرار گیرد. مستندات و منابع یادگیری فراوانی دارد که تمامی دانش‌آموزان این حوزه می‌توانند از آن بهره ببرند. نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی فرصت‌های شغلی بیشتری دارد. تعمیر و نگهداری آن آسان است این بدان معناست که اگر سایتتان با مشکلاتی مواجه شود می‌توان بسیار ساده و راحت آنها را حل کرد.

در دنیای کامپیوتر و اینترنت، هر تکنولوژی باید بتواند ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی را برای کاربرهای خود فراهم آورد تا بتواند نظر و اعتماد آنان را به خود جلب کند موردتوجه متخصصین این حوزه می‌شود و در نتیجه می‌تواند برای این حوزه کاربران زیادی را هم جذب کند. انجمن بزرگی که زبان برنامه‌نویسی PHP را پشتیبانی می‌کند و توسعه می‌دهد براین‌اساس همیشه در تلاش است که کدنویسی با این زبان برنامه‌نویسی را برای کاربرهای خود ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. پشتیبانی عالی و به‌روزرسانی‌های زبان PHP یکی از عوامل اصلی محبوبیت این زبان به شمار می‌آید.

مولتی پلتفرم یا Cross Platform بودن زبان برنامه‌نویسی PHP از بهترین ویژگی‌های این زبان است که این ویژگی باعث می‌شود بتوانید PHP را بدون هیچ‌گونه مشکلی روی یک ویندوز سرور، مکینتاش سرور یا لینوکس سرور اجرا کنید. اگر به‌خاطر داشته باشید در بخش قبلی اشاره شد که نتیجه کدهای PHP به‌صورت HTML به مرورگر کاربر ارسال می‌شود؛ بنابراین اینکه کاربر از چه نوع سیستمی استفاده می‌کند اهمیتی ندارد و نیازی به نصب هیچ‌گونه افزونه یا نرم‌افزار اضافه دیگری برای اجرای آن‌ها نخواهد داشت و داشتن یک مرورگر وب برای آن‌ها کفایت می‌کند؛ بنابراین استفاده از PHP هیچ محدودیتی برای شما و کاربرها اعمال نخواهد کرد. از طرفی دیگر PHP با بیشتر وب سرورهای مطرح دنیا از جمله Apache HTTP Server ، Nginx و… کاملاً سازگار است. همچنین PHP از اکثر دیتابیس‌های معروف پشتیبانی می‌کند که از بین آن‌ها می‌شود به سیستم مدیریت دیتابیس Mysql ، MongoDB ، SQLite و… اشاره کرد.

معایب php

سرعت این زبان نسبت به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر کمتر است و همین‌طور امنیت کمتری نسبت به ASP دارد و همین‌طور برای برنامه‌های دسکتاپ مناسب نمی‌باشد.

مزایای asp.net

زبان برنامه‌نویسی asp.net امتیازات و مزیت‌های بسیار زیادی را دارد که در ادامهٔ مطلب به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. این زبان از معماری MVC پیروی می‌کند. با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی در زمان می‌توان صرفه‌جویی بکنید. این فریم‌ورک با جعبه ابزار فوق‌العاده غنی از طریق محیط توسعه یکپارچه Visual Studio ارائه می‌شود. ASP مبتنی بر common language runtime است. با استفاده از این زبان می‌توانید ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین کارها را انجام دهید. از ویژه‌ترین ویژگی‌های ASP امنیت بالای آن است.

معایب asp.net

زبان برنامه‌نویسی ASP  بر روی نسخه‌های قدیمی نصب نمی‌شود و همین‌طور انتقال برنامه ASP از یک سرور به سرور دیگر گران است. به‌صورت کلی این زبان هزینه بر است. هسته NET دارای مشکلاتی است که ممکن است کدهای خاصی کار نکنند و از همین طریق پروژه شما با شکست مواجه شود و یا نتوانید آن نتیجه دلخواهی که در ذهن داشتید را به دست بیاورید.

پشتیبانی

در مورد پشتیبانی‌هایی که در زمینه وجود داریم بهتر است بحث زیادی رو نکنیم؛ زیرا هر دوی این زبان‌ها توسط شرکت‌های بزرگی پشتیبانی می‌شوند و مشکلی از این بابت برای کاربران این دو زبان ایجاد نمی‌شود.

طراحی سایت با ASP یا PHP در سایت های بزرگ

در اینجا لیستی از سایت‌هایی که توسط این دو زبان قدرتمند برنامه‌نویسی شده‌اند را برایتان آورده‌ایم.

سایت‌هایی که با PHP طراحی شده‌اند:

سایت‌هایی که با ASP.NET برنامه‌نویسی شده‌اند:

  • سایت دی جی کالا http://digikala.com/ یکی از معروف‌ترین و بهترین سایت‌های ایرانی ساخته شده با Net web form است.

زبان برنامه‌نویسی ASP چند سالی بیشتر نیست که متداول شده است و در نتایج بسیاری از تحقیقات وب‌سایت‌های معروفی وجود ندارد که از این زبان مورداستفاده قرار داده‌اند.

طراحی سایت با ASP یا PHP را به طور کامل برای شما عزیزان مقایسه کردیم تا بتوانید بهترین و جامع‌ترین لیست را در دست داشته باشید و برای برنامه‌نویسی وب‌سایت خود یا حتی برای شروع یادگیری این زبان‌ها اقدام کنید. شما چه مواردی دیگری در مورد مقایسه این دو زبان در ذهن دارید؟  آن را در بخش زیر برای ما کامنت کنید تا در آینده به این موارد نیز بپردازیم

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *