آموزش ها سئو

11+1 فاکتور کلیدی رتبه بندی سایت در گوگل سال 2023

11+1 فاکتور کلیدی رتبه بندی سایت در گوگل سال 2023

رتبه بندی سایت در گوگل و یا همون سئو سایت به نظر ما مهم‌ترین بخش یک سایت است که از سال‌های نه‌چندان دور طراحان سایت برای داشتن رتبه‌های بالاتر در صفحه جستجو تلاش‌های بسیاری می‌کردند و همواره در پی پیداکردن فاکتورهایی بودند که طبق آن گوگل امتیاز سئو بالاتری را به سایتشان بدهد. درعین‌حال سئو یک اصل ناپایدار و همین‌طور متغیر است که در سال‌های مختلف تغییرهای بسیاری را داشته و همواره در حال بروز رسانی است. اگر می‌خواهید طبق آخرین فاکتورهایی که گوگل ارائه کرده است عمل کنید و یک سایت حرفه‌ای با رتبهٔ بالا داشته باشید ادامهٔ مطلب را دنبال کنید که جدیدترین فاکتورها را به شما خواهیم گفت…

برای داشتن رتبه‌های خوب در گوگل شما باید یک سری از اقداماتی که مرتبط با سئو سایت شماست انجام دهید. تاکتیک‌های سئو همواره در حال به‌روزرسانی است و شما می‌توانید با استفاده از این تاکتیک‌ها رتبه‌های بهتری را دریافت کنید. اجرا کردن این تاکتیک‌ها نه‌تنها برای داشتن رتبه‌های بهتر در گوگل، بلکه برای ایمن نگه‌داشتن و یا بهتر است بگوییم اصولی معرفی کردن سایت شما به گوگل است. در این صورت است که سایت شما برای گوگل یک سایت پویا شناخته می‌شود و از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر گوگل در امان می‌مانید.

محتوا پادشاه است از زبان بیلگیتس
محتوا پادشاه است از زبان بیلگیتس یکی از فاکتور های کلیدی رتبه بندی سایت در گوگل

محتوا همواره پادشاه است

حتماً جملهٔ معروف content is king را شنیده‌اید؛ این جمله تقریباً از اوایل فعالیت بر روی سئو سایت‌ها بوده و الان نیز هست؛ لذا این را هیچ‌وقت فراموش نکنید که سایت شما نیاز به محتوا دارد. اما سؤال اینجاست که چه محتوایی؟ یک محتوای اصولی که می‌تواند برای شما رتبه‌های خوب را کسب کند باید ارگانیک باشد. محتوای ارگانیک برای هر سایت و هر نوع کسب‌وکاری بدون پرداختی است که مشتریان بالقوه و موجود می‌توانند به طور طبیعی پیدا کنند و این محتوایی که شما تولید خواهید کرد عیناً همان چیزی است که مشتری شما به دنبال آن است. به‌جای پرداخت هزینه برای تبلیغات، دارندگان کسب‌وکار می‌توانند محتوای ارگانیک را بدون هیچ هزینه‌ای برای دستیابی به مشتریان ایجاد کنند. نمونه‌هایی از محتوای ارگانیک شامل یک پست وبلاگ در وب‌سایت یک شرکت یا یک اینفوگرافیک ارسال شده در صفحات رسانه‌های اجتماعی یک شرکت است. هر مشتری که محتوای مرتبط را به‌صورت آنلاین جستجو می‌کند یا شرکتی را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کند، ممکن است این نوع محتوا را بیابد که البته باید بگوییم از ابتدا هم دنبال همین بوده است. همین‌طور کسانی که سایت‌های بزرگی دارند از این روش که با تشویق مشتریان به‌اشتراک‌گذاری محتوای ارگانیک با دیگران، مانند دنبال‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی خود، دامنه دسترسی به محتوای ارگانیک را افزایش می‌دهند.

به‌طورکلی تولید محتوا در سایت بستگی به سلیقهٔ شما دارد و اینکه شما تا چه میزان خلاق هستید می‌تواند روی جذب کاربران شما تأثیر مستقیم بگذارد. کسانی که برای سایت خود یا سایت‌هایی که پروژه آن را در دست دارند اغلب در مورد کلمات کلیدی برای ایجاد محتوای ارگانیک تحقیق می‌کنند که می‌تواند به آنها کمک کند رتبه بندی موتورهای جستجو را برای دستیابی به مخاطبان وسیع‌تری بهبود بخشند.

رعایت نکات سئو داخلی یا سئو on page

اگر سایت شما به‌تازگی شروع به کارکرده است و کسب‌وکار شما نوپاست یا شما یک سئوکار تازه‌وارد هستید برای کسب رتبه‌های بالاتر در صفحه سرچ پیشنهاد می‌کنیم این موارد را در سایت خود در نظر داشته باشید:

کلمات کلیدی طولانی یا از long keyword
کلمات کلیدی طولانی یا از long keyword یک عامل تاثیرگذار در رتبه بندی سایت در گوگل

برای شروع از کلمات کلیدی طولانی یا از long keyword ها استفاده کنید

منظور از این بخش این است که شما بتوانید در این مطالب با رعایت نکات سئو رتبه‌های خوبی را دریافت کنید تا بتوانید پس از به سراغ کلمات چگال رفتن رتبه‌های خوبی را هم در آنجا دریافت کنید. کلمات دارای سختی‌های متفاوتی هستند و هر میزان که سختی کلمات بیشتر شود احتمال رتبه گرفتن در آن کمتر می‌شود. به همین دلیل است که می‌گوییم اگر می‌خواهید شروع به کار کنید با کلمات کلیدی طولانی شروع کنید تا احتمال رتبه گرفتن مطلبتان بیشتر شود. در همین بین بهتر است این را هم در نظر بگیرید که هر چه در سر تیتر مطلب خود قرار می‌دهید همانی است که در محتوای خود دارید.

یک مطالعه اخیر نشان داد که 91.8 درصد از کل جستجوها برای کلمات کلیدی طولانی است. این به این معناست که یک تغییر بزرگ نسبت به روزهای اولیه کار با اینترنت است.

کلمات کلیدی خود را در تیترهای خود استفاده کنید

استفاده کردن کلمات کلیدی در تیتر برای سئو اثربخش است. بهتر است بگوییم در سئو فارسی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل همین استفاده کردن کلمات کلیدی در تیترهای H1 و H2 و دیگر تیترهاست. 36 درصد از کارشناسان سئو فکر می‌کنند سرفصل‌ها مهم هستند، اما این به این معنا نیست که اگر کلمات کلیدی منطقی نیستند، مجبور به جایگزین‌کردن آنها باشید این یعنی باتوجه‌به محتوایی که نوشته‌اید تیتر بزنید و بی‌دلیل کلمات کلیدی خود را در تیتر استفاده نکنید.

استفاده کردن از کلمات کلیدی در تیتر به‌عنوان یک سیگنال برای گوگل است تا به آن بفهماند که محتوایی که در این پاراگراف است با این موضوع که مرتبط با کلمات کلیدی استقرار دارد. این را هم در نظر بگیرید که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید و به UX و همین‌طور نکاتی که خود گوگل گوشزد می‌کند توجه کنید و به هر قیمتی کلمات کلیدی را تکرار نکنید.

- درج کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن
درج کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی سایت در گوگل

درج کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن

در این قسمت از درج محتوا شما باید زیر 160 کاراکتر کلمه برای آن بنویسید که این مطلب در سرچ نمایش داده می‌شود. طبیعتاً باید بدانید که این بخش باید یک محتوای کوتاه جذاب داشته باشد تا کاربر را به‌سوی سایت شما بکشاند. فراموش نکنید که درج کلمات کلیدی هر صفحه در متاتگ عنوان همان صفحه کاملاً ضروری است. اما در تکرار بیش از حد کلمات خودداری کنید. این فاکتور به‌تنهایی 17درصد در رتبه بندی گوگل تأثیر دارد که این درصد تغییرات ممکن است کمتر و یا بیشتر شود؛ اما درهرصورت از میزان اهمیت آن نمی‌کاهد.

استفاده کردن از کلمات کلیدی در تیتر به‌عنوان یک سیگنال برای گوگل است تا به آن بفهماند که محتوایی که در این پاراگراف است با این موضوع که مرتبط با کلمات کلیدی استقرار دارد. این را هم در نظر بگیرید که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید و به UX و همین‌طور نکاتی که خود گوگل گوشزد می‌کند توجه کنید و به هر قیمتی کلمات کلیدی را تکرار نکنید.

لینک‌سازی داخلی در سایت

گوگل از سال 2017 تأکید زیادی روی لینک‌سازی داخلی داشته است. منظور از لینک‌سازی داخلی همان لینک‌هایی است که در صفحات سایت و مطالب منتشر شده مشاهده می‌شود. دقت داشته باشید که لینک‌سازی داخلی شامل این موارد است: لینک از یک صفحه به همان صفحه، لینک از یک صفحه سایت به یک صفحه دیگر از همان دامنه لینک خروجی از سایت این مورد حساس‌تر از مورد قبلی است و حتماً برای این کار باید دقت و تخصص زیادی داشته باشید.

انجام اصول سئو خارجی

در این مرحله شما نیاز دارید تا در کنار داشتن سئو داخلی سایت خود، سئو خارجی نیز انجام بدهید. بک‌لینک گرفتن اصولی یکی از روش‌های بسیار تأثیرگذار در سئو خارجی است؛ اما بک‌لینک یک کار تخصصی است و شخصی که آن کار را انجام می‌دهد باید با حساسیت‌های آن آشناییت کافی را داشته باشد.

رعایت نکات فنی سئو یا سئو تکنیکال سایت

سئو تکنیکال سایت‌ها نیاز به انجام یک سری اقدامات دارد که سئوکار سایت شما یا شخص خودتان باید آنها را رفع‌ورجوع کند. برخی از این اقدامات شامل: ازبین‌بردن‌های لینک‌های اسپم، بهینه‌سازی عکس‌ها و افزایش سرعت سایت است که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

محتوای مرتبط با مطالب سایت شما

در این بخش شما نیاز دارید که برای افزایش رتبهٔ یکی از صفحاتی که در نظر دارید محتواهای مرتبط تولید کنید تا بتوانید توسط لینک‌سازی داخلی به آن صفحه خود لینک بدهید و در افزایش رتبهٔ آن جهشی را ایجاد کنید.

کلمه کلیدی یا keyword
کلمه کلیدی یا keyword عامل تاثیرگذار در رتبه بندی سایت در گوگل

کلمات کلیدی

از کلمات کلیدی در طول محتوای خود استفاده کنید؛ اما نه به‌اندازه‌ای که بیش از اندازه تکرار شود و برای کاربر اذیت‌کننده باشد. گوگل در این مورد هم یک اخطار داده است که کسانی که در سایت خود به تعداد بالا از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند نمی‌توانند رتبه خوبی را کسب کنند. از کلمات کلیدی برای تیتر نوشتن استفاده کنید. هنگامی که کلمات کلیدی را در سر تیترها قرار می‌دهید، به موتورهای جستجو و کاربران سیگنال می‌دهید که محتوای شما هدف موردنظر در پشت آن عبارات جستجو را برآورده می‌کند. همان‌طور که فهرست مطالب زمینه را برای کاربران فراهم می‌کند، کلمات کلیدی قرار داده شده در سر تیترها نیز می‌توانند همین کار را برای ربات‌های موتور جستجو انجام دهند.

بک‌لینک
بک‌لینک عامل تاثیرگذار در رتبه بندی سایت در گوگل

بک‌لینک

در این مورد بهتر است کمی حرفه‌ای‌تر شوید و آن را انجام دهید؛ زیرا این کار نیاز به یک مهارت به نام تجربه دارد! بک‌لینک اشتباه و غیراصولی می‌تواند به‌تنهایی سایت شما را از پای در بیاورد و آن را به طور کامل به هم بریزد. به‌طورکلی بک‌لینک گرفتن می‌تواند توسط خود شما از سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی خودتان به صفحه شما انجام شود، یا می‌توانید از سایت‌های همکار و سایت‌های مشابه خود تقاضای بک‌لینک زدن را بکنید.

کلیدواژه

برای هر محتوایی که می‌خواهید بنویسید یک کلیدواژه باید انتخاب بکنید و در حول این کلیدواژه است که می‌توان محتواهای لازم را نوشت. هر کلیدواژه‌ای که انتخاب می‌کنید برای خود کلمات LSI یا کلمات مرتبط یا کلمات هم خانواده خود را دارد که بهتر است در طول محتوای خود از آنها استفاده کنید.

سابقه سایت

پیش‌تر گفتیم داشتن یک سایت اصولی برای افزایش سئو سایت شما و رتبهٔ سایت شما تأثیر مستقیم دارد. گوگل بر اساس میزان اصولی بودن سایت شما رتبه بندی شما را انجام می‌دهد و چه‌بهتر که شما از بنا سایت خود را اصولی بامحتواهای ارگانیک و با رفع مستمر ایرادات سایت خود را بهینه بکنید. هر چه سایت شما قدیمی‌تر و پویاتر باشد، سئو سایت شما بهتر عمل خواهد کرد.

تجربه کاربری سایت

در مورد بهینه‌کردن تجربه کاربری مناسب سایت باید بگوییم گوگل یا سایر موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتیجه را برای پرس‌وجوهای خود به افراد ارائه دهند. بهترین نتیجه فقط به معنای بهترین جواب نیست؛ بلکه به معنای بهترین تجربه است. به‌عنوان‌مثال، اگر به دنبال جواب “تحقیقات کلمه کلیدی”هستید؟ گوگل می‌خواهد با روشی سریع و مطمئن بهترین جواب را به شما بدهد؛ بنابراین حتی اگر پاسخی عالی در یک پست نوشتید، اما سایت شما کند، آشفته یا ناامن است، گوگل صفحه شما را بهترین نتیجه برای کاربر نمی‌داند.

بهینه‌سازی موبایل

در تاریخ 4 نوامبر 2016، گوگل ایندکس شدن صفحات موبایل را اعلام کرد. این یعنی گوگل اهمیت بیشتری به نسخه موبایل می‌دهد و این اهمیت امروزه بیشتر از نسخه دسکتاپ است. در نتیجه توجه داشته باشید که برای نسخه موبایل سایت خود نیاز دارید که به این بخش اهمیت بیشتری بدهید.

سرعت سایت

از اصلی‌ترین موضوعاتی که برای گوگل اهمیت دارد و در کنار این اهمیت بزرگ تجربه کاربر هم اهمیت بزرگ‌تر از آن را دارد که بتوان سایت خود را در مورد سرعت بهینه‌سازی کرد. سرعت سایت باید در حدی باشد که کاربر حین باز کردن سایت شما کلافه نشود و این میزان امروزه در سایت‌های بهینه با وجود سرعت پایین نت به زیر 1 ثانیه رسیده است. ابزارهایی وجود دارد که با بهینه‌کردن ساختار سایت، سرعت سایت را افزایش می‌دهند.

امنیت

آخرین موضوعی که در مورد فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل وجود دارد موضوع امنیت سایت است که CMS سایت می‌تواند در این زمینه به کمک شما بیایند.

رتبه بندی سایت در گوگل همواره در حال تغییر است و شما باید طبق آپدیت‌های صورت‌گرفته خود را با این اصول همسو کنید تا بتوانید یک سایت اصولی، پویا و با سئو خوب داشته باشید تا بتوانید از مشتریان بیشتری در سایت خود استقبال کنید. موفق و پیروز باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *