بازاریابی سئو مقالات

بدون داشتن استراتژی محتوا شکست می‌خورید!

اهمیت استراتژِ محتوا

اگر از شکست خوردن در زمینه تولید محتوا خسته شده‌اید و با نوشتن محتوا به جایی نمی‌رسید، قطعاً بدون استراتژی این کار را انجام می‌دهید و تا زمانی که یک استراتژی درست نداشته باشید این چرخه برای شما تکرار خواهد شد، پس برای آشنایی با استراتژی محتوا و تبدیل محتواهای خود به یک محتوای برنده و پربازدید تا انتها با ما همراه باشید.

در مقاله قبل درباره بازاریابی محتوایی محتوا صحبت کردیم، برای شروع موضوع استراتژی محتوا بهتر است خلاصه‌ای درباره بازاریابی محتوا را بازگو کنیم:

برای خلاصه می‌توانیم به این اشاره کنیم که بازاریابی محتوا یک روش بازاریابی برای گسترش کسب‌وکار است که اساس کار آن، تولید محتوای مفید برای جذب مخاطب می‌باشد که تمامی این‌ها وابسته به تولید و ساخت یک محتوای مناسب و ارزشمند بر اساس نیاز مخاطبان است تا بتوان این مخاطبان را به مشتری همیشگی تبدیل کرد.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که برای وب‌سایت خود و یا دیگران محتوا خلق می‌کنید، قطعاً این سؤال را بارها از خود پرسیده‌اید که درباره چه موضوعی محتوا ایجاد کنم و از کجا باید شروع کنم. اما اگر یک استراتژی مکتوب برای تولید محتوای خود داشته باشید به‌راحتی می‌توانید بفهمید که امروز درباره چه چیزی محتوا خلق کنید. پس می‌توان این نتیجه را گرفت که داشتن استراتژی، ما را از گمراهی نجات و در یک مسیر حرکتی درست نگه می‌دارد.

برخی از دلایل برای داشتن یک استراتژی محتوا عبارت‌اند از:

  1. افزایش فروش
  2. افزایش بازدید صفحات موردنظر
  3. کسب رتبه بالا در صفحات جستجوی گوگل
  4. افزایش میزان لایک
  5. افزایش تعامل مخاطب
برخی از دلایل برای داشتن یک استراتژی محتوا
برخی از دلایل برای داشتن یک استراتژی محتوا

استراتژی محتوا چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده برای استراتژی محتوا بیان کنیم می‌توانیم بگوییم: 

به مجموعه کارهایی که از قبل به‌صورت دقیق یادداشت شده‌اند و ما موظف هستیم بر اساس آن، محتوای خودمان را تولید کنیم استراتژی محتوا می‌گویند.

چگونه یک استراتژی محتوا درست کنیم؟

ساخت یک استراتژی شامل چندین مرحله است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

1- مشخص‌کردن هدف:

 اول‌ازهمه مشخص کنید که چرا می‌خواهید استراتژی محتوا داشته باشید. برای مثال: آیا به دنبال افزایش فروش هستید؟ آیا به دنبال معروفیت و دیده‌شدن برند خود هستید؟ آیا تنها افزایش بازدید برای شما کافی است؟ آیا به دنبال افزایش نرخ کلیک در وب‌سایت خود هستید؟

2- مشخص‌کردن کلمات کلیدی:

باید قبل از شروع کار به دنبال این باشید که می‌خواهید با چه کلماتی دیده شوید و مخاطبان با چه کلماتی شمارا پیدا کنند. شما باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خودتان را برسی کنید تا بر اساس آنها تولید محتوا انجام بدهید.

چند تا از راه‌های پیداکردن کلمات کلیدی، پیشنهادهای خود گوگل و همچنین دو وب‌سایت ال اس آی گراف و کیوورد تول می‌باشد.

3-تحلیل و برسی رقبا:

شما باید تمامی کلمات کلیدی‌ای که در بخش قبل مشخص کردید را در گوگل سرچ و بهترین رقیب‌های خود را شناسایی و آنها را برسی کنید تا ببینید که آنها با انجام چه‌کارهایی در گوگل رتبه بالا دریافت می‌کنند. مثلاً چه مدل محتوایی بیشتر تولید می‌کنند؟ در چه زمینه‌ای نقاط قوت دارند؟ ظاهر وب‌سایت آنها چگونه است؟

 برای پیشی گرفتن از رقبا یک نکته مهم وجود دارد و آن نکته این است که باید از رقبا الگو گرفت ولی همیشه از آنها بهتر عملکرد.

4-برسی مخاطبان خودتان:

شما باید برسی کنید که چه کسانی مخاطب شما هستند. آیا افراد میان‌سال مخاطبان اصلی شما هستند و یا افراد جوان؟ دلیل این کار این است تا شما در زمان تولید محتوا لحن محتوای خودتان را بر اساس سن و شخصیت افراد استایل دهی کنید تا بیشترین بازخورد را از سوی مخاطب دریافت کنید.

برای مثال یک نوشته خودمانی می‌تواند برای افراد جوان جذابیت بیشتری داشته باشد تا یک نوشته کتابی و خشک و همچنین این موضوع می‌تواند برای افراد میان‌سال به‌صورت عکس باشد.

5-برسی بودجه:

شما قبل از انجام هر کاری باید میزان بودجه خودتان را به‌صورت دقیق برسی کنید و بفهمید که در یک بازه 6 الی ۱۲ماهه به چه میزان می‌توانید هزینه کنید و بر اساس آن تقویم محتوایی خود را بچینید. برای مثال برای برسی بودجه خود می‌توانید به این موضوع پی ببرید که ماهیانه چه تعداد مطلب می‌توانید برای وب‌سایت خود سفارش بدهید تا بتوانید به‌صورت منظم بر روی وب‌سایت خود مطلب قرار بدهید.

6-ساخت تقویم محتوایی:

پس از تعیین بودجه خودتان، حال زمان ساخت تقویم محتوایی است تا بدانید در چه روزی درباره چه موضوعی محتوا تولید کنید تا دیگر دچار سردرگمی نشوید.

7- برسی معیارهای عملکرد صحیح:

باید معیارهایی را برای خود مشخص کنید تا در پایان هر ماه آنها را برسی کنید و بر اساس آنها متوجه شوید در کجای کار ایراد دارید و از کدام قسمت بیشترین رشد را کرده‌اید.

برای مثال می‌توانید موارد زیر را برای سنجش برسی کنید:

رتبه به‌دست‌آمده در کلمات کلیدی انتخاب شده

  • نرخ سی تی ار
  • نرخ بانس ریت

میزان اشتراک‌گذاری مطالب توسط مخاطبان

  • میزان فروش
  • تعداد نظرات مخاطبان

تمامی این موارد را می‌توان به‌راحتی از بخش سرچ کنسول وب‌سایتتان و به کمک گوگل آنالتیکس برسی کرد و به آنها امتیاز داد.

8-تولید محتوا:

بعد از انجام هفت مرحله قبل، حال زمان تولید محتوا بر اساس نقشه راهی است که ساخته‌اید. اکنون باید بعد از مشخص‌کردن کلمات کلیدی خود، یک محتوای هدف‌دار برای رسیدن به هدف مشخص شده در مرحله اول بنویسید که از محتواهای رقبایتان بهتر باشد و همچنین موردتوجه مخاطبانتان قرار گیرد .

سوالات اصلی استراتژی محتوا
سوالات اصلی استراتژی محتوا

مزیت‌های استراتژی محتوا:

با داشتن یک استراتژی شما دیگر زمان و پول خود را صرف محتوای نامناسب نمی‌کنید چرا که شما هدف و مخاطبان خودتان را می‌شناسید و بر اساس آنها تولید محتوا انجام می‌دهید. در ادامه به تعدادی از مزایای داشتن استراتژی محتوا اشاره می‌کنیم:

1-افزایش تعامل مخاطبان

2- تقویت سئو وب‌سایت

3-خرج نشدن بودجه در راه غلط

4-افزایش برتری نسبت به رقبا

5- افزایش درصد موفقیت

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم حاصل تجربیات خودمان در زمینه ساخت استراتژی محتوا را به‌صورت صادقانه با شما در میان بگذاریم تا شما به یک محتوای تقریباً کم‌نقص دسترسی داشته باشید. امیدواریم توانسته باشیم به شما در این زمینه کمک کرده باشیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *