آموزش ها بازاریابی مقالات

تقویم محتوایی یکی از دلایل بهبود سئو وب‌سایت

تقویم محتوا

همان‌طور که در مقاله قبلی گفته شد، تقویم محتوا یکی از رکن‌های اصلی برای ساخت استراتژی محتوایی می‌باشد. در ادامه این مقاله سعی می‌شود تا اطلاعات بیشتری درباره تقویم محتوایی با شما در میان گذاشته شود، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اگر قصد دارید تا محتوای ارزشمند و تأثیرگذار برای مخاطبان خود خلق کنید و سبب تقویت بازاریابی محتوایی خود شوید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتماً برای خودتان یک تقویم محتوایی ایجاد کنید. مهم نیست که از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و… استفاده می‌کنید یا برای وب‌سایت خود تولید محتوا انجام می‌دهید، داشتن یک تقویم محتوا برای هر یک از موارد بالا ضروری و لازم است تا از گمراهی شما در زمینه محتوا جلوگیری کند.

بگذارید کمی بیشتر راجع به کمک‌های تقویم محتوا در برابر جلوگیری از گمراهی محتوایی صحبت کنیم:

زمانی که یک تقویم برای محتوای خود داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید موضوعات مطالب و محتواهای آینده خود را مدیریت کنید. با همین کار می‌توانید دربارهٔ تمامی موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود محتوا تهیه و تولید کنید و سبب حفظ تنوع موضوع در بخش وبلاگ خود شوید و به ایجاد یک ارتباط مستمر با مخاطبان خود کمک کنید.

با داشتن این نوع تقویم، دیگرهیچ محتوایی از قلم نخواهد افتاد و تمامی محتوا های مورد نیاز کاربرانتان را به اشتراک خواهید گذاشت. با این کار، مخاطبان شما به این نکته پی میبرند که شما هر محتوای دم دستی را صرفا برای بروز نگه داشتن بخش محتوایتان به اشتراک نمیگذارید و به نیاز های آنها توجه میکنید که این کار  باعث ایجاد رضایت در مخاطبان شما میگردد.

یکی از بدترین مواردی که می‌تواند به بخش وبلاگ یا محتوای شما آسیب وارد کند، اشتراک‌گذاری محتوای بی‌کیفیت در زمان نامناسب است. گاهی افرادی که تازه شروع به بازاریابی محتوایی می‌کنند، سعی می‌کنند تا درباره همه چیز محتوا ایجاد و آن را منتشر کنند. یکی از مزیت‌های تقویم محتوا، جلوگیری از انتشار محتوای بی‌کیفیت است و شمارا موظف می‌کند تا بر اساس تقویم و موضوعات موجود در داخل آن که از قبل یادداشت کرده‌اید، محتوا منتشر کنید.

تا اینجا درباره فایده تقویم محتوا صحبت کردیم، در ادامه به این اشاره می‌کنیم که تقویم محتوا چیست؟

تقویم تولید محتوا
تقویم تولید محتوا در سایت آماده

تقویم محتوا چیست؟

به زبان ساده، تقویم محتوا یک برنامه از قبل طراحی شده می‌باشد تا بر اساس آن محتوای مورد نیازمان که مرتبط باهدف و کلمات کلیدی ما است را تولید کنیم و آن را در بخش محتوای صفحات مجازی یا بخش وبلاگ سایتمان قرار دهیم.

چرا تقویم محتوا؟

داشتن یک تقویم برای زمان‌بندی بارگذاری مطالب، علاوه بر فوایدی که در بالا صحبت شد، مزیت‌های بخصوص دیگری را دارا می‌باشد. برای مثال زمانی که شما بر اساس یک الگوی منظم شروع به تولید محتوا و اشتراک‌گذاری آن در صفحات خود می‌کنید، موتورهای جست‌وجوی هوشمند گوگل با گرفتن سیگنال‌های مثبت از سمت شما، علاقه بیشتری را به صفحات شما نشان می‌دهند و باعث بهبود فرایند کار شما می‌گردند.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از تقویم، انجام کارها به بهترین نحو در کمترین زمان است. چرا که با داشتن یک تقویم محتوایی شما دیگر لَنگ انتخاب عنوان برای محتوای خود نخواهید بود و قابلیت این را خواهید داشت که با سرعت بیشتری کارهای خودتان را به‌پیش ببرید و در زمان نیز صرفه‌جویی کنید.

چگونه تقویم محتوا درست کنیم؟
مقاله چگونه تقویم محتوا درست کنیم؟ در سایت آماده

چگونه تقویم محتوایی درست کنیم؟

همان‌طور که استراتژی محتوایی شامل ارکان مهمی است، تقویم محتوایی هم از این امر مستثنا نیست و دارای ارکان مهمی می‌باشد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

1-برسی مخاطبان

مهم‌ترین کار قبل از درست‌کردن تقویم، تعیین و برسی مخاطبان هدف می‌باشد. به این صورت که باید برسی شود، مخاطبان هدف در چه بازهٔ سنی قرار دارند و در چه ساعاتی از شبانه‌روز در حال استفاده از فضای مجازی و اینترنت می‌باشند تا بر اساس این اطلاعات یک تقویم دقیق ساخته شود.

2- برسی هدف نهایی

در شروع کار باید این موضوع را برسی کنیم که هدف از انجام تمام این موارد چیست و در آخر قصد داریم به چه چیزی دست پیدا کنیم؟ مثلاً هدف از انجام کار می‌تواند افزایش تعداد فالوور یا افزایش میزان لایک و کامنت و یا حتی نرخ تبدیل باشد.

3-انتخاب مکان‌های موردنظر برای منتشر کردن محتوا در آن

قبل از انتشار محتوا باید تعین کنیم که قرار است در چه بستری این محتوا منتشر شود، تا در زمان انتشار دچار سردرگمی بیجا نشویم. برای مثال آیا قرار است محتوای ما در شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام و فیس‌بوک منتشر شود و یا در بخش وبلاگ وب‌سایت.

4-تعیین تاریخ وزمان انتشار محتوا

یکی از اساسی‌ترین و پراهمیت‌ترین بخش‌های هر تقویم، بخش تاریخ آن می‌باشد که عملاً بدون داشتن تاریخ، هر تقویمی بلااستفاده خواهد بود. شما باید همراه انتخاب موضوع برای محتوا یک تاریخ انتشار هم مشخص کنید، همچنین می‌توانید برای ویراستاری آن نیز یک تاریخ تعیین کنید تا همه چیز در دقیق‌ترین حالت خودش قرار گرفته باشد. بعد از انتخاب تاریخ انتشار، زمان انتخاب ساعت انتشار محتوا می‌رسد. برای تعیین ساعات پست گزاری از اطلاعاتی که در بخش اول یعنی برسی مخاطبان به دست آوردیم استفاده می‌کنیم و یک ساعت مشخص برای انتشار محتوا ثبت می‌کنیم. اما باید به نکته هم توجه کرد که نیازی نیست الزاماً تمامی پست‌ها را در یک ساعت بخصوص مثلاً ساعت 11 شب بارگذاری کنیم، ولی باید ساعت‌های بارگذاری هر پست را به‌صورت دقیق داخل تقویم یادداشت کنیم.

5-تعیین تعداد پست‌ها

درا ین قسمت باید مشخص کنیم که مثلاً در فلان تاریخچه تعداد پست در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد شد.

6-موضوع محتوا

شما می‌توانید یک مجموعه موضوع که مرتبط با حوزه کاری‌تان است را یادداشت و بر اساس سلیقه و میزان درخواست مخاطبان اولویت‌بندی کنید. همچنین می‌توانید بر اساس مناسبت‌هایی که در سال وجود دارید محتوای مرتبط با آن مناسبت را به حوزه خودتان ربط دهید و یک محتوای کامل منتشر کنید.

در پایان این بخش یک مثال از تقویم محتوایی را بازگو می‌کنیم:

سن مخاطبان: میان‌سال

ساعت استفاده از شبکه‌های اجتماعی: 8 الی 10 شب

هدف: افزایش لایک

مکان پست گذاری: شبکه اجتماعی اینستاگرام

تاریخ انتشار: دوشنبه و چهارشنبه هر هفته

زمان انتشار: 9 شب

تعداد پست: دوشنبه 2 عدد، چهارشنبه 1 عدد

موضوع: فواید کتاب‌خوانی، جوان‌سازی پوست، ورزش‌های سبک

تقویم برای تولید محتوا
تقویم برای تولید محتوا -سایت آماده

برنامه‌های تولید تقویم محتوایی:

شما به‌راحتی با یادداشت کردن موارد گفته‌شدهٔ فوق بر روی یک کاغذ می‌توانید محتوای خود را مدیریت کنید. اما اگر قصد استفاده از برنامه‌های مخصوص را دارید، برنامه‌های ترلو، آسانا، ایرتیبیل می‌تواند به شما در این کار کمک‌کننده باشند.

سخن آخر

در پایان باید گفت، سعی کردیم تمامی اطلاعات داشته خودمان را بدون اقرار و بزرگ‌نمایی برای شما عزیزان بازگو کنیم تا شما را در این راه کمک کرده باشیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *