آموزش ها مقالات

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟ چگونه نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کنیم؟

نماد اعتماد الکترونیک چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان است، که از مرکز توسعه تجارت الکترونیک که وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت ایران است، صادر می شود و به عنوان تایید فروشگاه اینترنتی است.

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه ای نمادین است. که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک صادر می شوند و هدف آن ساماندهی ، احراز هویت و بررسی صلاحیت فروشگاه های اینترنتی است.

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) پس از بررسی وب سایت ، احراز هویت و صلاحیت مالک آن  ، نماد اعتماد الکترونیکی را برای یک سال برای آن سایت صادر می نماید.

یک کسب و کار اینترنتی مانند فروشگاه اینترنتی زمانی می تواند محصولات خود را به فروش برساند، که بین خود و کاربرانش اعتماد ایجاد کرده باشد.

برای جلب اعتماد کاربران راه بسیاری وجود دارد ، اما هیچگاه شما نمی توانید اعتماد 100% را برای مشتریان ایجاد نمایید. اما می توانید با درکنار هم قراردادن فاکتور های همچون طراحی زیبا و کاربردی ، سرعت بالا، خلق تجربه کاربری خوب ، تبلیغات هوشمندانه ، ارائه محصول با کیفیت ، خدمات پس از فروش و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی درصد بالایی از اعتماد را در مشتریان ایجاد نماید.

کاری که نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) می کند چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی در واقع تایید کننده فعالیت قانونمند وب سایت های تجاری است، که خدمات آنلاین بر پایه فروش ارائه می کنند.

این نماد بیان کننده آن است که وب سایت مورد نظر در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ثبت شده و از قوانین آن پیروی میکند و در صورت تختی سایت از قوانین این مرکز ، کاربر می تواند از سایت مذکور به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران شکایت کند.

نماد اعتماد الکترونیکی ، ایجاد آرامش در خرید
نماد اعتماد الکترونیکی سبب ایجاد آرامش در خرید خواهد شد

چه وب سایت های نیاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دارند؟

وب سایت های که محور فعالیت آنها فروش محصول و یا خدمات آنلاین است و برای دریافت وجه و هزینه نیاز به درگاه پرداخت  دارند باید نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنند.

چگونه نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنیم؟

تنها مرجع رسمی نماد اعتماد الکترونیکی سایت ENEMAD.IR وابسته به مرکز توسعه تجارت الکترونیک می باشد. فرایند دریافت اینماد کاملاً غیره حضوری است و شما می توانید با ثبت نام و ارسال مدارک خواسته شده به دریافت نماد برای سایتتان اقدام کنید.

ثبت نام در سایت نماد اعتماد
ثبت نام در سایت نماد اعتماد

1- ثبت‌نام در سایت، مرحله اول از ثبت اینماد

ابتدا باید وارد سایت نماد اعتماد الکترونیکی شوید. توجه داشته باشید که برای ورود حتماً باید فیلترشکن خود را خاموش کنید وگرنه سایت برایتان کار نخواهد کرد.  در صفحه اول بر روی گزینه “ثبت‌نام و دریافت نماد” کلیک کنید. پس از ورود صفحه‌ای باز می‌شود که از شما برای ورود به سامانه، کد کاربری و رمز عبور می‌خواهد. اگر درگذشته ثبت‌نام کرده باشید، کافی است کد کاربری و رمز عبور خود را در قسمت‌های مربوطه وارد کنید و وارد شوید. اما اگر می‌خواهید ثبت‌نام کنید باید بر روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.

تکمیل اطلاعات هویتی: پس از آن، در صفحه‌ای که باز می‌شود باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. در “نوع شخصیت” وضعیت خود را باید مشخص کنید. اگر به نام خودتان می‌خواهید ثبت‌نام کنید، باید گزینه “شخص حقیقی” را انتخاب کنید. اگر به نمایندگی از شرکت یا سازمانی در حال ثبت‌نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی هستید باید “شخص حقوقی” را انتخاب کنید. برای “شخص حقوقی” دو گزینه تجاری و غیرتجاری آورده شده است که باید یکی را انتخاب کنید.

تکمیل اطلاعات فرم ثبت نام نماد اعتماد
تکمیل اطلاعات فرم ثبت نام نماد اعتماد

2- تکمیل اطلاعات، مرحله دوم از دریافت نماد اعتماد الکترونیکی:

با استفاده از پنل کاربری می‌توانید مراحل ثبت اطلاعات، ارسال مدارک، ثبت درخواست و … را انجام دهید تا در نهایت بتوانید نماد اعتماد الکترونیکی خود را دریافت کنید. برای تکمیل اطلاعات خود در قسمت سمت راست پنل کاربری در بخش “تکمیل اطلاعات” گزینه “تکمیل فرم اطلاعات” را انتخاب کنید و در صفحه باز شده اطلاعات شخصی خود را تکمیل کنید. بعد از تکمیل این فرم، باید مدارک خود را ارسال کنید. برای این کار تصویر مدارک را در قسمت “بارگذاری مدارک” بارگذاری کنید. بعد از تکمیلی موارد فوق باید به بخش “احراز اطلاعات” وارد شوید. در این قسمت باید دستورالعمل‌های خواسته شده را رعایت کرده و صحت شماره‌تلفن همراه و شماره‌تلفن ثابت خود را تأیید کنید. پس از تکمیل موارد و اطلاعات خواسته شده نوبت به واردکردن اطلاعات سایت و فروشگاه شما می‌رسد.

ارسال مدارک برای دریافت نماد اعتماد
ارسال مدارک برای دریافت نماد اعتماد

3- ثبت اطلاعات کسب‌وکار، مرحله بعدی در روند ثبت اینماد

اطلاعات دامنه و کسب‌وکار خود را وارد کنید. برای این کار در قسمت “کسب‌وکار” منوی سمت راست، گزینه “ثبت دامنه” را انتخاب کنید. در صفحه باز شده باید اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید. نکته مهم در این قسمت، تکمیل اطلاعات نشانی محل فعالیتان است که باید در قسمت “سامانه اعتبارسنجی آدرس” این کار را انجام دهید. با کلیک بر روی “دریافت کد رهگیری آدرس پستی” وارد صفحه تکمیل اطلاعات نشانی کسب‌وکارتان شوید و موارد خواسته شده را تکمیل کنید.  بعدازاین مراحل نامه‌ای حاوی رمز تأیید 6 رقمی به محل اعلام شده، ارسال خواهد شد تا صحت نشانی شما تأیید شود. توضیحات کاملی در صفحه وجود دارد که راهنمایی‌های لازم را انجام داده است. در این مرحله هزینه پستی از شما دریافت می‌شود.

ثبت کسب و کار در سایت نماد اعتماد
ثبت کسب و کار در سایت نماد اعتماد

4- مراحل انتهایی مسیر ثبت‌نام و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

انجام تأییدیه فنی: معمولاً بعد از کلیک بر روی ذخیره وارد صفحه “مدیریت کسب‌وکار” می‌شوید که مراحل باقی‌مانده در آن به‌صورت نارنجی مشخص شده‌اند و با کلیک بر روی هرکدام می‌توانید وارد بخش مربوطه شوید. این بخش را می‌توانید در منوی سمت راست و در بخش “کسب‌وکار” نیز پیدا کنید. مرحله بعدی انجام تأییدیه فنی است.

تعیین نوع خدمت، تکمیل فرم نظرسنجی و احراز صحت اطلاعات کسب‌وکار: در این قسمت باید نوع خدماتی را که سایت شما در اختیار کاربران قرار می‌دهد، مشخص کنید و فرم مربوطه را که برای شما نمایش داده می‌شود، به‌دقت تکمیل کنید. اطلاعات مجوزهای کار شما نیز باید در این قسمت ارائه شوند. بعد از اتمام این بخش باید “فرم نظرسنجی” را پر نمایید. پس از تکمیل موارد بالا، وارد قسمت “احراز اطلاعات کسب‌وکار” خواهید شد. در انتها باید وارد فرم “تعهدنامه” شوید و بر روی گزینه تأیید کلیک کنید.

مرحله نهایی و دریافت کد اینماد: پس از طی‌کردن مراحل فوق، در “مدیریت کسب‌وکار” گزینه “پرداخت تعرفه مصوب” را انتخاب کنید و در صفحه باز شده به‌صورت اینترنتی هزینه مربوطه را پرداخت نمایید. در نهایت با انتخاب گزینه “دریافت کد نماد” می‌توانید کد مربوط به نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنید و در قسمت ویرایشگر سایت خود قرار دهید تا در سایت شما نماد و لوگوی اینماد به نمایش درآید.

خدمات دریافت نماد اعتماد الکترونیک
خدمات دریافت نماد اعتماد الکترونیک

چند نوع نماد اعتماد الکترونیکی وجود دارد؟

در کل دو نوع نماد اعتماد وجود دارد. تک ستاره و دو ستاره  شما با ثبت سایت در سامانه اینماد در ابتدا موفق به دریافت نماد تک ستاره خواهید شد که از رایج ترین نوع نماد اعتماد است. اما می توانید پس از راه اندازی SSL غیر رایگان در سایت خود در خواست تبدیل نماد تک ستاره به دوستاره را ارائه کنید. نماد اعتماد دوستاره از اعتبار بیشتری بر خوردار است. در نظر داشته باشید کاربر می تواند با کلیک بر روی نماد قرار گرفته بر روی سایت گواهی تایید فعالیت سایت شما را مشاهده نماید.

مزایای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

در کل دو نوع نماد اعتماد وجود دارد. تک ستاره و دو ستاره  شما با ثبت سایت در سامانه اینماد در ابتدا موفق به دریافت نماد تک ستاره خواهید شد که از رایج ترین نوع نماد اعتماد است. اما می توانید پس از راه اندازی SSL غیر رایگان در سایت خود در خواست تبدیل نماد تک ستاره به دوستاره را ارائه کنید. نماد اعتماد دوستاره از اعتبار بیشتری بر خوردار است. در نظر داشته باشید کاربر می تواند با کلیک بر روی نماد قرار گرفته بر روی سایت گواهی تایید فعالیت سایت شما را مشاهده نماید.

سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران
سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران

اینماد (Enamad) چیست؟

اینماد (Enamad) مجوزی است که به وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی داده می‌شود تا به کاربران اینترنت این اطمینان خاطر رو بدهد که اطلاعات صاحب وب‌سایت احراز شده تا با خیال راحت در وب‌سایت موردنظر پرداخت پول کنند.

دریافت اینماد چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان دریافت نماد اعتماد بسته به میزان تقاضای کاربران یک الی 2 هفته زمانبر است. از این رو توجه داشته باشید درصورتی که سایت خود را برای دریافت نماد اعتماد آماده نکرده اید، ابتدا سایت را آماده کنید سپس برای دریافت نماد اعتماد اقدام کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *