آموزش ها

تفاوت https با http در چیست ؟

تفاوت https با http

تفاوت https با http در چیست ؟ تفاوت https با http یکی از سوالایی است متدوال صاحبان سایت ها و فروشگاه های اینترنتی است که از سایت آماده ، خرید سایت انجام می دهند ، اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که https چیست و په فرقی با http دارد همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم .

تفاوت https با http به زبان ساده

تفاوت https با http مانند تفاوت دو پاکت نامه باز و بسته نیز می باشد.یکی از پاکت‌ها مُهر‌و‌موم‌ و به عبارتی دیگر قفل شده است و تا وقتی که آن به صاحبش برسد، به آن نامه درون پاکت دسترسی ندارید؛ اما پاکت دیگر باز است و قبل از رساندن آن به صاحب نامه، می‌توان به‌راحتی نامه درون پاکت را باز کرد و آن را خواند. پاکت قفل شده یا مُهروموم‌شده همان https است.

تفاوت https با http در چیست ؟

همیشه توصیه می‌شود که کاربران به دلایلی مانند: عملکرد بهینه،‌ امنیت بیشتر و بهبود سئو سایت HTTPS از استفاده کنند. موارد دیگر تفاوت https با http به شرح زیر می باشد:

  • HTTP نا امن است در حالی که HTTPS ایمن است.
  • HTTP داده‌ها را از طریق پورت 80 ارسال می‌کند در حالی که HTTPS از پورت 443 استفاده می‌کند.
  • HTTP در لایه برنامه عمل می‌کند، در حالی که HTTPS در لایه انتقال عمل می‌کند.
  • HTTP به گواهی SSL نیاز ندارد، اما با HTTPS حتما باید یک گواهی SSL داشته باشید که توسط CA امضا شده باشد.
  • HTTP نیازی به اعتبارسنجی دامنه ندارد، در حالی که HTTPS به اعتبارسنجی دامنه نیاز دارد و حتی برای گدریافت واهی‌های خاص به تایید اسناد قانونی نیاز دارد.
  • در HTTP داده‌ها بدون رمزگذاری ارسال می‌شوند اما با HTTPS داده‌ها قبل از ارسال رمزگذاری می‌شوند.
فرق https با http
فرق https با http

تفاوت https با http در چیست ؟

حال نوبت به بررسی دقیق تفاوت https با http می رسیم و قصد داریم تا تفاوت https با http را به صورت کاملا دقیق و به صورت بخش به بخش بیان کنیم :

لایه‌ها و URLهای OSI

اصلی ترین تفاوت https با http ، لایه OSI و نحوه ساختار URLهای آن می باشد. مدل OSI هفت لایه مختلف را نشان می‌دهد که ارتباط کامپیوترها از طریق آن‌ها برقرار می‌شود. این هفت لایه عبارت است از موارد زیر :

  • لایه برنامه
  • لایه ارائه
  • لایه جلسه
  • لایه حمل و نقل
  • لایه شبکه
  • لایه پیوند داده
  • لایه فیزیکی

HTTP در لایه برنامه کار می‌کند و عمده فعالیت HTTPS در لایه انتقال نیز می باشد.

سئوی HTTP و HTTPS

شاید برایتان جالب باشد ولی HTTPS بر بهبود سئو سایتتان تاثیر بسزایی دارد و یکی از اصول اولیه بهبود سئو سایت ،  فعال کردن HTTPS می باشد . سئو نیز در میان موارد تفاوت https با http قرار دارد. از آن جایی که سایت HTTPS تمام داده‌ها را رمز گذاری می‌کند. به همین خاطر، نه تنها از اطلاعات حساس کاربران مانند: رمز عبور و اطلاعات کارت اعتباری محافظت می‎ شود، بلکه تاریخچه داده‌ها هم ایمن تر خواهد ماند.

میزان بهینه‌بودن وب‌سایت و سئو بر وب‌سایت‌های https به‌صورت غیرمستقیم تأثیر می‌گذارد. تا پیش از اینکه گوگل استفاده از https را برای همه وب‌سایت‌ها اجباری کند‌، این شرکت برای تشویق وب‌سایت‌ها به استفاده از این پروتکل امن، رتبه دارندگان https را در نتایج جست‌وجو افزایشی جزئی می‌داد. درادامه، این قضیه را با ذکر مثالی بهتر توضیح می‌دهیم.

فرض کنید وب‌سایت شما و وب‌سایت رقیب از هر جنبه نظیر بک‌لینک و سرعت وب‌سایت و محتوا مانند یکدیگر عمل کرده است؛ ولی وب‌سایت رقیب از https و شما از http استفاده می‌کنید. برنده این رقابت رقیبتان است. با دانستن این واقعیت که وب‌سایت‌هایی با آدرس https اعتماد بیشتری برای کاربران اینترنتی فراهم می‌کنند، زمان ماندگاری کاربر در این وب‌سایت‌ها بیشتر از وب‌سایت‌های http است؛ درنتیجه، حجم ترافیک ورودی و ماندگاری بیشتر کاربران به افزایش رتبه وب‌سایت منجر خواهد شد.

ایجاد صفحات AMP

تفاوت https با http حتی بر روی AMP تاثیر گذار است . اگر کاربران بخواهند از AMP (صفحات شتابدار موبایل) استفاده کنند باید HTTPS داشته باشند. سرویس AMP گوگل به عنوان روشی برای بارگذاری محتوا با سرعت بسیار زیاد، بر روی تلفن همراه ایجاد شده است. محتوای AMP برای ایجاد تجربه‌ کاربری بهتر در گوشی‌های هوشمند و تبلت ساخته و طراحی می‌شود. اگر ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل برای شما در اولویت است و با توجه به اهمیت روز افزون رتبه بندی جست و جوی موبایل و سئو، استفاده از پروتکل HTTPS نیز ضروری می باشد.

تاثیر تفاوت https با http بر AMP
تاثیر تفاوت https با http بر AMP

امنیت

طبق یکی از نظرسنجی‌ها،X درصد بازدیدکنندگان وب‌سایت نگران‌اند این هستند که افراد غیرمجاز اطلاعاتشان را سرقت کنند یا از آن‌ها سوءاستفاده کنند. ایمن‌بودن وب‌سایت بر بهبود تجربه کاربران بسیار تأثیرگذار است. در‌زمینه امنیت باید بگوییم که https برنده میدان است؛ چراکه http اطلاعات را رمزگذاری نمی‌کند؛ درنتیجه، در هر درخواست اطلاعات را هرکسی ازجمله هکرهای سایبری که بر http نظارت می‌کنند، می‌تواند بخواند.

درصورتی‌که داده‌های حساسی ازجمله نام کاربری یا رمزعبور یا جزئیات کارت اعتباری در وب‌سایت‌ ثبت می‌شود، استفاده از http به‌جای https ممکن است خطرهای امنیتی جدی ایجاد و در پی نیز داشته باشد.

اعتبارسنجی

زمانی‌که از اعتبار و اعتمادسازی گفت و گو می‌شود، https انتخاب بهتری است. امروزه، https به‌عنوان استانداردی برای اغلب وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. سپتامبر‌۲۰۲۱، گزارشی از گوگل منتشر شد که نشان می‌داد ۹۹‌درصد وب‌سایت‌ها در مرورگر کروم از https استفاده می‌کنند. این آمار حاکی از آن است که ۳۰‌درصد از کاربران هنگام ورود به وب‌سایت، ابتدا نماد قفل https را نیز بررسی می‌کنند.

علاوه‌براین، ۸۴‌درصد از کاربران در وب‌سایت‌های دارای http سبد خرید خود را رها می‌کنند. بنابراین، فرقی نمی‌کند که وب‌سایت‌ فروش ارز دیجیتال یا وب‌سایتی ساده برای نشان‌دادن نمونه‌کارتان دارید؛ زیرا https اعتمادسازی بیشتری برای کاربرانتان به‌وجود می‌آورد و به کاهش نرخ پرش کاربران وب‌سایتتان و تبدیل آن‌ها به لید کمک به سزایی می‌کند.

بهبود تجربه کاربری

یکی دیگر از تفاوت https با http ، تأثیری است که بر سرعت و عملکرد وب‌سایت نیز می‌گذارند. وب‌سایت‌های https سریع‌تر از http اپلود می‌شوند؛ به‌خصوص اگر از سرور http/2 استفاده کنند. این سرور از رمزگذاری https پشتیبانی و امنیت این پروتکل را تکمیل می‌کند. http/2 منابع کم‌مصرفی دارد که امکان استفاده حداکثر از پهنای باند را فراهم می‌سازد. درضمن، تأخیر و کُندی وب‌سایت را کمتر و بارگیری وب‌سایت روی دستگاه تلفن‌همراه را از‌طریق AMP گوگل سریع‌تر می‌کند.

از‌آن‌جاکه بیش از نیمی از جست‌وجوهای گوگل با تلفن‌همراه انجام می‌شود، https در این رقابت نیز پیروز می‌شود. AMP فرم‌ورک ساخت گوگل است که عملکرد وب‌سایت را در تلفن‌همراه بهبود می‌بخشد و تجربه کاربری مناسب‌تری برای نسخه موبایل وب‌سایت فراهم می‌کند.

کاربرد Cloudflare در HTTPS

هر وب سایتی که برای در سرویس Cloudflare ثبت نام کرده و عضو باشد می‌تواند HTTPS را فعال کرده و با یک کلیک پروتکل HTTP را از خود دور کند. این باعث می‌شود تا رمزگذاری TLS به طور گسترده‌ای و فراگیری در دسترس باشد تا از کاربران و داده‌ها در سراسر اینترنت محافظت کند.

HTTP چیست؟

HTTP مخفف Hyper Text Transfer Protocol است.HTTP یک پروتکل می باشد که وظیفه برقراری ارتباط میان Server و Clinet را در یک شبکه کامپیوتری برعهده دارد. و در مواقعی که بازدید کننده وارد یک وب سایت می شود اطلاعات آن از طریق http به کامپیوتر کاربر یا همان بازدید کننده ارسال می شود و زمانی که از سمت کاربر اطلاعاتی به وب سایت نیز برمی گردد، مانند اطلاعات ورود، سیستم شما نیز با استفاده از http اطلاعات را به وب سایت باز میگرداند.

HTTP یک پروتکل شبکه در لایه اپلیکیشن یا کاربرد است که در بالاترین لایه TCP قرار دارد. HTTP از متن ساختار یافته Hypertext نیز استفاده می کند که پیوند منطقی بین گره های حاوی متون را برقرار می کند. همچنین به عنوان “stateless protocol” شناخته شده زیرا هر دستور بدون استفاده از مرجع فرمان قبلی نیز اجرا می شود.

نحوه کار HTTP

http پروتکلی بسیار کاربردی است که اتصال بین مرورگرهای وب با سرورها را از‌طریق اینترنت  نیز ممکن می‌سازد. زمانی‌که کاربر صفحه‌ای از یک وب‌سایت را در مرورگر خود نیز باز می‌کند، درخواست او از‌طریق مرورگرهای وب به http ارسال می‌شود.

سپس، این پروتکل درخواست خود را به سروری ارسال می‌کند که میزبانی آن وب‌سایت را نیز برعهده دارد. این خواسته ها و درخواست‌ها با حروف و خطوط متنی از‌طریق اینترنت جابه‌جا می‌شوند.و در اخر، ارتباط بین مرورگر و وب‌سایت برقرار می‌شود. پس از پردازش درخواست، سرور پاسخ خود را به http ارسال می‌کند تا وب‌سایت برای کاربر نمایش داده شود.

چند مورد از مزایای HTTP

  1. HTTP را می شود با پروتکل دیگر در اینترنت یا سایر شبکه ها نیز پیاده سازی کرد.
  2. صفحات HTTP در حافظه های رایانه ای و اینترنتی به صورت پیش فرض ذخیره می شوند، بنابراین به سرعت قابل دسترسی می باشند.
  3. بستر مستقل که امکان حمل و نقل متقابل پلتفرم را فراهم می کند.
  4. به پشتیبانی Runtime احتیاج ندارد.
  5. قابل استفاده از طریق فایروال ها و برنامه های جهانی است
  6. ارتباط اتصال گرا نیست؛ بنابراین هیچ سرباری برای شبکه در ایجاد و نگهداری سشن و اطلاعات وجود ندارد.

HTTPS چیست؟

HTTPS مخفف Hyper Text Transfer Protocol Secure است که مسیر ایمن تری برای انتقال داده‌ها در بستر وب ارائه می شود. به همین خاطر بیشتر وب سایت‌های امروزی نیز از این پروتکل استفاده می‌کنند. معمولا سایت‌هایی که از طریق HTTPS کار می‌کنند،تغییر مسیر دارند، بنابراین حتی اگر ” http:// ” را  نیز تایپ کنید، برای تحویل داده به یک اتصال ایمن تر هدایت می‌شوید.

https چیست ؟
https چیست ؟

HTTPS همچنین از TCP (Transmission control protocol) برای تبادل داده‌ها نیز استفاده می‌کند و این کار را از طریق پورت 443 در یک اتصال که رمزگذاری شده و توسط لایه حمل و نقل امنیتی (TLS) انجام می‌شود. داده‌های که با HTTPS ارسال می‌شوند،‌ رمزگذاری می‌شوند تا این امکان را داشته باشند که در مقابل تهدیدات و حملات نیز ایمن بمانند. این پروتکل با رمز گذاری داده‌ها دیگر قابل خواندن نیز نخواهد بود.

جدا از این که بر رمزگذاری ارتباطات، HTTPS برای احراز هویت دو طرفه در ارتباطات نیز استفاده می‌شود. احراز هویت به معنای تایید این است که یک شخص همان چیزی باشد که ادعا آن را می‌کند. در HTTP، هیچ تایید هویتی وجود ندارد، اما در اینترنت مدرن، احراز هویت ضروری می باشد. انجام این کار از حملاتی مانند: ربودن DNS و جعل دامنه که در صورت عدم احراز هویت امکان پذیر می‌شود، جلوگیری می کند.

دو نوع اصلی از پیام‌های HTTP

دو نوع اصلی از پیغام های HTTP وجود دارد: درخواست‌ و پاسخ‌. درخواست‌های HTTP توسط مرورگر و هنگام تعامل کاربر با صفحات وب نیز ایجاد می‌شود. برای مثال، اگر کاربر روی یک لینک کلیک کند، مرورگر یک سری درخواست “HTTP GET” برای محتوایی که باید در آن صفحه ظاهر و اپلود شود، ارسال می‌کند. این درخواست‌ به سرور مبدا یا سرور کش پروکسی منتقل می شود و در نهایت سرور یک پاسخ HTTP ایجاد خواهد کرد.

مزایای HTTPS

در اکثر موارد، سایت هایی که از طریق HTTPS در حال اجرا هستند یک تغییر مسیر یا ریدایرکت در آدرس خواهند داشت. بنابراین حتی اگر HTTP را تایپ کنید به یک اتصال امن به //:https هدایت می شود که اجازه می دهد کاربران معاملات تجارت الکترونیکی امن، مانند بانکداری آنلاین را دارا باشند.فناوری SSL از هر کاربر محافظت می کند و مطمئن می باشد.سازمان های معتبر گواهی SSL را تأیید می کنند. بنابراین هر گواهی SSL شامل اطلاعات منحصر به فرد و معتبر در مورد صاحب گواهی  دارا است.

3 مورد از محدودیت های HTTPS

  1. پروتکل HTTPS نمی تواند جلوی سرقت اطلاعات محرمانه از صفحات ذخیره شده در مرورگر را نیز بگیرد.
  2. داده های SSL فقط هنگام انتقال بر روی شبکه رمزگذاری می شوند. بنابراین نمی توان متن را در حافظه مرورگر پاک کند.
  3. HTTPS می تواند قدرت محاسباتی و قدرت شبکه از سازمان را افزایش دهد.

چرا HTTPS از اهمیت بالایی برخوردار است؟

هر سایتی که با اطلاعات امن سر و کار دارد، قطعا باید از HTTPS استفاده کند. حتی سایت‌هایی که آنچنان به طور خاص با داده‌های حساس کار نمی کنند، همچنان می‌توانند از این پروتکل نیز بهره مند شوند. گوگل یکی از بزرگ‌ترین حامیان جستجوی ایمن HTTPS بوده است.

تغییر HTTP به HTTPS

نحوه تغییر HTTP به HTTPS برای بسیاری از افراد سخت است زیرا ممکن است با مشکلات احتمالی مواجه شوند. در این بخش به مراحل انجام این کار اشاره می‌‌‌کنیم :

  1. انتخاب یکی از انواع گواهینامه SSL
  2. خرید SSL و نصب آن بر روی دامنه
  3. هدایت تمامی صفحات از HTTP به HTTPS
  4. تایید مجدد مالکیت در سرچ کنسول گوگل
  5. به روزرسانی نقشه سایت (sitemap)
  6. به روزرسانی فایل robots.txt ( robot.txt چیست )
  7. به روزرسانی تنظیمات گوگل آنالیتیکس
  8. انجام تست

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *