آموزش ها

نحوه انتخاب دامنه سایت + نکات انتخاب دامنه

نحوه انتخاب دامنه سایت

بهترین دامنه برای سایت چیست ؟ نحوه انتخاب دامنه سایت چگونه است؟ یکی از اصول طراحی سایت انتحاب دامنه سایت مناسب با برندمان است چرا که برند مان با دامنه ای که انتخاب کرده ایم معرفی می شود . انتخاب دامنه برای سایت مانند انتخاب نام مهم و حساس است انتخاب نادرست دامنه سبب کاهش رغبت بازدید از وب‌سایت شما خواهد شد پس توجه به این مقوله ضروری است. همراه ما باشید تا نکاتی که بایستی در انتخای دامنه به آنها دقت کنید را برایتان شرح دهیم

نحوه انتخاب دامنه سایت

انتخاب دامنه سایت یکی از اصول اولیه طراحی و خرید سایت می باشد که بایستی به آن توجه ویژه نمود چرا دامنه مناسب تاثیر به سزایی در مارکتینگ ، سئو و بازاریابی تان خواهد داشت و اگر اسم سایتتان و یا دامنه در یاد کاربر بماند و در ادامه خدمات خوبی دریافت کند به خوبی در ذهن کاربر به عنوان یک خدمات خوب حک خواهد شد پس انتخاب دامنه سایت مهمترین قدم به شمار می رود .

البته اگر دامنه برایتان مشکل است می توانید آن را به تیم سایت آماده بسیپارید تا با توجه به حوزه کاری و برند تان در انتخاب دامنه به شما کمک کنیم و دامنه های پیشنهادی مان را ارائه کنیم

نام دامنه باید آسان باشد

اولین اصل انتخاب دامنه سایت آسان بودن آن است و جدا از انتخاب دامنه سایت و انتخاب دامنه خوب، نام دامنه باید آسان و کاربردی باشد یافتن نامی که تایپ آن، به‌خصوص در زبان انگلیسی راحت باشد که این امری ضروری است. تا جایی که امکان دارد از انتخاب واژه‌هایی که می‌توان آن‌ها را به چند شکل تایپ کرد باید پرهیز کرد. همچنین انتخاب دامنه‌ای که راحت و ساده نوشته شود سبب می‌شود دامنه شما در ذهن مخاطب باقی بماند پس کاربر راحت‌تر می‌تواند در دفعات بعدی به سایت شما سر بزند.

انتخاب دامنه برای وب سایت
انتخاب دامنه برای وب سایت

دامنه سایت باید کوتاه و مختصر باشد

بهترین دامنه برای سایت دامنه‌ای است کوتاه و کاربردی باشد همیشه بهترین دامنه برای سایت از چنین ویژگی‌هایی برخوردارند. اگر در انتخاب اسم دامنه سایت نام دامنه شما طولانی و پیچیده باشد و یا خوانایی لازم را نداشته باشد، مطمئناً در هنگام وارد کردن آن در مرورگر خود با مشکل مواجه خواهید شد.

پس تا جایی که امکان دارد دامنه خود را کوتاه کنید. دامنه‌ های کوتاه نه‌ تنها به‌ راحتی قابل نوشتن هستند، بلکه به‌ خوبی در یاد می‌مانند .دامنه کوتاه امری ضروری است ؛ زیرا سبب می‌شود نوشتن آن ساده‌تر گردد و کاربر با درصد خطای کمتری آن را تایپ کند و سریع‌ تر به سایت شما سر بزند.

استفاده از کلمات کلیدی در انتخاب اسم دامنه برای سایت

همیشه در تمامی موضوعات یک‌ سری کلمات کلیدی وجود دارد و سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط با زمینه فعالیت خود در نام دامنه‌ تان، استفاده کنید . انتخاب اسم دامنه سایت به این روش چند مزیت دارد از جمله این مزیت‌ ها:

  • از نظر سئو و رتبه‌ بندی، به نفع وب‌ سایت شما است.
  • برای کاربران مفهوم و قابل‌ درک است.
  • به برندسازی تجارت شما کمک می‌کند.
  • سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید که کاربران در موتورهای جستجوگر به دنبالشان هستند.
  • در ضمن اگر کلمه کلیدی شما در ابتدای نام دامنه‌ تان بیاید تأثیر آن بیشتر از وقتی خواهد بود که کلمه کلیدی مورد نظرتان در ابتدای دامنه نباشد.

از چه چیز هایی نباید استفاده کرد !

در انتخاب دامنه سایت تاحدامکان از اعداد در انتخاب اسم دامنه استفاده نشود زیرا هنگامی که کاربران نام وب‌سایت شما را می‌شنوند نمی‌دانند که شما در نام دامنه از عدد استفاده کرده‌اید یا اینکه آن را به‌صورت حروف (five یا Panj) استفاده از خط تیره نیز مشکلات مشابهی را به همراه خواهد داشت.

استفاده از خط تیره در دامنه می‌تواند شما را به‌عنوان اسپم به موتور جستجوگر بشناساند. تا جای امکان، تنها از یک خط تیره در دامنه خود استفاده کنید.

اعداد همواره سبب بروز کج‌فهمی می‌شوند و در نهایت گیج‌شدگی را به کاربر منتقل می‌کند و هنگام تایپ دامنه کاربر را به‌اشتباه می‌اندازد اگر به‌اجبار باید از آنها استفاده کنید بهتر است همه دامنه‌های عددی و حروفی مشابه آن را نیز ثبت کنید.

دامنه سایت باید به‌آسانی در یاد بماند

هم اکنون، بیش از میلیون‌ها دامنه در سراسر جهان به ثبت رسیده است. بسیاری از این دامنه‌ها، تنها شامل یک کلمه کلیدی مهم هستند و معمولاً با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسند. اما این نکته نباید مانع خلاقیت شما شود.

پیشنهاد می‌کنیم با ادغام چند کلمه کلیدی مهم از تجارتتان، نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که به‌راحتی در یادها بماند. قبل از ثبت دامنه سعی کنید آن را با دوستان و آشنایان خود مطرح کنید و نظرشان را درباره آنها بدانید. این کار باعث می‌شود با ذهنیت کاربران خود آشنا شوید.

پیش از انتخاب دامنه سایت، دربارۀ آن تحقیق کنید

اگر نام دامنه‌ای را برای سایت خود در نظر گرفته‌اید، حتماً پیش از اقدام به ثبت دربارۀ آن تحقیق کنید بهترین دامنه را برای سایت خود انتخاب کنید .

به‌این‌ترتیب خواهید دانست که هیچ شرکت دیگری این نام را تحت انحصار خود ندارد. حتی گاهی اوقات ممکن است نام دامنه انتخابی شما، بسیار خوب باشد؛ اما به دلیل تشابه آن با شرکتی قدیمی‌تر، کاربران نام شما را با ایشان اشتباه بگیرند.

پس حتماً درباره انتخاب دامنه برای سایت تحقیق کنید .

استفاده از پسوند مناسب برای انتخاب دامنه خوب

پسوندها، همان کلمات اختصاری هستند که در انتهای نام دامنه قرار می‌گیرند، مانند .com، .net و … .

هر کدام از این پسوندهای دامنه، استفاده خاص خود را دارند و مربوط به تجارت خاصی می‌شوند.

هم اکنون .com که مخفف عبارت company ، محبوب‌ترین پسوند دامنه در جهان به شمار می‌آید، اما به دلیل ثبت دامنه‌های .com بسیار، پیداکردن نام دامنه‌ای کوتاه با این پسوند، دشوار است.

همچنین برای انتخاب دامنه خوب باید پسوند متناسب با آن گزیده شود.

انتخاب دامنه سایت
انتخاب دامنه سایت

انواع پسوند دامنه‌های بین‌المللی

net : مخفف network به معنای شبکه استو عموماً برای سایت‌های ارائه خدمات اینترنتی و شبکه‌های کامپیوتری و شبکه‌های اطلاع‌رسانی استفاده می‌شود.

com :  این دامنه معروف‌ترین و محبوب‌ترین دامنه در دنیا است.

org :  مخفف کلمه organization یعنی سازمان یا تشکیلات می‌باشد و معمولاً توسط سازمان‌ها و نهاد که غالباً غیره تجاری هستند استفاده می‌شوند.

info :  مخفف کلمه information به معنی اطلاعات می‌باشد و بیشتر برای سایت‌های اطلاع‌رسانی کاربرد دارد.

gov :  این پسوند مخفف کلمه  Government یعنی دولت است و بیشتر برای سازمان‌های دولتی کاربرد دارد.

edu :  مخفف کلمه education به معنی تحصیل و فراگیری دانش است و برای مؤسسات آموزشی و علمی کاربرد دارد.

biz : این دامنه مخفف کلمه business به معنی تجارت است و معمولاً برای سایت‌های تجاری و تجارت الکترونیک استفاده می‌شود.

انواع دامنه سایت
انواع دامنه سایت

انواع پسوند دامنه ir

پسوند ir : پسوند دامنه‌های ایرانی می‌باشد و ثبت آن توسط افرادی که رسماً مقیم ایران هستند انجام می‌شود.

co.ir :  این پسوند مخصوص سازمان‌ها و شرکت‌های غیردولتی می‌باشد. شرکت‌های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند.

ac.ir : این دامنه مخصوص مؤسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می‌باشد.

sch.ir :  این پسوند مختص برای مدارس، مؤسسات آموزشی و سایر سازمان‌های آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ مؤسسه الزامی می‌باشد.

net.ir :  این دامنه مخصوص شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات شبکه و ISPها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می‌باشد.

gov.ir :  عمومیت این پسوند برای بخش‌های اجرایی مؤسسات و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ مؤسسه الزامی می‌باشد.

org.ir :  پسوندی برای انجمن‌های علمی، سازمان‌های غیرانتفاعی رسمی و مؤسسات بین‌المللی ثبت شده که دولت ایران یا یکی از مؤسسات آن عضو آنهاست و ارائه کپی روزنامه رسمی مؤسسه الزامی می‌باشد.

id.ir : کاربرد این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می‌باشد.

برای خرید دامنه IR بایستی شناسه نیک داشته باشید که در محتوایی جداگانه به آن پرداخته این که می توانید در محتوا نحوه ساخت شناسه نیک آن را مطالعه کنید .

نکته: درست است که استفاده از پسوند .ir مانند .com مرسوم نیست. اما اگر فعالیت تجاری شما محدود به ایران است، استفاده از این پسوند می‌تواند برای جستجوهای گوگل مرتبط با ایران و زبان فارسی مؤثر باشد و رتبه سایت شما را افزایش دهد.

نکته: اگر فکر می‌کنید که ممکن است روزی از تبلیغات گوگل ادوردز استفاده کنید، در نظر داشته باشید که دامنه ir. تحریم است و برای این نوع تبلیغات نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

راه‌حل این است که در کنار پسوند ir. پسوند دیگری مثل com. نیز برای نام دامنه‌تان تهیه کنید.

محافظت و ساخت برند

برای‌آنکه از نام تجاری خود محافظت کنید، باید شکل‌های مختلف نوشتاری نام دامنه خود را نیز خریداری کنید. به‌این‌ترتیب، رقبایتان نمی‌توانند دامنه‌ای شبیه به دامنه شما را ایجاد کنند و مشتریان شما را به سمت خود هدایت کنند.

تمدید دامنه

و به‌عنوان آخرین نکته، موعد تمدید دامنه وب‌سایتتان را فراموش نکنید. البته شرکت‌های معتبر ثبت دامنه، یک یا دو ماه قبل از موعد اتمام اشتراکتان این موضوع را به شما اطلاع می‌دهند.

اشتراک‌های نام دامین معمولاً یک تا ده‌ساله هستند. اگر برایتان مقدور است یک اشتراک طولانی تهیه کنید و مهم‌تر از آن، با یک شرکت معتبر کار کنید.

زمان را از دست ندهید

نام دامنه‌ها به‌سرعت به فروش می‌رسند اگر نام دامنه‌ای سراغ دارید و آن را پسندیده‌اید سریع آن را ثبت کنید.  دامنه‌ها بسیار ارزان‌اند اما همواره آزاد و قابل‌دسترس نیستند پس بهتر است اگر نام دامنه‌ای سراغ دارید آن را ثبت کنید.

 

نظرات (16)

  1. طراحی سایت مشهد
    30 آذر, 1396 پاسخ

    ممنون خیلی خوب بود

    • مدیریت سایت آماده
      18 دی, 1396 پاسخ

      خوشحالیم که مورد پسندتون واقع شد همراه گرامی.

  2. الناز
    1 آذر, 1402 پاسخ

    چطوری میشه دامنه com رو 5 ساله ثبت کرد؟

  3. سمیه
    1 آذر, 1402 پاسخ

    چرا قیمت دامنه com از ir گرونتره؟

  4. مینا خوئینی
    1 آذر, 1402 پاسخ

    یه دامنه خوب برای سالن زیبایی دلربا پیشنهاد بدید ممنون

  5. حمید سردسته عالی
    1 آذر, 1402 پاسخ

    بین دامنه co و com برای شرکت کدوم مناسب تره؟

  6. مریم
    2 آذر, 1402 پاسخ

    من آموزش کیکپزی دارم رو اینستاگرام یه دامنه خوب بهم پشنهاد بدید

  7. علی سلطانی
    3 آذر, 1402 پاسخ

    من فروشگاه فروش موبایل دارم اسمش موبایل علی هست. میشه یه دامنه خوب بهم پیشنهاد بدید

  8. فرزانه سالارپور
    3 آذر, 1402 پاسخ

    بهترین پسوند برای سایت مدرسه چیه؟

  9. کیمیا
    5 آذر, 1402 پاسخ

    انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی لباس و کیف و کفش پیشنهاد بدید

  10. علی پرژک
    5 آذر, 1402 پاسخ

    من یه دامنه برای سایت شرکت می خواستم ثبت کنم بنظرتون کدوم دامنه خوبه؟

    • محمدرضا بابایی
      7 آذر, 1402 پاسخ

      پسوندهای ir, com , co برای سایت های شرکتی مناسب است با این حال اگر شکت شما در زمینه های it فعالیت دارد دامنه های it , net هم برای شما مناسب است

  11. فرزاد سروری
    6 آذر, 1402 پاسخ

    من می خوام یه دامنه بخرم بین ir و com موند کدوم رو انتخاب کنم؟

    • محمدرضا بابایی
      7 آذر, 1402 پاسخ

      اگه خدمات و یا بازار محصولات شما فقط ایران است ir مناسب هست اما اگر خدمات بین المللی ارائه می کنید و یا از سرویس های خارجی بر روی سایتتون استفاده میکنید بهتره دامنه com بخرید

  12. Hamid
    6 آذر, 1402 پاسخ

    بهترین پسوند دامنه برای فروشگاه اینترنتی طلا و جواهر چیه؟ یه پسوند خوب پیشنهاد بدید ممنون

    • محمدرضا بابائی
      7 آذر, 1402 پاسخ

      دامنه های shop دامنه store و com دامنه مناسبی برای فروشگاه های ایننترنتی طلا و جواهر هست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *