بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در مقاله قبل دربارهٔ استراتژی محتوایی صحبت کردیم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های شروع یک کسب‌وکار است. در ادامه این متن قصد داریم تا دربارهٔ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا به عبارتی سوشال‌مدیا مارکتینگ صحبت کنیم. بعد از ساخت استراتژی محتوایی و انجام صحیح بازاریابی محتوایی با ارائه محتوای مناسب به کاربران، زمان بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برای ارتقا کسب‌وکار می‌رسد.

به‌صورت خلاصه این‌طور می‌توان بیان کرد که SMM)Social media marketing)شامل انجام کارهای صحیح همانند تولید محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب هدف می‌باشد که در شاخهٔ دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد.

باید افزود که این نوع بازاریابی سبب فروش مستقیم برای شما نخواهد شد، بلکه شما با این کار خواهید توانست باعث ایجاد ارتباط با مخاطبان خود، برندسازی، افزایش ورودی سایت و… شوید که در صورت انجام صحیح این کار می‌توانید مخاطبان واقعی را جذب و سبب فروش بیشتر خود شوید و کسب‌وکارتان را رونق دهید.

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن تلفن‌های هوشمند اکثر افراد جامعه دسترسی کاملی به شبکه‌های اجتماعی همانند تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و توییتر را دارا می‌باشند و به‌راحتی می‌توانید با انجام کارهای خلاقانه سبب جذب این مخاطبان به صفحات مجازی خود شوید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ - توضیح در تصویر

چرا SMM انجام دهیم؟

برای شروع به کار در شبکه‌های اجتماعی نیاز به هزینه بالایی نخواهید داشت و به‌راحتی می‌توانید به‌وسیله تلفن همراهتان  برای کسب‌وکار و محصولات خودتان محتوای مناسب تهیه و تولید کنید، بعد از انجام این کارها و رسیدن به در آمد مناسب وقت صرف هزینه برای انجام تبلیغات و گسترش شبکه‌های اجتماعی است چرا که اکثر افراد جامعه ساعت‌ها مشغول استفاده از این شبکه‌های اجتماعی هستند و به‌راحتی و با اندک هزینه و کار خوب امکان جذب این مخاطبان فراهم می‌شود که در نتیجه تمام اینها سبب افزایش فروش برای شما خواهد بود.

چرا باید بازاریابی شبکه های اجتماعی را انجام دهیم؟
چرا باید بازاریابی شبکه های اجتماعی را انجام دهیم؟- توضیح در تصویر

چرا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را انجام دهیم؟

شما با انجام این کار می‌توانید تصویر خود را در ذهن مخاطب ایجاد کنید و بتوانید برند خودتان را به دیگران معرفی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا ترافیک ورودی سایتتان را افزایش بدهید که یک جنبه مثبت آن افزایش رتبه وب‌سایت شما در موتور جست‌وجوی گوگل و بهبود سئو سایت خواهد بود، شما با انجام این مدل بازاریابی امکان تبدیل مخاطبان خود به خریدار را دارا خواهید بود و می‌توانید باعث افزایش نرخ تبدیل شوید. یکی از مزایای شبکه‌های اجتماعی، دوطرفه بودن آن است که سبب می‌شود به‌راحتی مخاطبان توانایی ایجاد ارتباط با شما را داشته باشند و بتوانند تمام سؤال‌های موجود در ذهنشان را بپرسند، همین امر باعث می‌شود تا یک رابطه عمیق و طولانی‌مدت با کاربران خود بسازید و بتوانید به‌راحتی در سایر زمینه‌ها نیز فعالیت کنید چرا که مخاطبان تجربه خوبی با شما داشته‌اند.

مراحل بازاریابی شبکه های اجتماعی کدام است؟
مراحل بازاریابی شبکه های اجتماعی کدام است؟ - نمایش در تصویر

چگونه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را انجام دهیم؟

برای انجام این کار باید از بازاریابی محتوایی شروع کنید که در مقالات گذشته در باره آن صحبت کرده‌ایم در  ادامه با ساخت استراتژی محتوایی و تعیین اهداف از انجام این کار زمان انجام بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام و تلگرام فرامی‌رسد.

شما به روش‌های متفاوتی می‌توانید شروع به کار کنید برای مثال می‌توانید با ساخت گروه‌های مناسب در فیس‌بوک و واتس‌اپ شروع به تولید محتوای مفید در این گروه‌ها کنید و تمامی پرسش‌های دیگران را پاسخ بدهید، روش دیگری میکروبلاگینگ در توییتر است که با نوشتن متن‌های کوتاه و مفید و توییت کردن آنها در این برنامه سبب افزایش فالوورهای خود و شناساندن برندتان به دیگران شوید. روش بعدی که یک روش بسیار کاربردی است، ساخت و تولید ویدئو معرفی محصول در شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام است، به این صورت که شما با عکاسی از محصول خودتان و ساخت یک ویدئو معرفی از آن باعث افزایش بازدید آن بالارفتن نرخ تبدیل و در نهایت سبب فروش نهایی شوید.

مزایا معایب بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:

مهم‌ترین مزیت شبکه‌های اجتماعی رایگان بودن عضویت در آنها است که به‌راحتی و تنها با یک تلفن می‌توان در آنها عضو شد. مزیت دیگر این شبکه‌ها تعداد بالای مخاطبان در تمامی رنج‌های سنی است که باعث می‌شود بتوان به‌راحتی مخاطب هدف را یافت و برای آن محتوا تولید کرد.

ارتباط با مشتریان یک عامل پیروزی‌بخش در میزان فروش است که این شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی این دسترسی را فراهم کرده‌اند تا مخاطبان بتوانند تمامی سؤال‌های موجود در ذهنشان را از شما بپرسند.

با وجود امکان اشتراک‌گذاری مطالب و تصاویر در این شبکه‌ها اگر فردی محتوای شما را به اشتراک بگذارد می‌تواند سیل عظیمی از مخاطبان دیگر را به همراه خود وارد صفحه شما کند.

شما با استفاده از این ابزارها به‌راحتی می‌توانید نظرسنجی‌های فراوانی در زمینه بهبود فروش خود ایجاد کنید و از دیدگاه‌های مشتریان برای ارتقا کسب‌وکارتان استفاده کنید.

حال زمان آن رسید تا دربارهٔ معایب این روش صحبت کنیم.

مهم‌ترین دارایی در دنیا زمان است که با هیچ چیزی قابل‌خرید نیست، یکی از معایب این نوع فعالیت زمان بر بودن آن در شروع فرایند است که باید با صرف وقت زیاد سبب رشد صفحه خود شوید.

عیب دیگر این است که هر نوع فردی در این شبکه‌ها حضور دارد و ممکن است با قراردادن نظرات منفی و نامناسب سبب تخریب کار شما شود و باعث هدررفتن تمامی زحمات شما شود.

سخن آخر

برای سخن پایانی این نکته را می‌توان اشاره کرد که انجام بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شامل ریسک‌هایی همانند فیلتر شدن برنامه مورداستفاده شما شود و باعث هدررفتن تمامی تلاش‌های شما گردد، پس قبل از شروع به فعالیت در این زمینه باید تمامی ریسک‌های احتمالی موجود در این راه را بپذیرید و از آن آگاه باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی از قبل راه حلی برای حل آن مشکل در دست داشته باشید و به‌سرعت بتوانید مشکل را از پیشرو برداشته و دوباره بتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا دربارهٔ موضوع مهمی با شما صحبت و تمامی اطلاعات خودمان را با شما در میان بگذاریم، امیدواریم توانسته باشیم در این راه به شما کمک کرده باشیم. درصورتی‌که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع  هستید با پرسیدن سؤال خودتان در بخش نظرات همین مقاله در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید به پاسخ خودتان دست پیدا کنید، ما همواره از دریافت نظرات شما خرسند می‌شویم و از ارتباط با شما عزیزان لذت می‌بریم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *