مارکت پلیس (Marketplace) چیست؟

فهرست مطالب

مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس پلتفرم یا بستری است که امکان خرید از چندین فروشنده یا تامین کننده را برای خریدار فراهم می کند. در واقع مارکت پلیس (بازار اینترنتی) به نوعی یکی از بهترین و کار آمد ترین شیوه های فعالیت فروشگاه های اینترنتی و کسب و کارهای اینترنتی است.

در این شیوه نیازی نیست صاحب کسب و کار یک محصول و یا خدمات را موجود داشته باشد زیرا می تواند با دعوت از کسب و کار هایی که می توانند آن کالا و یا خدمات را موجود داشته باشد زیرا می تواند کالای مورد نظر را به فروش برساند. در واقع بازار اینترنتی دسته ای از تامین کنندگان کالا، فروشندگان و خریداران را به یک دیگر متصل می کند.

افزایش محبوبیت این مدل ازکسب و کار امروزه بی دلیل نیست زیرا به دنبال حذف واسطه نیست بلکه با افزایش تنوع به افزایش فروش و همچنین سود تامین کننده و کاربر می اندیشد.

در این گونه کسب و کار ها فروشگاه و یا کارفرما صاحب محصول نیست بلکه صرفا رابط بین تامین کننده و خریدار است و از ایجاد این ارتباط و از فروش سود دریافت می کند.

مارکت پلیس و سایت فروشگاهی سایت آماده
مارکت پلیس و سایت فروشگاهی سایت آماده

تفاوت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی در چیست؟

در فروشگاه اینترنتی تامین کننده کالا، فروشنده و صاحب سایت فروشگاهی در واقع یک شخص یا یک کسب و کار است. اما در مارکت پلیس اینگونه نیست، صاحب سایت فردی جدا است که روند فروش و ارتباط با مشتریان را مدیریت می کند و کالا های موجود در بازار اینترنتی توسط تامین کنندگان مختلف تامین می شود و فروخته می شود. معمولا فروشگاه های اینترنتی به یک دسته از محصول تمرکز دارد و تعداد محصول کمتری نسبت به مارکت پلیس ها دارد. همین تنوع محصولی بالا سبب جذب مشتری و بالا رفتن فروش در مارکت پلیس ها می شود. در مارکت پلیس هر تامین کننده ای از هر نقطه ای می تواند در سایت ثبت نام کند و محصولات خود را برای فروش در سایت درج نمایید. اما در سایت فروشگاه اینترنتی امکان ثبت نام به عنوان تامین کننده وجود ندارد. به دلیل تامین کالا توسط تامین کننده در مارکت پلیس هزینه اولیه بالایی برای راه اندازی نیاز نیست و کافی است شما زیر ساخت را برای فروش آنلاین فراهم کنید و از تامین کنندگان دعوت کنید تا محصولات خود را در سایت شما بفروشند اما در فروشگاه اینترنتی این گونه نیست شما باید علاوه بر ساخت زیر ساخت محصولات خود را نیز تامین نمایید که این سبب افزایش سرمایه اولیه برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی می شود.

مزایای مارکت پلیس (بازار اینترنتی) برای تامین کنندگان

یک بازار اینترنتی مزایای بسیاری را در اختیار تامین کنندگان کالا قرار می دهد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کانال اضافی برای فروش کالاها و یا خدمات

کسب و کارهایی که قصد افزایش فروش دارند می توانند از مارکت پلیس ها به عنوان کانالی برای افزایش فروش استفاده کنند زیرا مشتریان بسیاری در مارکت پلیس ها اقدام به خرید می کنند و این یک پتانسیل بلقوه برای افزایش فروش است.

تبلیغ و برند سازی کم هزینه

شما می توانید با ارائه کالا یا خدمات با کیفیت به مشتریان مارکت پلیس ها با نام تجاری خود اقدام به برند سازی برای کسب و کار خود کنید.

عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی

دیگر مهم نیست که کسب و کار شما در کجا قرار دارد شما می توانید با ثبت کالا های خود در مارکت پلیس ها کالا و خدمات خود را به گستره بزرگتری از مشتریان در مناطق مختلف ارائه کنید. روز یا شب، روز کاری و یا تعطیلات رسمی تفاوتی ندارد شما همواره در دسترس هستید و می توانید آنلاین فروش خود را انجام دهید.
افزایش فروش با مارکت پلیس های سایت آماده
افزایش فروش با مارکت پلیس های سایت آماده

مزایای مارکت پلیس برای مشتریان و خریداران

مارکت پلیس ها علاوه بر مزیت های که برای فروشندگان دارند مزایای بسیاری هم برای خریداران دارد، در زیر به چند نمونه از این مزایا اشاره می کنیم.

تنوع محصولی بسیار بالا

خریداران می توانند در تنوع محصولی بالا انتخاب بهتری برای خرید های خود داشته باشند و علاوه بر این تنوع محصولی به خریداران اجازه می دهد تا بتوانند همه محصولات مورد نیاز خود را از همان مارکت پلیس تهیه نمایند.

مقایسه بهتر

تنوع محصولی و فروشنده های مختلف برای یک محصول امکان مقایسه بهتر را به خریداران می دهد. آنها می توانند یک کالا را با کالا های مشابه مقایسه کنند و یا فروشنده ها را برای خرید کالایی با قیمت و کیفیت بهتر مقایسه کنند.

قیمت پایین تر

وجود چندین فروشنده برای یک محصول سبب ایجاد رقابت میان آنها می شود از اینرو این رقابت در کاهش قیمت محصولات نیز تاثیر می گذارد و خریدار می تواند محصولات را با قیمت پایین تر از قیمت بازار تهیه کند. مارکت پلیس دارای مزایای بسیار دیگر است که به ایجاد تجربه بهتر کاربران و مشتریان کمک بسیاری می کند ولی در عین حال هر شیوه کسب و کاری در حین موارد متعدد مزایا ممکن است معایبی نیز داشته باشد.

معایب مارکت پلیس

مارکت پلیس نیز همانند سایر روش های تجارت الکترونیک دارای معایب است اما تعداد معایب کمتر از مزایای آن است. در این بخش نیز ما به بررسی معایب مارکت پلیس می پردازیم.

دریافت کمسیون بالا از فروش ها در مارکت پلیس

در برخی از مارکت پلیس ها کمسیون فروش بالایی از تامین کنندگان دریافت می شود بگونه ای که در برخی موارد حتی درصد بسیار زیادی از سود کالا را شامل می شود.

محدود کردن ارتباط با مشتری

برخی از مارکت پلیس ها کل روند ارتباط با مشتری را مدیریت می کنند تا هیچ تامین کننده ای نتواند مشتریان کالا و خدمات مرتبط با خودش را جذب سایت خود کند. از این رو مدیریت ارتباط و یا به کل عدم ارتباط مستقیم با مشتری می تواند در مواردی برای کاربران و تامین کنندگان مشکل ساز شود

مغایرت در کالا و اطلاعات ثبت شده

در بسیاری از موارد این مشکل وجود دارد. ممکن است کالایی که توسط فروشنده و یا تامین کننده در سایت ثبت شده باشد با کالای ارسالی به مشتری مغایرت داشته باشد.

محدودیت و قوانین سختگیرانه

برخی از مارکت پلیس ها نیز از آن سر بوم می افتند و به گونه ای به تامین کنندگان خود سخت می گیرند که هیچ تامین کننده ای راضی به همکاری با این مارکت پلیس نمی شود.

انواع مارکت پلیس ها کدامند

مارکت پلیس ها به لحاظ استراتژی رفتاری به سه نوع تقسیم می شوند که در این بخش به بررسی این سه نوع می پردازیم.

1- استراتژی مارکت پلیس عمودی (Vertical)

در استراتژی مارکت پلیس عمودی کسب و کار بر روی یک محصول تمرکز دارد و این محصول توسط تامین کنندگان مختلف ارائه می شود. از نمونه های این مارکت پلیس ها می توان به اسنپ، تپسی و الوپیک اشاره کرد.

2- استراتژی مارکت پلیس افقی (Horizontal)

استراتژی افقی مارکت پلیس ها در مارکت پلیس هایی کاربرد دارد که محصولات متنوعی در آن عرضه می شود. اما همه ی این محصولات دارای یک ویژگی یا مشخصه خاص مشترک هستند و تمامی این محصولات توسط تامین کنندگان در دسترس قرار می گیرند.

3- استراتژی مارکت پلیس جهانی (Global)

در استراتژی جهانی محصولات متنوع با تامین کنندگان متفاوت در مارکت پلیس عرضه می شود از این نوع مارکت پلیس ها می توان به دیجی کالا، آمازون و علی بابا را نام برد.
خرید آنلاین از سایت های فروشگاهی سایت آماده
خرید آنلاین از سایت های فروشگاهی ساخت سایت آماده

مارکت پلیس های ایرانی و خارجی

مارکت پلیس یک سایت تجارت الکترونیکی است که فروشندگان را با خریداران مرتبط می‌کند. اغلب مارکت پلیس به‌عنوان یک بازار الکترونیکی شناخته می‌شود و تمام معاملات توسط صاحب وب‌سایت مدیریت می‌شود. شرکت‌ها از Market palce برای دستیابی به مشتریانی که می‌خواهند محصولات و خدمات آنها را خریداری کنند، استفاده می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی که مارکت پلیس برای مشتریان دارند این است که تأمین‌کننده‌های متفاوتی را در اختیارشان قرار می‌دهد و آن‌ها می‌توانند اطلاعات محصولات تأمین‌کنندگان مختلف را با هم مقایسه کنند و بهترین خرید را از معتبرترین تأمین‌کننده انجام دهند. در واقع مارکت پلیس یک بستر می‌باشد که به فروشندگان مختلف این امکان را می‌دهد تا محصولات خود را به کاربران معرفی کنند و بر اساس کیفیت و ویژگی‌هایی که برای محصولات خود ارائه می‌دهند مشتریان بیشتری را جذب کنند.

در ایران برای کمک به خریداران و فروشندگان انواع مارکت پلیس ایرانی راه‌اندازی شده‌اند که تعدادی از این مارکت پلیس‌ها توانستند در بازار رقابت پیروز شده و خدمات باکیفیت را به مردم ارائه دهند. لیست مارکت پلیس‌های موفق ایران عبارت‌اند از دیجی‌کالا، ترب، ایمالز، موتن رو، ماه بانو، اسنپ فود و با سلام و …

مارکت پلیس‌های خارجی سال‌ها از انواع مارکت پلیس ایرانی جلوتر هستند زیرا روند راه‌اندازی آن‌ها در کشورهای خارجی زودتر آغاز شد و آن‌ها انواع امکانات مارکت پلیس را در پلتفرم‌های مختلف تست کرده‌اند تا در نهایت توانسته‌اند بهترین پلتفرم مارکت پلیس را ایجاد کنند. مارکت پلیس‌های خارجی موفق مانند آمازون، IndiaMART ، Alibaba، eWorldTrade، GlobalSources و TradeIndia هستند که اینها به‌عنوان بهترین مارکت پلیس b2b جهانی شناخته می‌شوند.

شما هم می توانید مارکت پلیس خود را داشته باشید

امروز خرید آنلاین یکی از شیوه های قوی در خرید های روز مره افراد است. بسیاری از کار آفرینان و متخصصان حوزه ی کسب و کار بر این باورند که آینده در تسخیر کسب و کار های اینترنتی است و هر کسب و کاری که روند خود را به سمت آنلاین سوق ندهد محکوم به شکست خواهد شد. از این رو ما پیشنهاد می کنیم هرچه زودتر برای برپایی کسب و کار اینترنتی خود اقدام کنید. شما می توانید با یک هزینه کم یک زیر ساخت قوی و با قابلیت های حرفه ای را در کمترین زمان از سایت آماده در یافت کنید. فروشگاه های اینترنتی سایت آماده دارای قابلیت مارکت پلیس را دارند پس از این رو جای هیچ نگرانی نیست.

نحوه ساخت مارکت پلیس در سایت آماده

برای ساخت یک فروشگاهی اینترنتی چند فروشندگی (مارکت پلیس) در سایت ساز سایت آماده نیاز نیست راه دور درازی بروید همه چیز از قبل آماده و محیا است. برای ساخت سایت مارکت پلیس شما باید همانند ساخت سایر سایت‌ها ابتدا یکی از سایت‌های فروشگاهی سایت آماده را انتخاب کنید، سپس کافی است یک دامنه برای سایت خود معرفی کنی و فاکتور را پرداخت کنید تا سایت شما ساخته شود سپس می‌توانید از بخش ماژول‌ها درخواست فعال‌سازی چند فروشندگی را دهید و یا از طریق تیکت به بخش فروش اعلام کنید قصد راه‌اندازی مارکت پلیس دارید تا همکاران ما سیستم چند فروشندگی را بر روی سایت شما پیاده‌سازی کرده و تنظیم نمایند.
در کنار پیاده‌سازی امکان چند فروشندگی، شما می‌توانید از امکاناتی مانند فروش عمده نیز بر روی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید.

4 قدم تا ساخت سایت با سایت ساز سایت آماده
4 قدم تا ساخت سایت با سایت ساز سایت آماده

آیا پیاده‌سازی سیستم چند فروشندگی و فروش عمده در سایت امکان‌پذیر است؟

بله! سایت‌های که توسط سایت ساز سایت آماده ساخته می‌شوند از قابلیت فروش عمده و چند فروشندگی پشتیبانی می‌کنند. شما می‌توانید با خرید سایت فروشگاهی از سایت آماده سیستم چند فروشندگی را بر روی سایت خود راه‌اندازی کنید.

پروسه طراحی سایت مارکت پلیس به چه صورتی هست و چقدر زمان می بره؟

ساخت فروشگاه اینترنتی که قابلیت پشتیبانی از مارکت پلیس را داشته باشد در سایت ساز سایت آماده کمتر از 24 ساعت زمان می‌برد. برای ساخت مارکت پلیس کافی است شما سایت خود را انتخاب کنید سپس دامنه را معرفی کنید و از بخش فروش بخواهید تا قابلیت مارکت پلیس را بر روی سایت شما فعال نمایند. هزینه ساخت مارکت پلیس به‌وسیله سایت آماده به‌مراتب از همه سایت سازهای دیگر کمتر است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *