طراحی وب کسب و کار

چگونه سایت فروشگاهی بسازیم؟

چگونه سایت فروشگاهی بسازیم؟

شاید اولین سوالی که بعد از تصمیم گیری برای طراحی سایت فروشگاهی می گیرید این باشد که چگونه سایت فروشگاهی بسازیم؟ این سوال می تواند چندین پاسخ داشته باشد و هر یک ویژگی ها و مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد، در این مطلب به تمامی راه هایی که می توان وب سایت فروشگاهی طراحی کرد می پردازیم و به شما بهترین راه طراحی وب سایت فروشگاهی را آموزش می دهیم.

طراحی وب‌سایت فروشگاهی بستری برای فروش محصولات در فضای مجازی هست که با استفاده از آن می‌توانید در هزینه‌ها و … صرفه‌جویی کنید. بیشتر کسب‌وکارها در کنار فروشگاه فیزیکی، یک فروشگاه اینترنتی هم دارند و اگر شما یکی از افرادی هستید که هنوز فروشگاه اینترنتی ندارید و فقط به مغازه فیزیکی اکتفا کردید باید بگوییم که به‌زودی از صحنه کسب‌وکار خارج خواهید شد.

با طراحی وب‌سایت می‌توانید در بازار جهانی حضور داشته باشید و با کمک آن فروش خود را به وسعت جهانی توسعه دهید. با این کار شما می‌توانید مشتریانتان را از تمام دنیا جذب کنید. با طراحی وب‌سایت فروشگاهی چندزبانه همراه با یک درگاه پرداخت بین‌المللی مانند پی پال (Paypal)، می‌توانید از سراسر دنیا برای محصولات خود مشتری جذب کنید.

مزایای ساخت سایت فروشگاهی
مزایای ساخت سایت فروشگاهی

امکان تحلیل و بررسی رفتار مشتریان یکی دیگر از مزایای داشتن وب‌سایت فروشگاهی است که این کار به طور مستقیم نه‌تنها به فروش بلکه به تحلیل کامل کسب‌وکارتان کمک می‌کند. برای اینکه بتوانید در فروشگاه‌های فیزیکی مشتریانتان را تحلیل کنید نیاز به زمان زیاد و همین‌طور امتحان‌کردن روش‌های متفاوت دارید؛ اما با داشتن فروشگاه اینترنتی و به‌واسطه ابزارهای حرفه‌ای می‌توانید به تحلیل و آنالیز رفتار کاربران و مشتریانتان بپردازید. تحلیل کاربران سایت این امکان را به شما می‌دهد تا به دیدی کلی از نیاز کاربرانتان دست پیدا کنید و بتوانید بر اساس این داده‌ها تغییرات لازم را در کسب‌وکار خود ایجاد کنید و مسیر درست را پیش بگیرید.

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهایی که این وب‌سایت‌ها می‌توانند داشته باشند به طور کامل متوجه شوید که کاربران و مشتریان شما به کدام دسته از محصولات فروشگاه شما بیشتر علاقه‌مند هستند. همچنین می‌توانید متوجه شوید که کدام دسته محصولات در بین کاربران سایت بیشترین کامنت را می‌گیرد و با هم مقایسه می‌شوند.

بسیاری از کسانی که فروشگاه حضوری دارند با مشکلاتی از قبیل هزینه‌های بالای اجاره‌بها و هزینه گاز و برق مواجه هستند که با داشتن یک وب‌سایت آنلاین این مشکل حل خواهد شد. یکی از مهم‌ترین مزایای داشتن سایت فروشگاهی نداشتن هزینه‌های جانبی به این شکل است. شما می‌توانید وب‌سایتتان را در هرجایی که هستید راه‌اندازی و مدیریت کنید. تنها هزینه‌ای که قرار است برای وب‌سایتتان بپردازید شامل هزینه‌های میزبانی وب، دامنه، طراحی صفحات اینترنتی و کارمندان اینترنتی هست که همهٔ اینها در یک فضای مجازی کار خواهند کرد.

با داشتن یک وب‌سایت اینترنتی برای فروشگاهتان می‌توانید به‌راحتی نظرسنجی کنید و میزان رضایت مشتریان از کالای ارائه شده را بفهمید. با دانستن و داشتن این اطلاعات می‌توانید از ایراد کارهای خود اطلاع داشته باشید و آن‌ها را حل کنید و علاوه بر این‌ها، اطلاع‌رسانی در مورد تخفیف‌ها، پیشنهادهای ویژه و مناسبت‌های خاص با صرف هزینه پایین و در کمترین زمان را اجرا کنید.

با داشتن یک وب‌سایت برای کسب‌وکارتان شما می‌توانید برای کسب‌وکار خود برند داشته باشید و بتوانید با کمی وقت‌گذاشتن روی سئو وب‌سایتتان آن را بهینه کنید و در جایگاه‌های بالاتر قرار بگیرید تا مشتریان بتوانند شما را راحت‌تر پیدا کنند و از شما خرید کنند. همین‌طور می‌توانید با هزینه کمی کسب‌وکارتان را تبلیغ کنید.

آموزش ساخت سایت فروشگاهی برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای‌تر سایت طراحی کنند کمی سخت‌تر خواهد شد. چرا که طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای، باید طوری باشد که بتواند در هر دو زمینه محتوا و تصویر کاملاً جذاب، کاربرپسند و پویا باشد. یک گرافیک کاربرپسند در وب‌سایت به‌راحتی می‌تواند کاربر را در آن وب‌سایت نگه دارد. خوشبختانه یکی از ویژگی‌های اساسی سایت آماده این است که شما می‌توانید چندین قالب سایت فروشگاهی و یا شرکتی را با طراحی‌های زیبا ببینید و از بین آنها یکی را انتخاب کنید.

به نمایش گذاشتن کسب‌وکار شما یکی از مهم‌ترین اهداف شما خواهد بود. وب‌سایت می‌تواند تمامی محصولات فیزیکی و مجازی شما را به همراه معرفی کامل کسب‌وکارتان به نمایش بگذارد. نیاز به هزینه‌های گزاف برای درست‌کردن ویترین نخواهید داشت و کافی است با داشتن یک طرح زیبا در وب‌سایتتان کاربران و مشتریانتان را به خود جذب کنید.

از دیگر مزایای فوق‌العاده مهم وب‌سایت‌های فروشگاهی این است که شما می‌توانید یک مغازه 24 ساعته داشته باشید. کسی که صاحب فروشگاه فیزیکی باشد هنگامی که در مغازه حضور ندارد، مشتریان خود را از دست خواهند داد. اما در فروشگاه اینترنتی این اتفاق و تجربه بد برای شما اتفاق نخواهد افتاد. مشتریان فروشگاه اینترنتی می‌توانند در هرزمانی از 24 ساعت شبانه‌روز که تمایل داشته باشند، حتی در تعطیلات و روزهای خاص، زمانی که صاحبان فروشگاه در خواب یا مشغول تفریح و تماشای تلویزیون هستند، سفارش خریدشان را ثبت کنند.

و در آخر شما با داشتن یک وب‌سایت اینترنتی برای فروشگاهتان می‌توانید با داشتن کمترین میزان کالا فروشتان را به انجام برسانید. بر خلاف فروشگاه‌های حضوری که همه آنها مجبور به پرکردن قفسه‌ها و ویترین هستند شما می‌توانید حتی بدون داشتن کالا محصول را بفروشید و پس از آن نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

روش‌های ساخت سایت فروشگاهی

برای آموزش ساخت سایت فروشگاهی راه‌های زیادی وجود دارد که در ادامهٔ مطلب به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم.

سفارش سایت اختصاصی با کد نویسی
سفارش سایت اختصاصی با کد نویسی

کدنویسی/سایت اختصاصی

شاید از خود بپرسید که چه دلیلی دارد وب‌سایتمان را به‌صورت اختصاصی طراحی کنیم و این وب‌سایت‌ها چگونه طراحی می‌شوند؟ سفارش طراحی یک سایت اختصاصی با به‌کارگیری آخرین نسخه‌هایی که از تکنولوژی وجود دارند مانند  PHP، Javascript برای پیاده‌سازی وب‌سایت‌های اختصاصی و وب اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شوند. از این تکنولوژی‌های اساسی در بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر airbnb, dell ، godaddy و برخی وب‌سایت‌های داخلی دیگر به کار برده‌اند تا امکان توسعه راحت، و بروز رسانی دائمی سایت همراه با خواسته‌های نسل جدید تسهیل شود.

سایت‌های اختصاصی به دلیل هزینه راه اندازه بالا و همین‌طور هزینه‌های نگهداری بالایی که دارند برای کسانی که می‌خواهند یک وب‌سایت نرمال داشته باشند پیشنهاد نمی‌شود. قیمت طراحی سایت اختصاصی بیشتر از همهٔ فاکتورها به تعداد امکانات و  ویژگی‌هایی برمی‌گردد که شما از سایت می‌خواهید. اگر می‌پرسید هزینه آن چقدر می‌شود باید بگوییم که قیمت ثابتی برای این پلن وجود ندارد، بااین‌حال می‌توانید با آماده‌سازی فهرست کامل امکانات موردنظر خودتان و قیدکردن تمامی آنها به پشتیبانی سایت آماده از قیمت طراحی وب‌سایت تان مطلع شوید.

البته بهتر است بدانید که بیش از 90 درصد وب‌سایت‌هایی که در ایران طراحی می‌شوند به‌صورت وردپرسی هستند؛ زیرا در وردپرس شما می‌توانید به‌راحتی وب‌سایتتان را مدیریت کنید و از مزایای فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید. در وردپرس شما می‌توانید مطالب و محصولات وب‌سایتتان را بهینه کنید و از این طریق سئو وب‌سایتتان را ارتقا دهید.

طراحی سایت اختصاصی با CMS
طراحی سایت اختصاصی با CMS

ساخت سایت با سیستم‌های مدیریت محتوا

شاید در ابتدا سؤال کنید CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟ اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا بسته به نوع کاربری آن‌ها بیشتر تحت زبان‌های PHP و ASP ساخته می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده این سیستم وب‌سایت فروشگاهی و شرکتی طراحی کنید. اغلب سیستم‌های مدیریت محتواها مانند وردپرس دارای قابلیت شخصی‌سازی بوده و با استفاده از قالب‌های آماده‌ای که برای آن‌ها طراحی و تولید شده است آن‌ها را بر روی سایت خود نصب و استفاده کنید.

از بین سیستم‌های مدیریت محتوا وردپرس از همه آنها معروف‌تر است و تعداد وب‌سایت‌هایی که با این سیستم طراحی شده‌اند بسیار بیشتر از وب‌سایت‌هایی است که با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا دیگر مانند دروپال و جوملا و… ساخته شده و این نشانگر حرفه‌ای بودن وردپرس در این زمینه است.

سفارش طراحی سایت فروشگاهی
سفارش طراحی سایت فروشگاهی در یابت آماده

استفاده از سایت ساز سایت آماده

سایت آماده توانسته به طور کامل به سؤال چگونه سایت فروشگاهی بسازیم پاسخ دهد. این پاسخ با عمل به همراه است و شما می‌توانید هر وب‌سایتی که می‌خواهید را در سایت آماده طراحی کنید.

سایت‌هایی که سایت آماده می‌سازد در پلتفرم وردپرس ساخته شده‌اند! این یعنی شما می‌توانید از تمامی خدماتی که این CMS ارائه می‌دهد بهره‌مند شوید و وب‌سایتتان را به‌راحتی توسعه دهید. در سایت آماده بیش از ده‌ها قالب برای سفارش طراحی سایت فروشگاهی و سفارش سایت شرکتی وجود دارد و شما می‌توانید باتوجه‌به خدماتی که می‌خواهید یا بهتر است بگوییم امکاناتی که می‌خواهید در وب‌سایتتان وجود داشته باشد، یکی از این قالب‌ها را انتخاب کنید.

این به سلیقه شخصی شما بستگی دارد که کدام قالب را انتخاب کنید! پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه طرح و رنگ وب‌سایت موردنظرتان را انتخاب کنید، فیچرهایی که در آن وجود دارند را بررسی کنید.

مراحل طراحی وب‌سایت فروشگاهی در سایت آماده کمتر از یک روز زمان می‌برد. شما پس از اینکه فاکتورتان را پرداخت می‌کنید ظرف یک روز وب‌سایتتان را دریافت کرده و می‌توانید محصولاتتان را به آن اضافه کنید.

یکی از دلایل اصلی محبوب بودن سایت آماده در بین کسانی که می‌خواهند وب‌سایت طراحی کنند این است که یک این سایت ساز بر خلاف سایت سازهای دیگر وب‌سایت‌هایی مبنی بر وردپرس طراحی می‌کند و بااین‌وجود قیمتی مشابه سایت سازهای دیگر دارد.

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی پرفروش

برای اینکه بتوانید یک وب‌سایت فروشگاهی حرفه‌ای داشته باشید و بتوانید با استفاده از آن فروش زیادی داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم مواردی که در ادامهٔ مطلب آورده شده را رعایت کنید تا بتوانید حرفه‌ای عمل کنید.

تولید محتوا

حتماً جملهٔ معروف بیل گیتس را شنیده‌اید که گفته است:

محتوا پادشاه است!

بالا بروید و پایین بیایید درهرحال محتوا مهم‌ترین بخش از کسب‌وکار است. برای اینکه بتوانید در هر حوزه‌ای که فعالیت کنید و در آن پیشرفت کنید، بدون شک نیاز به تولید محتوا دارید. تولید محتوا به وب‌سایت منتهی نمی‌شود و فرقی نمی‌کند که شما بخواهید پیج اینستاگرامی بزنید یا یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید! درهرحال شما باید محتوا تولید کنید. قصد دلسرد کردن شما را نداریم؛ ولی اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، شما تقریباً بدون تولید محتوا به موفقیت نمی‌رسید.

محتواها می‌توانند به‌صورت متنی، عکسی و ویدئویی باشند. باید یک محتوای خوب و جذاب تولید کنید تا نسبت به سایر کسانی که در زمینه شما فعالیت می‌کنند متفاوت باشید و کاربران شما را انتخاب کنند. یکی از مهم‌ترین مواردی که تولید محتوا در آن دخیل است حتی بحث سئو (SEO) سایت است. شما باید پیوسته و منظم تولید محتوا کنید تا بتوانید سئو وب‌سایتتان را ارتقا دهید. اگر نتوانید محتوا جذاب و متفاوت تولید کنید نمی‌توانید با سایت‌های رقیب، رقابت کنید و کسب‌وکارتان را ارتقا دهید.

سئو

زمانی که کسی می‌خواهد برای خرید یک کالا (حتی کوچک‌ترین و غیرمهم‌ترین کالا) اقدام کند یک سرچ در گوگل انجام می‌دهد. با پیشرفته‌تر شدن موبایل‌ها و دسترسی راحت‌تر مردم به اینترنت همراه این سرچ‌ها بیشتر و بیشتر شده‌اند و حالا مردم تقریباً تمامی کارهای خود را با کمک‌گرفتن از اینترنت انجام می‌دهند.

با سرمایه‌گذاری و گذاشتن زمان برای سئو وب‌سایتتان می‌توانید زمانی که مشتری‌تان به دنبال شماست به چشم او دیده شوید. زمانی که وب‌سایتتان سئو خوبی نداشته باشد و شما در جایگاه‌های خوبی نباشید کاربر شما را پیدا نخواهد کرد و به معنای کامل سوخت خواهید شد. زمانی که یک کاربر به دنبال یک جواب یک سؤال یا خرید یک محصول است شما می‌توانید با قرارداشتن در یک جایگاه خوب خدمات مناسبی را به ایشان ارائه دهید.

سئو یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو، یک کورس همیشگی است که موفقیت در آن فرایندی زمان‌بر، پیچیده و مستمر است و به یک فردی نیاز است که کفش آهنین بپوشد و به میدان برود. تکنیک‌ها و روش‌های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هرکدام می‌توانند تأثیر مثبتی در این فرایند داشته باشند؛ ولی زمانی اثربخشی لازم را دارند که در مسیری درست و با هدفی مشخص اجرا شوند.

استفاده از ترب و ایمالز

شما می‌توانید برای رسیدن به فروش بیشتر و در نهایت درآمد بیشتر از وب‌سایت‌هایی که به حالت مارکت پلیس هستند نیز استفاده کنید. برخی از مارکت پلیس‌های موفق در ایران مانند ترب و ایمالز از بهترین ابزارهایی هستند که می‌توانند در فروش به شما کمک کنند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر در بازار تازه‌کار هستید و بودجهٔ محدودی دارید می‌توانید با انتخاب یک فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس، محصولات و خدمات خود را عرضه کرده و بفروشید. مهم‌ترین ویژگی که در این مارکت پلیس‌ها وجود دارد این است مجبور به تحمل هزینه‌های زیاد نخواهید بود.

ممکن است در اوایل طراحی وب‌سایتتان کسی به شما اعتماد نکند. هنگام راه‌اندازی یک وب‌سایت فروشگاهی آنلاین، برای ایجاد اعتماد و اعتبار در وب‌بین کاربران و مشتریان خود به زمان زیادی نیاز دارید زیرا مردم به فروشگاه‌های جدید اعتماد ندارند و ترجیح می‌دهند حتی هزینهٔ بیشتری پرداخت کنند؛ اما از وب‌سایت معتبر خرید کنند. اما کاربران به مارکت پلیس آنلاینی که قبلاً ایجاد شده و زمان زیادی کالا فروخته اعتماد می‌کنند. اگر مشتریان محصولی دریافت کنند که خوششان نیاید، می‌توانند از فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس شکایت کنند و یا درصورتی‌که هر مشکل دیگری از بابت نرسیدن محصولشان اتفاق افتاد به آن‌ها اطلاع دهند…

شما می‌توانید با فروش محصولات در مارکت پلیس‌ها بسیار کم‌هزینه‌تر از داشتن یک فروشگاه محصولاتتان را بفروشید. شما مجبور نیستید هزینه‌هایی مانند دامنه و‌ هاست، هزینه‌هایی از بابت سئو (SEO)، حق نشر (کپی‌رایت)، تم‌ها، طراحی وب و سایر هزینه‌های مدیریتی را بپردازید. در این فروشگاه‌های مارکت پلیس این هزینه‌ها مدیریت شده‌اند و شما یک فروشگاه کامل خواهید داشت.

همین‌طور شما می‌توانید به مارکت پلیس‌های بین‌المللی دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید با داشتن یک فروشگاه تجاری الکترونیک به فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس بین‌المللی دسترسی داشته باشید و این فروشگاه می‌تواند این امکان را برای شما فراهم می‌کند. مهم‌ترین مزایایی که این مارکت پلیس‌ها دارد این است که افراد مختلف در سراسر جهان بازار هدف شما هستند و از پلتفرم شما بازدید می‌کنند و این به معنای کسب درآمد دلاری برای شما خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر شما فقط به یک بازار و یک کشور محدود نخواهید شد و می‌توانید محصولتان را به‌تمامی جهان عرضه کنید. اگر عملکرد خوبی در بازاریابی داشته باشید، می‌توانید تقاضا برای محصولات خود را افزایش دهید.

یکی از مهم‌ترین معایبی که مارکت پلیس‌ها دارند این است که باید برای هر فروش پورسانت پرداخت کنید. با استفاده‌کردن از مارکت پلیس، شما نگران هزینه‌های اداری و مدیریتی نخواهید بود؛ اما بااین‌حال باید درصد مشخصی از پورسانت را در هر فروش پرداخت کنید. این پورسانت که باید برای هر فروش پرداخت کنید بسته به نوع مارکت پلیس، درصد نرخ کمیسیون متفاوت است و این درصد می‌تواند پنج، ده، یا پانزده و حتی بیست درصد از فروش باشد.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

واقعیت این است که شبکه‌های اجتماعی عمر خیلی زیادی ندارند؛ اما در زندگی روزمره افراد نقش بسیار پررنگی دارند و بسیاری از کاربران یا بهتر است بگوییم مردم روزانه حداقل یک‌بار به صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی که عضو هستند سر می‌زنند تا بتوانند از آخرین اخبار مطلع شوند و دوستانشان را چک کنند. به همین خاطر توجه به  شبکه‌های اجتماعی از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و هر کسب‌وکار باید در این فضاها حضور داشته باشد.

برخی از شبکه‌های اجتماعی محبوب یوتیوب، لینکدین، اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و کلاب‌هاوس هستند. مهم‌ترین دلیل محبوب بودن شبکه‌های اجتماعی این است که این‌ها ابزارهای قدرتمندی برای پیشبرد اهداف مسئولان روابط‌عمومی و بازاریابان هستند؛ زیرا می‌توانند دسترسی به افراد تأثیرگذار را تسهیل کنند، به مشتریان پشتیبانی آنلاین بدهند و کاربران فعال را به یکی از منابع قدرتمند تبلیغات کسب‌وکار تبدیل کنند.

چگونه سایت فروشگاهی بسازیم که حرفه‌ای باشد؟

با استفاده از سایت ساز سایت آماده می‌توانید یک وب‌سایت وردپرسی حرفه‌ای ارزان راه‌اندازی کنید و فروشتان را بالا ببرید و کسب‌وکارتان را توسعه دهید.

هزینه راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی چقدر است؟

شاید باورش برایتان سخت باشد؛ ولی شما می‌توانید تنها با 700 هزار تومان یک وب‌سایت فروشگاهی وردپرسی را در عرض یک روز تحویل بگیرید.

با خواندن این مطلب آیا دوباره سؤال چگونه سایت فروشگاهی بسازیم برای شما ایجاد می‌شود؟ قطعاً جواب این سؤال خیر است! امیدواریم با استفاده از نکاتی که در این مطلب برای شما آورده شد بتوانید یک وب‌سایت حرفه‌ای طراحی کنید. به نظر شما کدام یک از نکات گفته شده برای ساخت وب‌سایت فروشگاهی حرفه‌ای مهم‌تر است؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *