آموزش ها مقالات

وفاداری مشتریان را چگونه افزایش دهیم؟-مقاله ای که مدیران فروشگاه های اینترنتی باید بخوانند

وفاداری مشتریان را چگونه افزایش دهیم

وفاداری مشتریان موضوع مقاله پیش رو است. موفقیت هر فروشگاه اینترنتی در گروی کسب در آمد آن است. وجود مشتریان وفادار به فروشگاه های اینترنتی کمک می کند تا بتوانند یک فروش نسبتاً ثابتی را در تمامی شرایط داشته باشند.

اما چگونه وفاداری مشتریان را افزایش دهیم؟

این سوالای است که بسیاری از مدیران فروشگاه های اینترنتی در پی جوابی برای آن هستند. در این مقاله علاوه بر بیان روش های برای بالا بردن سطح وفاداری مشتریان نکاتی در راستای جذب هرچه بیشتر مشتری نیز بیان خواهد شد. این مطالب برای مدیران فروشگاه های اینترنتی بسیار حائز اهمیت است و بر موفقیت و یا عدم موفقیت آنها تاثیر گذار خواهد بود. پس ما به تمامی مدیران فروشگاه های اینترنتی توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه کنند و موارد گفته شده را در کار خود رعایت نمایند .

هر فردی دوست دارد آن چیز را که مورد علاقه اش هست به دست آورد. یک فروشنده خوب خصوصیات شخصیتی مشتری خود را می سنجد آن ها را به خاطر می سپارد و بنا بر همین خصوصیات پیشنهاد کالا های دیگر را به مشتری می دهد، این روند است که امتحان خود را پس داده است.

مشتریان دیگر سر درگم پیدا کردن کالای مورد علاقه خود نخواهند بود . زیرا شما آن را انجام داده اید و  به این ترتیب تجربه بهتری از خرید از سایت شما برای مشتری ایجاد خواهد شد. مشتریانی که به این ترتیب  تجربه خرید خوب از فروشگاهی داشته باشند سعی خواهند کرد خرید های بعدیشان را نیز از همان فروشگاه اینترنتی انجام دهند.  این به معنی وفاداری مشتریان است.

تاثیر کیفیت در وفاداری مشتری
تاثیر کیفیت در وفاداری مشتری

افزایش وفاداری مشتریان  به وسیله کیفیت کالای مناسب

حتما این ضرب المثلی را شنید اید که می گویید:
هر چه قدر پول بدی ، همون قد آش می خوری
شما پا را فراتر بگذارید سعی کنید کالا های با کیفیت را با قیمتی مناسب تر در اختیار کاربرانتان قرار دهید به وضوح خواهید دید که آنها شما را رایگان تبلیغ می کنند. اگر کیفیت کالا مناسب باشد خریدار در هر بار استفاده از آن لذت خواهد برد و به یاد کسی خواهد افتاد که این لذت را برای او ایجاد کرده است و آن فرد کسی نیست جز شما پس کیفیت مناسب را مد نظر قرار دهید. این امر سبب خواهد شد تا نام یا برند شما در ذهن مخاطب نقش ببندد و در خرید های بعدی مشتری به خرید از شما راغب باشد به این ترتیب وفادری مشتریان خود را گسترش داده اید.
اطلاعات محصولی یکی از عوامل وفاداری مشتری
اطلاعات محصولی یکی از عوامل وفاداری مشتری

افزایش وفاداری مشتریان  به وسیله ارائه اطلاعات صحیح و محتوای خوب

محتوای خوب و مناسب محتوای است که در رابطه با کالایی و یا خدماتی که ارائه می کنید باشد و اطلاعات ویا آموزش های در آن باب ارائه کند.

مشتریان معمولا توقع دارند اطلاعاتی در مورد کالا که می خرند داشته باشند.

حال اگر این اطلاعات در سایت فروشگاهی شما وجود نداشته باشد ممکن است مشتری به سایت فروشگاهی دیگری برای کسب اطلاعات مراجعه کند و چه بسا از همان سایت فروشگاهی نیز خرید خود را انجام دهد.

ارائه اطلاعات غلط و نادرست به مراتب خطرناک تر از عدم وجود آن اطلاعات خواهد بود زیرا در صورتی که مشتری پی ببرد اطلاعات کسب کرده از سایت شما صحت ندارد سبب سلب اعتماد مشتری از شما خواهد بود و دیگر از شما خرید نخواهد کرد.

افزایش وفاداری مشتریان  به وسیله در نظر گرفتن هدایا برای آنها

بهترین شیوه ارائه کوپن تخفیف است. برای مشتریانی که از شما خرید های قابل توجهی انجام داده اند کوپن های تخفیف ویژه ای در نظر بگیرید و مشخصات ، زمان استفاده و نحوه ی استفاده آن را برای مشتری ارسال کنید.

این کپن ها را برای همه مشتریانتان در نظر نگیرید در زمان ارسال هم به نوعی از مشتریانتان تقدیر نمایید، زیرا همه تقدیر شدن را دوست دارند و همچنین دوست دارند که عضو دسته خاصی باشند حال چه بهتر آنها عضو دسته مشتریان وفادار شما شوند.

افزایش وفاداری مشتری به وسیله نظر سنجی
افزایش وفاداری مشتری به وسیله نظر سنجی

افزایش وفاداری مشتریان  به وسیله انجام  نظر سنجی

همواره پس از خرید رضایت مشتریانتان را بسنیجید و سعی در بهبود خود داشته باشید. زمانی که شما نظر مشتریانتان را در مورد خریدشان میپرسید به آنها می فهمانید که فروش به تنهایی برای شما مهم نیست بلکه رضایت آنها است که اهمیت دارد. اگر ایراداتی گفته شده را با آغوش باز و روی گشاده پذیرا باشید و آن ها را برطرف کنید تا زمانی که آن مشتری برای خرید بازگشت و دیگر آن ایرادات را مشاهده نکرد بداند که شما به نظر مشتریان احترام قائل هستید.

افزایش وفاداری مشتریان  به وسیله پاسخگو و خوش قول باشید

این دو صفت از جمله صفات اعتماد ساز هستند و سبب پایداری مشتریانتان خواهند شد. همواره سعی کنید محصولات و خدمات مشتریان را به موقع برای آنها آماده  و یا ارسال کنید و اگر خطا و یا مانعی وجود دارد مشتری را مطلع سازید و از وی پوزش بطلبید و سعی کنید رضایت مشتری  را جلب کنید.

در نهایت می توان اینگونه بیان کرد که مشتری مداری و فراهم کردن زمینه رفاه و خرید آسانتر مشتری رمز جذب مشتریان و وفاداری مشتریان است و این را بدانید که همین مشتریان وفادار خواهند بود که سبب سود بلند مدت و اعتبار کسب و کار شما خواهند شد. حال شما می توانید با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای در سایت آماده اولین گام ها را برای ایجاد چرخه ای مطمئن و مشتری مدارانه بردارید.

مشتریان منظم و خوب را شناسایی کنید و به آنها اهمیت دهید

در ابتدای هر کاری باید به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده راجع به مشتری اطلاعات کافی را کسب کرد و در نهایت به‌سوی مشتری رفت که این اطلاعات می‌تواند نظیر گروه سنی، جنسیت، وضع تأهل، تحصیلات، محل زندگی، نوع شغل، هزینه‌های ماهانه، تعداد فرزندان ازدواج‌نکرده، سابقه آشنایی با برند، درجه رضایت از عملکرد محصولات، سابقه توصیه به دیگران (WOM) ، آمادگی توصیه به دیگران در حال حاضر، سابقه شکایت از محصول، تجربه و خاطره خوب  یا بد از محصول یا برند. برای شناسایی مشتری متغیرهای مختلفی را باید مطالعه و بررسی نمود. مهم‌ترین متغیرها در شناسایی مشتری عبارت است از: متغیرهای جغرافیایی: (نواحی جغرافیایی، اندازه شهر، تراکم شهر و آب‌وهوا)، متغیرهای جمعیت‌شناسی: (سن، جنس، درآمد، شغل، اندازه خانوار، تحصیلات، دین و مذهب، قومیت و طبقه اجتماعی (درآمدی))، متغیرهای روان‌شناختی: (سبک زندگی (فرهنگی، ورزشی، سنتی، مدرن و …)، شخصیت اقتدارگرا، اجتماعی، تحلیلی و …)، متغیرهای رفتاری: نگرش به محصول (بسیار مشتاق، مشتاق، بی‌تفاوت، منفی، دشمن). آمادگی برای خرید (ناآگاه، آگاه، علاقه‌مند با نیت خرید) وفاداری (خیلی باوفا، باوفا، راضی، ناراضی، حامی و …) و باتوجه‌به همه اینها شناسایی مشتری مخصوصاً مشتری خوب و منظم یکی از مهم‌ترین کارها در هر کسب‌وکاری است و باید به آن اهمیت داده شود.

اهمیت وفاداری مشتریان

طبق نظر بسیاری از کسب‌وکارها زمانی که یک مشتری به برندی وفادار است، تمایل بیشتری به خرید از آن داشته و در مورد قیمت، حساسیت کمتری دارند. در نهایت با افزایش رضایت مشتری می‌توان مسئولیت گروه پشتیبانی و خدمات پس از فروش را کمتر کرد. مشتریان راضی این پتانسیل را دارند که از طریق تبلیغات دهان‌به‌دهان و تبلیغات شبکه‌ای با استفاده از بیان تجربیات مثبت خود به خانواده و دوستان یا اشتراک‌گذاری تجربیات خود در شبکه‌های اجتماعی، مشتریان جدیدی را به سمت کسب‌وکار شما جذب کنند افراد به دلایل مختلفی نسبت به چیزی یا کسی وفادار هستند، اما در حوزه کسب‌وکار به شش گروه تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از: مشتریان وفادار به‌راحتی، مشتریان راضی و خوشحال، مشتریان وفادار به قیمت، مشتریان وفادار به خدمات رایگان، مشتریان وفادار واقعی، مشتریان وفادار به برنامه وفاداری.

نگهداری مشتریان قدیمی بهتر است یا جذب مشتریان جدید

بر اساس نظر متخصصان حوزه بازاریابی، تلاشی که برای حفظ مشتری فعلی انجام می‌شود بسیار کمتر از تلاشی است که برای جذب مشتری جدید صورت می‌گیرد. این امر می‌تواند با استفاده از بازاریابی، تجربه مشتری و برنامه‌های وفاداری مشتری برای سطح‌بندی تعامل و رابطه با مشتری مورداستفاده قرار گیرد. علاوه ‌بر پرداخت‌های خرید، مشتریان می‌توانند از طریق راه‌های دیگر موجب تقویت کسب‌وکار شما شوند. بیشتر کسب‌وکارها بر جذب مشتری جدید تمرکز کرده و از مشتریان فعلی خود غافل می‌شوند. اما حقیقت این است که میزان سودمندی مشتریان فعلی، بسیار بیشتر از مشتریان جدید است و از جمله ویژگی‌های مثبت مشتریان قدیمی:

  • همین‌الان هم با محصول شما آشنا هستند.
  • مشتاق ارائه بازخورد یا به اشتراک گذاشتن موضوعات بااهمیت‌اند.
  • تلاش‌های بازاریابی شما را می‌پذیرند.
  • تبدیل و یا بیش فروشی بالاتر و آسان‌تری دارند.
  • در مورد شما با خانواده و دوستان خود صحبت می‌کنند.

شناخت رفتار مشتری

با شناسایی انواع رفتار مشتریان و با شناخت بهتر آنها می‌توان تعامل بهتر و سازگارتری را با مشتریان برقرار کرد.

رفتار مشتریان بر اساس روحیات و دفعات خرید

چند نمونه مشتری که بر اساس روحیات و دفعات خرید خود رفتار می‌کنند در ادامه به آنها می‌پردازیم که خصوصیات رفتاری هرکدام از این مشتریان را باید برای ایجاد روابط بهتر بین فروشنده و خریدار. در نتیجه فروش و کسب‌وکار بهتر شناسایی کرد.

  • مشتریان سردرگم
  • مشتریان جدید
  • مشتریان لحظه‌ای
  • مشتریان تخفیفی
  • مشتریان وفادار
  • مشتریان ثابت
  • مشتریان تازه‌کار
  • مشتریان قهر کرده
  • مشتریان بازاریاب

رفتار مشتریان باتوجه‌به موقعیت مکانی کسب‌وکار

موقعیت مکانی تأثیر بسزایی در رفتار مشتریان و حتی نوع مشتریان دارد که باعث وجود تفاوت‌هایی در هر یک از آنها می‌شود که در ادامه چند مورد از آنها را ذکر می‌کنیم:

  • رفتار مشتریان محلی
  • رفتار مشتریان مسافر
  • رفتار مشتریان گذری
  • رفتار مشتریان آنلاین
  • رفتار مشتریان بر اساس میزان تحصیلات

آیا همه DMUها مشتری هستند؟

( Decision Making Unit ) DMU به معنای شخص یا واحد تصمیم‌گیرنده نسبت به انتخاب یا خرید است. هر یک از اشخاص زیر می‌توانند DMU باشند. به این معنا که بعضی یا همه این افراد قادرند عامل تسریع‌کننده یا متوقف‌کننده فرایند دادوستد باشند.

  • شخصی که کالای شما را توصیه می‌کند (مشاور).
  • شخصی که فرایند خرید را آغاز می‌کند (پیشنهاددهنده یا کاربر).
  • شخصی که بر فرایند خرید اثر می‌گذارد (مدیر تصویب‌کننده).
  • شخصی که به‌عنوان عامل فشار، فرایند را تسریع می‌کند.
  • شخصی که تصمیم نهایی را می‌گیرد.
  • شخصی که عمل خرید را از نظر فیزیکی انجام می‌دهد.
  • شخصی که بهای کالا یا خدمت را می‌پردازد.
  • شخصی که از کالا یا خدمات استفاده می‌کند.

چگونه مشتریان را وادار به خرید کنیم؟

ارتباط با مشتریان کارآمد تصویر مثبتی از یک برند ایجاد می‌کند و وفاداری مشتریان خود را تحکیم می‌بخشد. علاوه بر این ممکن است مشتریانی با شما تماس بگیرند که سؤالاتی در مورد محصولات شما دارند. تمامی مکالماتی که به انتقاد، درخواست یا پیشنهادها مشتریان مربوط باشد را با شیوه مدیریتی خاص می‌توان به خرید ختم کرد. برای تشویق مشتریان به خرید باید روش‌های ترغیب مشتری به خرید را بشناسید.

چند تکنیک تشویق مشتری به خرید:

  • طبیعی رفتار کنید و از روی نوشته چیزی را نخوانید.
  • با مشتری احوالپرسی کنید.
  • وقتی با مشتری صحبت می‌کنید در ابتدا نام او بپرسید و از آن استفاده کنید.
  • خاطرنشان کنید که محصولات شما از رقبایش بهتر است.
  • مباحث بیشتری را شروع کنید.
  • ویژگی‌های مثبت مشتری را خاطرنشان کنید.
  • خشک و رسمی نباشید.
  • خود را یک نماینده یا مشاور فروش معرفی کنید.
  • فوم و (ترس ازدست‌دادن) را در مشتری بیدار کنید.
  • در مرحله بعدی اجازه بدهید مشتری تصمیم بگیرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *