راهنمای خرید طراحی وب مقالات

طراحی سایت با سایت ساز یا طراحی سایت سفارشی؟ مسئله این است

طراحی سایت با سایت ساز یا طراحی سایت سفارشی

طراحی سایت با سایت ساز یا طراحی سایت سفارشی کدام یک را انتخاب کند؟ اگر شما هم تازه به فکر وب‌سایت برای کسب‌وکارتان هستید احتمالاً به سؤال بالا برخورده باشید. امروزه روش‌های  بسیاری برای سایت وجود دارد که هرکدام مزایا و معایبی دارند از جمله این روش‌ها طراحی سایت با سایت ساز است.

طراحی سایت با سایت ساز یک روش نوین است که طی سال‌های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است  و طرف‌داران خود را هم دارد از سوی دیگر بسیاری طراحی سایت سفارشی را بهترین گزینه می‌دانند و استفاده از سایت سازها را در اولویت‌های بعدی قرار می‌دهند و بر این باورند که برای ایجاد سایت باید آن را از پایه و اختصاصی طراحی کرد.

ازاین‌رو ما در این مقاله روش‌های طراحی سایت با سایت ساز و طراحی سایت سفارشی را مورد  بررسی قرار داده‌ایم تا بتوانیم به شما کمک کنیم تا یک انتخاب صحیح انجام دهید.

طراحی سایت با سایت ساز یا طراحی سایت سفارشی
طراحی سایت با سایت ساز یا طراحی سایت سفارشی

به دلیل عدم وجود یک تعریف جامع و کامل معمولاً افراد سایت ساز را به ‌صورت‌‌های مختلف تعریف می‌کنند اما اگر بخواهیم یک تعریف منطقی و صحیح از سایت ساز ارائه کنیم باید بگوییم سایت ساز در واقع پلتفرمی است که ما با استفاده از آن می‌توانیم سایت موردنظر خود را بسازیم. معمولاً ساخت سایت با سایت ساز نیاز به دانش برنامه‌نویسی ندارد و افراد می‌توانند صرفاً با کشیدن و رهاکردن و کلیک بر روی عناصر سایت‌های خود را بسازند.

به دلیل  پلتفرم محور بودن طراحی سایت با سایت ساز همواره هزینه طراحی سایت با این پلتفرم‌ها پایین‌تر از طراحی سایت سفارشی است. سایت سازها امکانات بسیاری را با هزینه‌های کم در اختیار قرار می‌دهند و به شما کمک می‌کنند در زمانی کوتاه سایت قابل قبولی برای  کسب‌وکار خود داشته باشید.

سایت سازهای بسیاری در دنیای اینترنت وجود دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ویکس، دودو و گوگل سایتز اشاره کرد.

حال که با مفهوم سایت ساز آشنا شدید و وقت آن رسیده نگاهی به انواع سایز بیندازیم.

انواع سایت ساز

سایت سازها هم همانند بسیاری از امکانات دیگر دارای انواع مختلفی هستند که شما می‌توانید با آگاهی از آنها انتخاب بهتری برای کسب‌وکار خود انجام دهید. در واقع سایت سازها در دو نوع دسته‌بندی می‌شوند.

1. پلتفرم‌های اختصاصی

در این نوع از سایت‌ها، پلتفرم با الگوبرداری از پلتفرم‌های موفق‌تر طراحی و ساخته می‌شوند و کاملاً مختص شرکت ارائه‌کننده هستند. پلتفرم‌های اختصاصی معمولاً دارای امکانات مناسبی هستند اما از سوی دیگر ضعف‌هایی  نیز در عملکرد این پلتفرم‌ها وجود دارد.

پلتفرم‌های اختصاصی دارای رابط کاربری ساده و روندی ساده در طراحی هستند که به شما کمک می‌کند تا خودتان بتوانید صفحات موردنیاز خود را ایجاد کنید و حتی محصولات خود را در سایت ثبت کنید. اما از سوی دیگر معایبی نیز برای سایت سازهایی که دارای پلتفرم اختصاصی هستند وجود دارد این سایت‌ها امکان توسعه ندارند یعنی اگر شما بخواهید امکانات بیشتری از آن چه که بر روی سایت‌ها به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد درخواست دهید پیاده‌سازی نخواهد شد. ضعف بعدی طراحی سایت با سایت سازهای دارای پلتفرم اختصاصی این است که قابلیت بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو در آنها بسیار ضعیف است این مورد می‌تواند آسیب جدی به کسب‌وکار شما وارد کند و هزینه‌های شما را در آینده افزایش دهد. ضعف دیگر طراحی سایت با سایت ساز پلتفرم اختصاصی عدم امکان جابه‌جایی سایت است در واقع اگر شما بخواهید سایت را به هاست دیگر منتقل کنید. این امکان برای شما وجود نخواهد داشت و حتی اگر بخواهید از محصولات خود یک خروجی تهیه کنید و در پلتفرم دیگری استفاده کنید نخواهید توانست زیرا معماری پایگاه‌داده متفاوت است.

2. پلتفرم‌های برپایه‌ی وردپرس

در کنار پلتفرم‌های اختصاصی سایت سازهایی هم هستند که از پلتفرم وردپرس برای ساخت و پیاده‌سازی سایت‌های خود استفاده می‌کنند. استفاده پلتفرم قوی وردپرس نکته منفی در ساخت سایت نیست و برخلاف تصور و باورها استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس کاملاً به نفع مشتری و مدیران سایت‌ها است. سایت ساز سایت آماده نیز یکی از سایت سازهای بومی است که از وردپرس برای پیاده‌سازی سایت‌های خود استفاده می‌کند.

استفاده از وردپرس برای طراحی سایت با سایت ساز بسیار بهتر از استفاده از پلتفرم‌های اختصاصی است زیرا در وردپرس مشکلات امنیتی چندانی وجود ندارد و این پلتفرم بسیار ایمن و قابل‌اتکا است، وردپرس برای موتورهای جستجو بسیار بهینه شده است اما بااین‌حال ابزارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید بهینه‌سازی بیشتری بر روی سایت انجام دهید.

یک ویژگی بزرگ دیگر وردپرس قابلیت توسعه آن است باتوجه‌به محبوبیت وردپرس امکانات بسیاری هم برای این پلتفرم ساخته شده است در کنار آن شما می‌توانید سایت خود را بر اساس نیاز خود توسعه دهید.

یکی از ویژگی‌هایی که پلتفرم‌های وردپرس محور ارائه می‌کنند قابلیت جابه‌جایی سایت به سایر هاست‌ها است. درصورتی‌که شما نیاز به جابه‌جایی سایت داشته باشید یا از هاست رضایت نداشته باشید تنها سایت‌های که توسط سایت سازهایی وردپرسی ساخته می‌شوند این قابلیت را دارند.

حال که با انواع سایت سازها آشنا شدید حال نوبت آن رسیده است تا مزایا و معایب آنها راهم بدانید.

4 قدم تا ساخت سایت با سایت ساز سایت آماده
4 قدم تا ساخت سایت با سایت ساز سایت آماده

مزایا و معایب طراحی سایت با سایت ساز

سایت سازها نیز همانند بسیاری از پلتفرم‌ها دارای مزایا و معایبی هستند در این بخش ما مزایا و معایب سایت سازها را بررسی می‌کنیم.

کم‌هزینه و به‌صرفه

بزرگ‌ترین مزیت سایت سازها کم‌هزینه‌بودن آنها است. در کنار سایت سازهای پولی برخی از سایت سازها هم هستند که خدمات رایگان ارائه می‌کنند. اما بااین‌حال ما استفاده از آنها را به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم. سایت سازها به دلیل استفاده چندباره از پلتفرم‌ها هزینه‌های بسیار کمتری برای کاربران دارند. اگر در ابتدای کار هستید و نمی‌خواهید هزینه زیادی برای سایت انجام دهید. طراحی سایت با سایت ساز گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

در واقع شما با استفاده از سایت سازها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید.

پیاده‌سازی سریع

طراحی سایت با سایت ساز بسیار سریع‌تر از طراحی سایت سفارشی است. زیرا کل ساختار از قبل آماده شده است و صرفاً پیاده‌سازی و جایگزینی محتوا در سایت نیاز به زمان خواهد داشت. ازاین‌رو اگر از سرعت پیاده‌سازی نیز برای شما اهمیت دارد می‌توانید از سایت سازها برای پیاده‌سازی سایت خود استفاده کنید.

سایت‌هایی که توسط سایت سازها ساخته می‌شوند معمولاً در کمتر از ۲۴ ساعت آماده استفاده هستند. البته به دلیل متغیر بودن زمان ثبت دامنه گاهی اوقات زمانی بیشتر نیاز خواهد بود.

قابلیت توسعه

قابلیت توسعه در سایت سازها هم می‌تواند جزو معایب باشد و هم جز مزایا. اگر سایت سازی انتخاب کرده‌اید بر پایه وردپرس عمل می‌کند دیگر جای نگرانی نیست زیرا شما می‌توانید در سایت خود امکانات بی‌نظیری داشته باشید. اما اگر از سایت سازهای با پلتفرم اختصاصی استفاده می‌کنید دست شما در افزودن امکانات به سایت بسته است و انتخاب‌های محدودتری دارید.

البته این را هم در نظر بگیرید که در طراحی سایت اختصاصی درصورتی‌که سایت توسط برنامه‌نویس اصلی یا تیم برنامه‌نویسی که سایت را ساخته‌اند پشتیبانی نشود افزودن امکانات و یا حتی ایجاد تغییرات در سایت بسیار سخت و شاید ناممکن باشد. اما در سایت سازهای بر پایه وردپرس شما به‌راحتی می‌توانید از تیم‌های مختلف برای توسعه سایت استفاده کنید سایت ساز سایت آماده نیز یک سایت ساز بر پایه وردپرس است.

امکانات حرفه‌ای

سایت سازها در کنار مزایایی همچون قیمت پایین‌تر، زمان کوتاه‌تر در آماده‌شدن و همین‌طور قابلیت توسعه، امکانات بسیار حرفه‌ای و بی‌نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهند. سیستم فروش حرفه‌ای یکی از امکانات حرفه‌ای است که در سایت‌های ساخته شده توسط سایت سازها ارائه می‌شود در کنار سیستم فروش حرفه‌ای برخی از سایت‌ها از قابلیت چند فروشندگی یا Market Place هم پشتیبانی می‌کنند.

سایت‌های آموزشگاهی هم دارای سیستم مدیریت آموزش آنلاین هستند. قابلیت ثبت‌نام، جهت آنلاین و بسیاری از امکانات دیگر هم بر روی این سایت‌ها وجود دارد.

در سایت‌های رویدادی که توسط سایت سازها ساخته می‌شوند. قابلیت‌های همچون رزرو رویداد، معرفی سخنرانان و حامیان  هم وجود دارد. در واقع سایت‌هایی که توسط سایت سازها ساخته می‌شوند از نظر امکانات بسیار قوی هستند.

امنیت بالا

معمولاً سایت‌هایی که توسط سایت سازها ساخته می‌شوند امنیت بهتری نسبت به سایت‌های سفارشی دارند. به دلیل استفاده مداوم و چندین باره از پلتفرم معمولاً این پلتفرم‌ها تست‌های امنیتی را پاس می‌کنند اما سایت‌های سفارشی بر اساس بودجه در نظر گرفته شده عمل می‌کنند و معمولاً هزینه‌ای برای ایمن‌سازی سایت صرف نمی‌شود.

در کنار این موارد بالا، سایت سازهایی که از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کنند دارای امنیت بسیار بالاتری هستند زیرا این پلتفرم توسط تیم‌های حرفه‌ای ایمن‌سازی شده و با تهدیدهای امنیتی جدید به‌روزرسانی می‌شوند.

مزایای استفاده از سایت ساز ها
مزایای استفاده از سایت ساز ها

معایب طراحی سایت با سایت ساز

در کنار مزایای بسیاری که طراحی سایت با سایت ساز دارد این روش معایبی هم دارد که در این بخش به بررسی آنها می‌پردازیم.

عدم پاسخگویی در بازدید بالا

درصورتی‌که بازدید روزانه بالای ۵۰۰۰ دارید ممکن است سایت‌های ساخته شده توسط سایت سازها پاسخگو نباشند و با مشکل روبه‌رو شوند در این صورت شما باید از سایت‌های تک صفحه‌ای یا Single Page استفاده کنید.

سایت‌های تک صفحه‌ای تعداد درخواست کمتری به سرور ارسال می‌کنند و برای بازدیدهای بالا مناسب هستند بااین‌حال اگر بازدید کمتر از ۵۰۰۰ در روز دارید سایت‌های ساخته شده با سایت ساز جزو مناسب‌ترین گزینه‌ها است.

بهینه نبودن برای SEO

برخی از سایت سازهایی که از پلتفرم‌های اختصاصی برای ساخت سایت استفاده می‌کنند، برای موتورهای جستجو بهینه نیستند اما بااین‌حال سایت سازهایی که از وردپرس برای ساخت سایت‌ها استفاده می‌کنند کاملاً بهینه هستند.

این دو  بزرگ‌ترین معایبی است که می‌توان از سایت‌های ساخته شده با سایت سازها گرفت در ادامه ما به بررسی طراحی سایت سفارشی می‌پردازیم برای آشنایی با آنها با ما همراه باشید.

طراحی سایت سفارش چیست؟

سایتی که به‌صورت کاملاً ویژه و باهدف خاص برای یک کسب‌وکار ایجاد می‌شود و کل ساختار آن از پایه ساخت می‌شود طراحی سایت سفارشی می‌گویند. در طراحی سایت سفارشی از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده نمی‌شود بلکه یک سیستم مدیریت محتوا بر اساس نیاز کار طراحی و پیاده‌سازی می‌شود.

در طراحی سایت سفارشی معمولاً از فریم‌ورک‌ها برای ساخت سایت استفاده می‌شود تا حجم پردازش در سمت سرور کاهش یابد و سایت به‌صورت Single Page پیاده‌سازی می‌شوند.

هزینه طراحی سایت سفارشی به دلیل حجم کار بالا و استفاده برای یک‌بار بسیار بیشتر از طراحی سایت با سایت ساز است ازاین‌رو اگر خدمات بسیار خاصی ارائه می‌کنید که آن را نمی‌توان با سایت‌های آماده و سایت ساز اجرا کرد از طراحی سایت سفارشی استفاده کنید.

طراحی سایت سفارشی نیز همانند سایر خدمات دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

مزایا و معایب طراحی سایت سفارشی

طراحی سایت سفارشی دارای مزایای بسیار و در کنار آن معایبی نیز دارد در اولین قدم ما مزایای استفاده از طراحی سایت سفارشی را بیان می‌کنیم.

بهینه برای استفاده‌های تخصصی

بزرگ‌ترین مزیت طراحی سایت اختصاصی حذف بخش‌های اضافی و انجام تخصصی کارها است. در واقع اگر می‌خواهید یک فرایند کاملاً تخصصی را انجام دهید بهترین راه برای ساخت وب‌سایت طراحی سایت سفارشی است.

سرعت بالاتر و بهینه بودن

سایت‌های صورت سفارشی طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند به دلیل حذف بخش‌های اضافی و استفاده از فریم‌ورک‌ها و متدهای روز بسیار سبک‌تر و بهینه‌تر از سایت‌های ساخته شده با سایر سازها هستند.

امروزه دیگر سایت‌ها از  فریم‌ورک‌های ( Reack، Angular) استفاده می‌کنند و این سبب می‌شود تعداد درخواست ارسالی به سرور کاهش یابد و سرعت افزایش یابد.

پیاده‌سازی موارد خاص

در برخی مواقع در سایت امکاناتی نیاز است که نمی‌توان بر روی سایت‌های ساخته شده با سایت ساز افزود در این موارد طراحی سایت سفارشی یک گزینه خوب است زیرا در طراحی سایت سفارشی سایت بر اساس نیاز شما طراحی و پیاده‌سازی می‌شود و تلاش بر آن است تا نیازهای شما را پوشش دهد.

پس از بررسی مزایای طراحی سایت سفارشی حال زمان آن رسیده که معایب آن را هم مورد بررسی قرار دهیم.

معایب طراحی سایت سفارشی

هزینه بالا و زمان بر

زمانی که شما اقدام به طراحی سایت از پایه می‌کنید. باید زمان بسیاری برای ساخت بخش‌های مختلف صرف کنید. صرف زمان بیشتر سبب افزایش هزینه هم می‌شود ازاین‌رو طراحی سایت سفارشی هم هزینه و هم زمان بیشتری می‌طلبد.

امنیت کمتر

معمولاً به دلیل محدود بودن زمان و بودجه پروژه زمان چندانی صرف ایمن‌سازی سایت نمی‌شود. از سوی دیگر در پلتفرم‌های مانند وردپرس وجود تیم‌های که ایمنی پلتفرم را هر لحظه بررسی می‌کنند سبب بالارفتن قدرت ایمنی آنها می‌شود پس سایت‌هایی که به‌صورت سفارشی طراحی می‌شوند ایمنی کمتری نسبت به پلتفرم‌های پرکاربرد دارد.

بهینه نبودن برای موتورهای جستجو

سایت‌هایی که به‌صورت سفارشی طراحی و ساخته می‌شوند به‌صورت پایه برای موتورهای جستجو بهینه نیستند و در واقع یک متخصص SEO باید نکات بین سازی را به تیم برنامه‌نویس منتقل کند تا سایت بهینه شود ازاین‌رو بهینه‌سازی سایت‌های سفارشی شامل هزینه بالاتری خواهد بود.

معرفی سایت ساز سایت آماده

در سایت ساز سایت آماده که یکی از راحت ترین روش ها برای ساختن وب سایت می باشد ، طراح به دلیل دانشی که در زمینه اصول طراحی و همین طور نیاز افراد کسب کرده است شروع به طراحی و ساخت تعدادی وب سایت از طریق سیستم مدیریت محتوایی وردپرس می کند. بعد از طراحی تعداد زیادی از این سایت ها طراح اقدام به فروش آنها می کند. این روش برای افرادی توصیه می شود که به دنبال سایتی کامل و آماده با هزینه ای پایین تر برای آنلاین کردن کسب و کار خود هستند. در این روش خریدار فقط می تواند یکی از طرح های از پیش آماده شده را انتخاب کند اما اگر خریدار قصد دارد طرح های مد نظر خودش را در سایت پیاده سازی کند با پرداخت هزینه جداگانه می تواند طرح های مورد نظر خود را بر روی وب سایت قرار دهد.

بعد از خریداری این سایت های آماده توسط خریدار ، تیم سایت آماده با توجه به برنامه های متفاوتی که در حین فروش سایت های آماده ارائه می کند ، به پشتیبانی سایت های فروخه شده می پردازد و تمام موارد مورد نیاز خریدار را به آن اطلاع می دهد تا خریدار بتواند بعد از تهیه سایت مورد نظر خود به راحتی تمامیه کارهای لازم را خودش انجام دهد و شروع به فعالیت در زمینه شغلی خود کند.

با خریداری این نوع از سایت های آماده به راحتی و با کمترین هزینه می توان کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرد. در صورتی که فعالیت خوبی در زمینه سایت انجام پذیرد و مرتبا بروز رسانی شود ، احتمال رتبه گرفتن سایت در گوگل وجود دارد که این اتفاق سبب می شود میزان فروش و فعالیت کاربران در سایت بیشتر شود.

سوالات متداول

منظور از طراحی سایت سفارشی چیست؟

در تصور بسیاری از کاربران اصطلاح طراحی وب سایت سفارشی فقط مربوط به طراحی قالب اختصاصی توسط طراح است و با به کار بردن این اصطلاح توسط شرکت های طراحی ، باعث می شود که ذهن کاربر فقط معطوف به ظاهر و گرافیک سایت شود. اگرچه ممکن است این مورد یکی از متد های طراحی سفارشی باشد اما طراحی سفارشی معنای عام و گسترده تری را در بر می گیرد و در بیشتر مواقع معنای دقیق تری دارد.

منظور از طراحی سفارشی وب سایت بیشتر به امکانات وب سایت مربوط است. ممکن است شما نیازمند وب سایتی باشید که مختص کاری خاص طراحی شود و جریانی مشخص برای کاربران خود داشته باشد. از یک فرم ساده دریافت اطلاعات از کاربران گرفته تا طراحی وب سایتی با کاربری خاص و پیچیده.

بنابراین اگر شرکت طراحی به شما قول طراحی سفارشی وب سایت را داده بهتر است از آن جزئیات کامل طراحی را بخواهید تا بدانید ویژگی های خاص وب سایت شما چیست و چه تمایزاتی نسبت به دیگر وب سایت ها دارد. آیا منظور از طراحی سفارشی ، طراحی اختصاصی قالب و گرافیک است یا طراحی امکانات وب سایت یا هر دو.

البته در طراحی سفارشی این رویه غلط محسوب می شود که شرکت طراح امکانات را به شما پیشنهاد دهد. درست تر آن است که شما امکانات مورد نظر خود را روی کاغذ آورده و از شرکت طراح بخواهید این موارد را برای شما طراحی کند. با این کار هم کار طراح روشن تر و ساده تر می شود و هم شما دقیقا همان امکاناتی را که نیاز دارید در وب نهایی در اختیار خواهید داشت.

بنابراین اگر وب سایتی با امکانات خاص نیاز دارید اولین قدم روی کاغذ آوردن نیازهایتان خواهد بود. حتی پیشنهاد می شود امکانات، فرم ها و رویه ها روی کاغذ بصورت دقیق طراحی شود تا طراح بداند شما چه می خواهید.

چه امکاناتی در سایت سفارشی وجود دارد ؟

در طراحی سایت ها به صورت اختصاصی دو دسته امکانات برای سایت ها در نظر گرفته می شود.

دسته اول:

امکانات اصلی هستند که پایه و اساس سایت با این امکانات شکل می گیرد.

دسته دوم:

امکانات جانبی هستند ، این امکانات باید توسط خریدار و به صورت جزء به جزء به شرکت طراحی سایت ارسال شود تا شرکت یا فرد طراح بتواند به صورت دقیق و اصولی موارد مد نظر خریدار را در وب سایت پیاده سازی کند.

کلام آخر

در نهایت اگر بخواهیم یک نتیجه از مقاله ارائه شده داشته باشیم باید بگوییم اگر امکانات خاصی مدنظر ندارید و می‌خواهید صرفاً محصولی به فروش برسانید یا معرفی کنید یا دوره آنلاین برگزار کنید و یا یک رویداد برگزار کنید می‌توانید از سایت‌های ساخته شده توسط سایت ساز استفاده کنید.

زیرا سایت‌هایی که با پلتفرم وردپرس ساخته می‌شوند کاملاً بهینه، ایمن و توسعه‌پذیر هستند و  جوابگویی نیاز شما خواهند بود. نمونه‌ای از سایت سازهایی که از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کند سایت آماده است.

اما اگر خدمات خاصی ارائه می‌کنید که قابل‌پیاده‌سازی با سایت ساز نیست در آن زمان به سراغ استفاده از طراحی سایت سفارشی بروید. همواره مدنظر داشته باشید استفاده از سایت سازها برای کسب‌وکار شما بهینه‌تر است.

اگر دررابطه‌با ساخت سایت با سایت سازها نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از طریق چت یا تماس با شماره 09028164086 با مشاوران ما در تماس باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *