آموزش ساخت سایت مپ

ساخت سایت مپ یکی از کارهایی است که در سئو سایت تأثیر به سزایی دارد، به بیان ساده، سایت مپ یا فایل XML سایت مپ، لیستی از صفحات مختلف یک وب‌سایت است که بهتر است تمامی دارندگان سایت برای این بخش تایم و انرژی کافی را بگذارند. XML خلاصه کلمهٔ “extensible markup language” می‌باشد که به معنی “زبان نشانه‌گذاری قابل‌گسترش” است که یک ابزار فوق‌العاده برای بررسی تمام صفحات سایت شماست. به‌جز ساخت رایگان سایت مپ نیاز است که سایت مپ خود را به گوگل معرفی کنید. در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم چگونه بتوانید سایت مپ بسازید و آن را به گوگل معرفی کنید. همراه ما باشید.

   در مورد ساخت سایت مپ این حقیقت را باید بدانید که ساخت سایت مپ یک کار پیچیده‌ای نیست و قرار نیست که شما کار پیچیده‌ای را انجام بدهید. به‌طورکلی ساخت سایت مپ بسیار ساده است. سایت مپ یک سایت به زبان ساده، تمام اطلاعات سایت است که در آنجا جمع شده است. سایت مپ یکی از مؤلفه‌های سئوی تکنیکال است که تأثیر به سزایی را در سئو سایت دارد.

برای مفهوم دقیق سایت مپ وردپرس باید این را بگوییم که این بخش از سایت شامل یک صفحه XML است که با استفاده از آن می‌توانید کلیه صفحاتی که در سایت وردپرسی خود منتشر کرده‌اید را در این صفحه به‌صورت لینک شده و در صورت امکان دسته‌بندی برای انواع نوشته، برگه، رسانه، برچسب و دسته‌بندی تعیین کنید تا با معرفی آن به گوگل موتورهای جستجو هر بار که وارد سایت شما می‌شوند تا سایت را مورد بررسی قرار دهند با مراجعه به آدرس نقشه سایت وردپرس که به‌صورت xml ساخته شده سریع‌تر از پیش صفحات شما را ایندکس کنند. چرا که وقتی شما صفحه‌ای را منتشر می‌کنید بلافاصله نقشه سایت وردپرس شما هم آپدیت شده و لینک در نقشه xml سایت قرار می‌گیرد، اما وقتی نقشه سایتی وجود نداشته باشد لازم است تا در یکی از صفحات خودتان به این صفحه لینک داده باشید تا گوگل با بررسی آن صفحه بتواند تا صفحه جدید را مشاهده کرده و آن را ایندکس کند. پس در حالت کلی نقشه xml وردپرس به کمک موتورهای جستجو می‌آید تا لینک‌های شما را به‌صورت کامل رصد و بررسی کنند و از این طریق بتواند سریع‌تر صفحات جدید شما را ایندکس کند. 

موضوعی که در سایت مپ حائز اهمیت است این است که نقشه سایت یا همان سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گوید که کدام صفحات در سایت شما مهم‌ترین هستند و نیاز است تا سریع‌تر آن را ایندکس بکند. در واقع وقتی یک مطلب در یک سایت قرار می‌گیرد در صورت بهینه بودن آن و همین‌طور قراردادن کلمات کلیدی مختلف در همان سایت به این نتیجه می‌رسیم که باید در کنار الزامی‌بودن داشتن سایت مپ در یک وب‌سایت اصول قراردادن محتوا را هم رعایت بکنیم تا بتوانیم ایندکس سریع‌تری را از گوگل دریافت کنیم.

اغلب موتورهای جستجوگر مثل موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ از سایت مپ شما برای یافتن صفحات سایت شما استفاده می‌کنند و داشتن سایت مپ کار آن‌ها را تسهیل می‌کند. گوگل هم می‌گوید اگر صفحات سایت شما به‌درستی پیوند داده شده باشند، خزنده‌های وب ما معمولاً می‌توانند بیشتر سایت شما را کشف کنند، آنها کرال کنند و در نتیجه ایندکس صفحات شما را انجام دهند.

مهم‌ترین موضوعی که در داشتن سایت مپ در نظر داریم این است که ایجاد XML Sitemap مزیت بزرگ خود سایت مپ را این‌گونه بیان می‌کند  که شما می‌توانید فراداده‌ها (metadata) را هم برای ارائه اطلاعات اضافه و فنی‌تر هر صفحه وب را داخل آن قرار بدهید و آماده ارائه به ابزاری مانند ربات‌های گوگل کنید.

اهمیت داشتن ایندکس‌شدن صفحات وب‌سایت ما اهمیت سایت مپ را افزایش می‌دهد. ربات‌های گوگل همواره در حال بررسی صفحات مختلف هستند تا بتوانند صفحات ما را طبق تغییرات صورت‌گرفته ایندکس بکند و در صفحهٔ سایت شما نمایش بدهد.

چرا باید سایت مپ ساخت
چرا باید سایت مپ ساخت

دلیل ساخت سایت مپ چیست؟

هر مرورگر که امروزه استفاده می‌شود وظیفهٔ این را دارد که طبق چیزی که افراد مختلف سرچ می‌کنند، نزدیک‌ترین نتیجه را به کاربر نشان بدهد. برای این کار سایت مپ با استفاده از خزنده‌های مختلف مرورگرها مانند: خزنده‌های (crawlers) برای خواندن (read)، سازمان‌دادن (organize) و فهرست‌کردن اطلاعات (index) در اینترنت استفاده می‌کنند.  قبل‌تر به شما گفتیم سایت مپ بر روی سئو سایت شما تأثیر دارد، اما آیا از خود سؤال کرده‌اید که سایت مپ چگونه می‌تواند روی سئو سایت شما یا همان روی سئو تکنیکال شما تأثیر می‌گذارد. سایت مپ می‌تواند روی لینک‌سازی‌هایی که انجام می‌دهید به‌صورت مستقیم اثر مستقیم می‌گذارد و می‌توانید با استفاده از این ربات‌هایی که سایت مپ از آن‌ها استفاده می‌کند به‌تمامی صفحات شما بخزند و تمامی آنها را بررسی کنند. شاید برایتان سؤال پیش بیاید که سایت مپ از چه فایل‌هایی پشتیبانی می‌کند، نقشه سایت XML پسوندهای HTML، Video، Image، Mobile و News را پشتیبانی می‌کند.

سایت مپ به گوگل پیغام  می‌دهد که صفحات شما را بررسی بکند. سایت مپ XML به ایندکس‌شدن صفحات Dynamic وب‌سایت شما کمک قابل‌توجهی را خواهد کرد که این عمل در سئوی سایت شما تأثیر دارد. همین‌طور می‌تواند بررسی کند که محتوایی که در صفحهٔ خود دارید در چه زمینه‌ای است. هر زمانی که هر صفحه شما به‌روزرسانی شود سایت مپ یک پیغام جدید به گوگل می‌دهد. علاوه بر زمان به‌روزرسانی، فاصله زمانی میان Updateها و میزان تکرار آنها نیز به اطلاع موتورهای جستجوی google خواهد رسید. شما می‌توانید با استفاده از سایت مپ اهمیت صفحه‌های خود را به گوگل اعلام کنید.

ممکن در لینک‌سازی‌هایی که در سایت انجام می‌دهید برخی از نقص‌ها را مشاهده کنید که بر خلاف تلاش‌های بسیار شما حل نمی‌شوند، این مشکلات می‌تواند از طریق سایت مپ تا حدود زیادی حل شوند و ضعف سایت در لینک‌سازی داخلی نیز تا حدودی از بین می‌رود. سایت مپ XML تمامی صفحات سایت شما را به گوگل نشان می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود، حتی زمانی که ساختار سایت بسیار عمیق و پیچیده باشد نیز موتورهای جستجوی گوگل بتوانند خیلی سریع در آن خزیده و محتوای آن را بررسی کنند.

زمانی که سایت شما بزرگ‌تر می‌شود و میزان محتواهایی که در سایت خود قرار می‌دهید قابل‌توجه شوند نیاز شما به سایت مپ بیشتر به چشم می‌آید. زیرا این سایت مپ است که اجازه می‌دهد محتواهای شما توسط گوگل کرال شوند. در سایت‌هایی که محتواهای زیادی در خود دارند سایت مپ این امکان را به سایت می‌دهد که مطالب شما سریع‌تر و بادقت بیشتری کرال شوند. اینکه محتوای شما چیست و در چه زمینه‌ای است اجازه می‌دهد تا بتوانید در نتایج گوگل سربلند باشید.

موضوع بسیار مهمی که در سایت مپ وجود دارد این است که ما در اینجا تنها صفحاتی که برایمان از لحاظ سئو اهمیت دارند را قرار می‌دهیم. این به این معناست که ما با استفاده از سایت مپ می‌توانیم خزنده‌های گوگل را به سمتی روانه می‌کنیم که صفحات بااهمیت‌تر را بررسی بکنند. این به ما کمک می‌کند تا از بودجه خزش خود بهینه و درست استفاده کنیم. دقت بکنید که در سایت مپ شما باید مواردی مانند: صفحات با url غیررسمی، صفحات با محتوای تکراری،  urlهایی که با فیلتر سایت ایجاد می‌شوند، صفحاتی که noindex شده‌اند، صفحات ریدایرکت، 404 و خطاهای سرور، صفحات ثبت‌نام یا پرداخت و… وجود نداشته باشد.

روش‌های ساخت سایت مپ برای وردپرس
روش‌های ساخت سایت مپ برای وردپرس با google xml و yoast seo

روش‌های ساخت سایت مپ برای وردپرس

سایت مپ در سایت‌های وردپرسی کمک می‌کند تا صفحات شما آسان‌تر و سریع‌تر توسط خزنده‌های گوگل بررسی شوند و این در واقع کمکی است که سایت مپ و خزنده‌ها به مرورگر می‌کنند. اگر سایت شما سایت مپ داشته باشد یک صفحه XML ساخته می‌شود که با استفاده از این می‌توانید تمامی صفحه‌هایی که در سایت خود منتشر کرده‌اید را به‌صورت لینک شده و در صورت امکان دسته‌بندی برای انواع نوشته، برگه، رسانه، برچسب و دسته‌بندی تعیین کنید تا با معرفی آنها به گوگل موتورهای جستجو هر بار که وارد سایت شما می‌شوند تا سایت را مورد بررسی قرار دهند با مراجعه به آدرس نقشه سایت وردپرس که به‌صورت xml ساخته شده سریع‌تر از پیش صفحات شما را ایندکس کنند.

درصورتی‌که تمامی صفحات شما در سایت مپ قابل‌مشاهده باشد، زمانی که یک صفحه را به‌روزرسانی یا اضافه می‌کنید سایت مپ شما هم به‌روزرسانی می‌شود و از و لینک در نقشه xml سایت قرار می‌گیرد. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که درصورتی‌که سایت مپ برای سایت وردپرسی خود نداشته باشید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این زمان باید از صفحات خود به این صفحه لینک بدهید تا از این طریق گوگل بتواند صفحه جدید شما را بررسی کند.

برای ساخت سایت مپ در سایت‌های وردپرسی شما می‌توانید از افزونه‌هایی که در وردپرس وجود دارد استفاده کنید. یکی از افزونه‌های خوبی که می‌توانید برای ساخت سایت مپ وردپرس از آن استفاده کنید، افزونه  Yoast Seo است.

افزونه  Yoast Seo برای ساخت سایت مپ رایگان سایت‌های وردپرسی مورداستفاده قرار می‌گیرد که تا به امروز بیش از 5 میلیون نفر آن را روی سایت خود فعال کرده‌اند و برای سئو تکنیکال خود از آن استفاده می‌شود. این افزونه بیش از 4.8 امتیاز کسب کرده است. فعال‌کردن این افزونه ساده است و شما می‌توانید به‌راحتی نسخهٔ معمولی و همین‌طور نسخهٔ پیشرفتهٔ آن را روی سایت خود اضافه کنید.

آموزش افزونه گوگل سایت مپ
آموزش افزونه گوگل سایت مپ google xml sitemap

افزونهٔ دیگری که برای ساخت سایت مپ در سایت‌های وردپرسی بسیار معروف است افزونه Google XML Sitemaps است که با استفاده از آن می‌توانید به سئو سایت خود کمک کنید. این افزونه از افزونهٔ قبلی که به شما معرفی شد جدیدتر است و بیش از 2 میلیون نصب را تا به امروز داشته و امتیاز 4.9 را دریافت کرده است. در این افزونه پس از نصب‌کردن شما یک راه سخت‌تر را در پیش دارید؛ زیرا باید معنی هر یک از گزینه‌های پیشروی خود را بدانید.

آموزش افزونه گوگل سایت مپ
آموزش ساخت سایت مپ با افزونه گوگل سایت مپ

زمانی که افزونه Google XML Sitemap را نصب کردید، در بخش تنظیمات وردپرس پیشخوان اضافه می‌شود، بر روی آن کلیک کنید تا به صفحه تنظیمات افزونه ساخت سایت مپ در وردپرس هدایت شوید. در این بخش گزینه‌های مختلفی را می‌بینید که برخی از آنها را برایتان آورده‌ایم:

Notify Google about updates of your Blog

با فعال‌کردن این گزینه شما تمام گفته‌هایی که تابه‌حال داشته‌ایم را انجام می‌دهید که همین در واقع هدف اصلی ما از ابتدا بوده، آن هم این است با فعال‌کردن این گزینه با اضافه‌شدن و یا آپدیت شدن هر صفحه یک پیغام به گوگل ارسال می‌شود تا خزنده‌ها صفحه جدید را بررسی کنند و در صورت نبود مشکل آن را ایندکس کنند.

Notify Bing (formerly MSN Live Search) about updates of your Blog

این بخش مربوط به جستجوگر بینگ می‌باشد، با فعال‌کردن این گزینه در سایت شما هر چیز جدیدی که اضافه بشود یک پیغام به جستجوگر بینگ ارسال می‌شود تا خزنده‌های خود را روانهٔ سایتتان کنند و برای ایندکس کردن دقت تر و سریع کمک کنند.

Add sitemap URL to the virtual robots.txt file

با فعال‌کردن این گزینه آدرس نقشه سایت شما در فایل robots.txt وردپرس افزوده خواهد شد و در این صورت از موتورهای جستجو خواسته می‌شود تا محتوای نقشه سایت را از طریق این فایل بررسی کنند.

Try to increase the memory limit to

این گزینه برای افزایش محدودیت حافظهٔ افزونه‌ها در وردپرس است که ما به آن نیاز نداریم.

Try to increase the execution time limit to

برای تغییر زمان افزونه در وردپرس استفاده می‌شود.

Try to automatically compress the sitemap

یکی از مواردی که در سئو سایت اهمیت دارد کم‌کردن حجم فایل‌هاست. با استفاده از این گزینه می‌تواند حجم فایل‌هایی که مرتبط به سایت مپ هستند را در مقادیر مختلف کاهش دهید.

Include a XSLT stylesheet

اگر قصد استفاده از استایل برای sitemap وردپرس دارید باید با پسوند XSL در کادر روبرو آدرس فایل استایل را وارد کنید تا استایل دلخواه شما برای نقشه سایت وردپرس نمایش داده شود پس در این صورت تیک گزینه Use default را بردارید.

Override the base URL of the sitemap

اگر وردپرس خودتان را روی یک دایرکتوری نصب کردید و در آدرس‌دهی، آدرس سایت اصلی را قرار دادید، لازم است در این کادر آدرس اصلی سایت را وارد کنید. سپس این تغییرات را به فایل htaccess اضافه کنید.

Include sitemap in HTML format

این گزینه هم برای پشتیبانی وردپرس sitemap از فرمت HTML می‌باشد که بسیار کاربردی می‌باشد.

Allow anonymous statistics

با فعال‌سازی این گزینه، اطلاعاتی درباره ورژن وردپرس، php، تعداد مطالب و… سایت شما برای نویسنده افزونه ارسال می‌شود.

در ادامه شما گزینه‌ها و آیکون‌های مختلف دیگری را می‌بینید که دیگر امکانات این افزونه را برای شما ارائه می‌دهد تا برای بهینه‌سازی بهتر سایت خود از آنها استفاده کنید. مهم‌ترین بخش‌های این افزونه جهت اضافه‌کردن سایت مپ و … را به شما عزیزان گفتیم.

معرفی سایت مپ در گوگل

با استفاده از هر افزونه‌ای که سایت مپ خود را ساختید نیاز دارید تا سایت مپ خود را به گوگل معرفی بکنید. درصورتی‌که این کار را انجام ندهید سایت مپ شما کار نخواهد کرد. برای معرفی سایت مپ در گوگل شما باید از سرچ کنسول سایت خود استفاده کنید.

برای واردشدن به سایت مپ سایتتان از https://www.google.com/webmasters وارد سرچ کنسول سایت خود شوید و به مسیر Crawl> Sitesmap مراجعه کنید. در سمت راست بالای صفحه به قسمت ADD/TEST SITEMAP وارد شوید و در فیلد باز شده عبارت sitemap.xml که بعد از آدرس دامنه وجود دارد را وارد کنید و در نهایت روی دکمه Submit کلیک کنید. یکبار صفحه را رفرش کنید. پس از این کار مشاهده خواهید کرد که سایت مپ به گوگل اضافه شده و با کلیک بر روی سایت مپ خود می توانید به صورت دسته‌بندی شده هر نوع پست تایپ و taxonomy را در نقشه xml گوگل که برای سایتتان ثبت کردید مشاهده کنید.

ثبت سایت مپ در سرچ کنسول گوگل
ثبت سایت مپ در سرچ کنسول گوگل

حالا می‌توانید با مراجعه به سایت مپ سایتتان تعداد لینک‌های ثبت شده، لینک‌های صفحات و لینک‌های مرتبط به تصاویر و هرآنچه که به سایت خود افزوده‌اید را مشاهده کنید. کرال شدن یا نشدن توسط خزنده‌های گوگل و همین‌طور ایندکس‌شدن یا نشدن صفحات خود را نیز می‌توانید در این بخش بررسی کنید.

ساخت سایت مپ برای داشتن یک سایت خوب که سئوی بهینه شده‌ای هم دارد بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید با یک کار بسیار ساده و آسان که همان اضافه‌کردن سایت مپ در سایتتان است در بهینه‌سازی آن کمک شایانی را بکنید. امید است با استفاده از آموزش‌های این مطلب بتوانید قدم بزرگی را در بهینه‌سازی سایت خود انجام دهید. موفق باشید

سوالات متداول

هدف از ساخت سایت مپ چیست؟

ساخت سایت مپ به ایندکس شدن صفحات سایت ما در گوگل و سایر موتور های جستجو کمک می‌کند و سرعت ایندکس صفحات توسط خزنده های موتور های جستجو را افزایش می دهد

ساخت سایت مپ چه تاثیری بر روی سئو سایت دارد؟

ساخت سایت مپ سبب بهبود رتبه سئو سایت می شود و به گوگل کمک می کند تا بتواند صفحات جدید سایت را پیدا کرده و با سرعت بیشتری ایندکس کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *