آموزش ها سئو مقالات

سئو چیست؟(قسمت دوم) آموزش کامل سئو SEO به همراه چک لیست

سئو چیست؟

در این مقاله در سایت آماده نگاهی ریزتر به این سوال خواهیم داشت. اگر اصلاً در مورد کلمه SEO چیزی نمی دانید بهتر است ابتدا قسمت اول مقاله سئو SEO چیست؟ را مطالعه نمایید تا با ذهنی روشن تر بتوانید از مطالب این مقاله بهره کافی را ببرید.

فهرست مطالب

سئو چیست؟

تصور کنید که یک کسب و کار محلی (سایت) در یک نقطه کور از شهری بسیار بزرگ دارید(اینترنت).

حال می خواهید کمی کسب و کارتان را رونق دهید، ولی مشتریان (کاربران اینترنت) اصلاً کسب و کار شما را نمی شناسند(یک سایت  بدون سئو ). حال شرکتی در این شهر بزرگ وجود دارد که کارش معرفی کردن کسب و کار ها به مشتریان است(گوگل).

اما به شرطی که کسب و کار ها قوانین این شرکت را رعایت نمایند (سئو)، آنها را معرفی خواهدکرد.

حال اگر کسب و کاری این قوانین را به خوبی رعایت نماید ، قدیمی تر باشد و از اعتبار بالاتری برخوردار باشد. جزو اولین پیشنهاد های آن شرکت برای معرفی به مشتری برای محصول و یا خدمات  خاصی خواهد بود.

پس آن کسب و کار می تواند رونق بیشتر داشته باشد و فروش بیشتری انجام دهد. این یک تصوری است که می توان از SEO ، گوگل و سایت خود در محیط اینترنت داشته باشید.

ما در این مقاله تکنیک های سئو  (کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری) را برای کاربران شرح می دهیم و سپس به سئوی داخلی و خارجی و نکات مهم در هر کدام از آنها می پردازیم.

در نهایت یک چک لیست برای کنترل سئو ی محتوای سایت در اختیارتان قرار می دهیم، تابتوانید به کمک آن محتوای سایتتان را به درستی برای موتور های جستجو بهینه کنید.

 

اهمیت سئو SEO

بیل گیتس « اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد بزودی از صحنه روزگار حذف خواهید شد».

با کمی تامل و تحقیق و بررسی می توان به این نتیجه رسید که این حرف حقیقت دارد.

آمار های به دست آمده از گوگل نشان می دهد روزانه به صورت میانگین 3.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود. پس می توان به این نتیجه رسید که کاربران اینترنت (مشتریان بالقوه) به گوگل اعتماد بسیاری دارند.

تصور کنید شما فروشگاه فروش کیف و کفش دارید،  با قرار دادن فروشگاهتان بر روی اینترنت وارد دنیای بزرگتری برای فروش محصولاتتان شده اید، اما موفقیت در این دنیا نیازمند شناخته شدن است.

وقتی یک کاربر اینترنت کلمه کیف و یا کفش را در گوگل جستجو می کند. گوگل لیستی از فروشگاه های اینترنتی را که این محصول را ارائه می کنند، برای کاربر به نمایش می گذارد.

در نهایت کاربر فروشگاه هایی را انتخاب می کند  که در ابتدای لیست باشند یعنی بسیار به ندرت پیش می آید کاربری به صفحات بعدی نتایج جستجو سربزند.

حال شما این قضیه را برای حجم بالایی از کاربران در نظر بگیرید چه خواهد شد؟ فروشگاه هایی که در صدر قرار دارند از مشتریان بسیاری برخوردار خواهند بود.حال شما می توانید با رعایت کردن سئو اعتماد گوگل را جلب کنید و از آن برای توسعه کسب و کارتان استفاده نمایید.

 

انواع تکنیک های سئو

متخصصان حوزه وب ، تکنیک های سئو را به سه دسته کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری  دسته بندی می کنند.

سئو کلاه سفید: ما خیلی درستیم! 😀

به رعایت قوانین سئوی موتور های جستجو به درستی که سبب بالارفتن رتبه سایت در موتور های جستجو می شود، سئو کلاه سفید می گویند.

بهترین و اصولی ترین روش برای ترفیع سایت در گوگل و سایر موتور های جستجو استفاده از تکنیک سئوی کلاه سفید است.

در این تکنیک شما یک شبه به صفحه اول گوگل نخواهید رسید زیرا نیازمند کار و تلاش مداوم، مستمر و برنامه ریزی شده است.

در این صورت گوگل به سایت شما افتخار می کند و رتبه سایت شما را ترفیع می دهد اگر با استفاده از سئوکلاه سفید به جایگاهی در گوگل دست یافتید مطمئن باشید به راحتی این جایگاه را از دست نخواهید داد و در واقع آن جایگاه از ثبات بالاتری برخوردار خواهد بود.

نکته: در بعضی از مقالات از سئو کلاه سفید به عنوان سئو اخلاقی نیز یاد می شود.

 

سئوی کلاه سیاه: ما خوب نیستیم فقط ادای خوبا رو در میاریم!

سئو ی کلاه سیاه در واقع فریب قوانین سئوی موتور های جستجو است. این تکنیک بر خلاف سئوی کلاه سفید سریع نتیجه می دهد. اما همیشه پایدار نیست.

زیرا موتور های جستجو همواره در حال بروز رسانی الگوریتم های خود هستند و دیر یا زود متوجه نقض قوانین این تکنیک می گردند.

آن زمان است که سایت متخلف را نقره داغ خواهند کرد و به قعر نتایج جستجو می فرستند.

 

سئو کلاه خاکستری: ما خوبیم! ولی نه همیشه

سئوی کلاه خاکستری در واقع همان سئوی کلاه سیاه است . اما با این تفاوت که در آن بگونه ای عمل می شود که موتور های جستجو نتوانند دور زدن قوانین را تشخیص بدهند. در واقع ریسک سئو کلاه خاکستری از سئو کلاه سیاه کمتر است.

با این حال توصیه می گردد تا زمانی که آگاهی کاملی از نحوه عملکرد الگوریتم های موتور های جستجو پیدا نکردید این ریسک ها را به جان نخرید زیرا ممکن است یک اشتباه کوچک  سبب بر باد رفتن تمامی زحماتتان شود.

 

سئو چند نوع است؟

ما در کل دو نوع سئو داریم سئو یا بهینه سازی داخلی (On-page-SEO) و سئو یا بهینه سازی خارجی (Off-page-SEO) .

سئو داخلی سایت چیست؟

سئو داخلی در واقع به معنی بهینه سازی صفحات داخلی سایت برای موتور های جستجو با هدف دستیابی به جایگاه بالاتر است.

این سئو داخلی است که به موتور های جستجو کمک می کند تا سایت شما را  بیابند محتوای آن را بخوانند و درک کنند و در صورت رعایت استاندارد ها آن را به عنوان یک منبع مناسب معرفی کنند.

سئوی داخلی سایت نیازمند چه کارهایی است؟

برای انجام تمام و کمال سئو بهتر است چک لیست پیش بینی شده را استفاده نمایید.

چک لیست تنظیم شده بر اساس آخرین نکات سئو تا انتهای سال 2019 است. پس با ما همراه باشید تا موارد چک لیست سئوی داخلی را برایتان شرح دهیم.

1- بهینه کردن آدرس صفحات (URL) سایت

آدرس صفحات (URL) از جمله بخش های مهمی است که الگوریتم های سئو  گوگل توجه زیادی به آن دارند.

URL بهینه و خوب URL است که کوتاه و خوانا باشد و با موضوع و محتوای صفحه مرتبط باشد و از کلمات کلیدی در آن استفاده شده باشد.

 

بهینه سازی ادرس URL برای سئو موتوری های جستجو
بهینه سازی ادرس URL برای سئو
2- تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بررسی کنیم و ببینیم مخاطبان هدف ما به دنبال چه چیز هایی هستند و برای رسیدن به آنها از چه کلماتی برای جستجو استفاده می کنند.

زمانی که شما از این کلمات مطلع باشید می توانید محتوای سایتتان را بر اساس آن بهبود ببخشید و یا تولید کنید.

تحقیق کلمات کلیدی برای جذب هر بازدید کننده ای انجام نمی شود. بلکه برای جذب مخاطبانی انجام می شودکه فکر می کنید محتوای سایتتان برایشان مفید است و دقیقا به دنبال محصولات شما می گردند.

 

تحقیق کلمات کلیدی برای بهسنه سازی سایت برای موتور های جستجو
تحقیق کلمات کلیدی برای بهسنه سازی سایت برای سئو
3- بهینه سازی عنوان سئو Meta Title

شاید از خودتان بپرسید اصلاً عنوان سئو چیست؟ در واقع عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می شود. داشتن عنوان سئو جذاب و استاندارد همواره مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.

بهینه سازی عنوان متا برای موتور های جستجو
بهینه سازی عنوان متا برای موتور های جستجو
4- نکات استاندارد سازی عنوان سئو
  • تا حد ممکن سعی کنید کلمات کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید و سپس به جزئیات و صفت های دیگر بپردازید.
  • تعداد کلمات عنوان کمتر از 55 کاراکتر باشد.
  • عنوان مطالب(عنوان سئو) را در داخل تگ «H1» قرار دهید.
  • زیر تیتر های بعد از عنوان اصلی را در تگ «H2» قرار دهید و سعی کنید از کلمات کلیدی هدف در آنها استفاده کنید.
4- ساختار نوشتار متن بهینه (تگ های H1، H2 ، H3 و …)

نوشتن متن دارای ساختار در خوانده شدن آن متن توسط  گوگل بسیار مهم است.

ایجاد ساختاری برای متن کار پیچیده و یا مشکلی نیست شما می توانید با درنظر گرفتن تگ (H1) برای عنوان متن ، تگ (H2) برای عنوان های اصلی و تگ های (H3 ، H4 و …)  برای زیر شاخه عنوان ها این ساختار را ایجاد کنید.

وجود این ساختار خوانایی متن را هم برای گوگل و هم برای کاربر بالا می برد. نمونه ای از ایجاد ساختار را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

5- انکر تکست های بهینه داشته باشیم

انکرتکست همان عنوان لینک است ، اما چگونه عنوان لینک بهینه داشته باشیم.

از کلمات کلیدی در آنکر تکست ها استفاده کنیم. انکرتکست باید مرتبط با موضوع صفحه لینک شده باشد. برای آنکر تکست ها باید استراتژی داشته باشیم (به زودی در مقاله ای به این مورد خواهیم پرداخت).

 

6- بهینه سازی متا توضیحات یا Meta Description

متا توضیحات یا (Meta Description) متنی است که گوگل برای توضیحات سایت در نتایج جستجوهایش نمایش می دهد.

شما می توانید در متای توضیحات  حد اکثر 325 کاراکتر استفاده کنید که طبق اعلام گوگل در 14 می 2018 این مقدار نیز کمی کاهش داشته است.

در متا توضیحات حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید اما آنرا با این کلمات پر نکنید  سعی کنید در آن به صورت مختصر و مفید توضیح کوتاهی در مورد محتوای صفحه بیان کنید به گونه ای که هم مخاطب و هم کاربر بتواند آن را درک کند.

 

7- چگالی کلمات کلیدی را رعایت نمایید.

سعی کنید در صد کلمه اول از کلمات کلیدی استفاده کنید. کلمات کلیدی را به گونه ای در متن محتوایتان قرار دهید که آسیبی  به مفهوم مقاله نرسد و از طرفی گوگل نیز آن را بفهمد.

توزیع بیش از حد کلمات کلیدی  در متن اصلا به سود شما نخواهد بود.

زیرا جستجوی معانی گوگل ، الگوریتم مرغ مگس خوار در حال پیشرفت است و استفاده بیش از حد  از کلمات کلیدی بدون در نظر گرفتن بار معنایی آنها ممکن است به ضررتان تمام شود. (بزودی مقاله ای در مورد چگالی کلمات کلیدی در سایت آماده نتشر خواهد شد.)

 

8- لینک سازی داخلی

در سئو لینک سازی به دو بخش کلی تقسیم می شود:

*- لینک دهی به محتوای داخلی سایت

بهتر است به طور متوسط در هر مطلب 2 تا 5 لینک به سایرمطالب سایتتان داشته باشید. وجود اینگونه لینک ها سبب می شود.

تا کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند حضور طولانی تر کاربر در سایت شما این پیغام را به گوگل می رساند که کاربر سایت شما را دوست دارد و در نتیجه رنک سایت شما افزایش می یابد.

 

لینک سازی در سایت و تاثیر آن در سئو
لینک سازی در سایت و تاثیر آن در سئو
*- لینک دادن به سایت های معتبر دیگر

بسیاری از وب مستران و کارشناسان تولید محتوا بر این باورند که لینک به سایت های خوب دیگر باعث بالا رفتن رنک سایت های رقیب خواهد شد، در واقع این درست است.

اما ایجاد لینک خارجی مزایایی برای شما دارد، شما با ایجاد لینک خارجی به گوگل می فهمانیدکه محتوای سایتتان با محتوای سایت خوبی که به آن لینک کرده اید مرتبط اند و شاید هم مکمل یک دیگراند.

شاید رقییب شما انسان جوان مردی مردی باشد و پی به نیت خیر خواهانه شما ببرد و او نیز به سایت شما لینک ایجاد کند.

 

9- به کاربردن کد های نشانه گذاری اسکیما (Schema)

با استفاده از کد های اسکیما می توانید به گوگل بفهمانید که هر قسمت از سایت چه کاری انجام میدهد و درباره ی چه موضوعی محتوا در درون خود جای داده است.

تعداد کد های اسکیما کم نیست ، شما برای مشاهده کد های اسکیما می توانید به سایت Schema.org مراجعه کنید.

اما سوال اساسی این است که کد های اسکیما schema چه تاثیری بر روی سئوی سایت شما دارد؟

برای دریافت جوابتان ما پیشنهاد می کنیم نام یک فیلم و یا شخصیت مهم را در گوگل جستجو کنید.

مشاهده خواهید کرد که در قسمت راست نتایج جستجو اطلاعات مختصری در مورد موضوع مورد نظرتان به شما نمایش داده می شود، این کاری است که کد های اسکیما با محتوای سایت شما می کنند.

گوگل به وسیله کد های اسکیما قرار داده شده در سایت های مختلف اطلاعات مهم موضوعات مختلف را جمع آوری می کند و در نتایج جستجو به همراه لینک صفحه ای که اطلاعات از آن خوانده شده برای کاربر به نمایش می گذارد. پس به کمک کد های اسکیما می توانید به روشی دیگر در صفحه نخست نتایج جستجو حضور داشته باشید

 

اسکیما دذ صفجه نخست گوگل10- بهینه سازی تصاویر در سایت

سرعت بارگزاری سایت اهمیت بسیاری زیادی دارد. معمولا کاربران از سایت های کند استقبال نمی کنند و با بستن زود هنگام سایت به گوگل می فهمانند  که این سایت را دوست نداشته اند.

بهینه سازی تصویر سایت برای بهبود سرعت و تاثیر در سئو
بهینه سازی تصویر سایت

برای بالا بردن سرعت باگذاری سایت بهتر است از تصاویر بهینه شده استفاده نمایید. برای بهینه کردن تصاویر بدون اینکه کیفیت آنها از دست برود می توانید از سایت optimizilla استفاده کنید.

نکته دیگری که برای بهینه سازی تصاویر وجود دارد نام گزاری تصاویر است. شما با استفاده از خصیصه alt می توانید برای تصاویرتان نام قرار دهید تا گوگل بتواند تشخیص دهد که این تصویر در چه موضوعی است.

بهتر است بدانید مطالبی که در آنها حداقل یک تصویر استفاده شده از مطالبی که در آنها تصویری وجود ندارد در جایگاه بالاتری قرار می گیرند.

11- رسپانسیو بودن و یا واکنش گرایی سایت نسبت به موبایل ، تبلت

سال 2015  سالی بود که گوگل رسماً سایت های غیره رسپانسیو را به قعر نتایج جستجویش فرستاد و اعلام کرد که از این پس سایت های که رسپانسیو نباشند به آخر نتایج گوگل فرستاده می شوند.

حال شاید از خود بپرسید اصلاً رسپانسیو چیست؟

طراحی رسپانسیو و به فارسی واکنش گرا به طراحی گفته می شود که سایت بنا به نمایشگر و پنجره ای که در آن نمایش داده می شودتغییر اندازه و تغییر چینش می دهد و کار را برای کاربران راحت تر سازد حال می تواند آن پنجره موبایل تبلت و یا لپ تاپ باشد.

 

طراحی رسپانسیوسئو خارجی سایت (Off-page-SEO) چیست؟

سئو خارجی در واقع مکمل سئو داخلی سایت می باشد. در واقع کلیه اقداماتی است که در بیرون از سایت (در سایت های دیگر، شبکه های اجتماعی و …) انجام  می دهیم تا رتبه نخست نتایج جستجو گوگل را کسب کنیم را سئوی خارجی می گویند.

سئوی خارجی یا همان Off-page-SEO نیز همانند سئو داخلی دارای چک لیستی است که ما در این قسمت موارد این چک لیست را برای شما شرح می دهیم.

 

1- به کار بردن لینک سازی خارجی

به لینک سازی خارجی لینک بیلدینگ نیز گفته می شود. اما لینک سازی خارجی چیست؟

لینک بیلدینگ یا لینک سازی خارجی یعنی دریافت لینک از سایت های دیگر به سایت خودمان است.

موتور های جستجو همواره لینک های موجود درون صفحات را پایش می کنند و در شمای بزرگتر تمامی ارتباطات بین وب سایت ها را زیر نظر دارند.

تکنیک لینک سازی مانند چاقوی دولبه است. لینک سازی می تواند سئوی کلاه سفید و یا سئوی کلاه سیاه باشد اما چگونه این دو را تشخیص دهیم؟

ما توصیه می کنیم همواره از لینک های سئوی کلاه سفید استفاده کنید. زیرا در دراز مدت تاثیرش را بر روی سایت شما خواهد گذاشت.

به عنوان مثال شما می توانید با تولید محتوای خوب  و ارزشمند کاری کنید که سایت های دیگر لینک هایی به محتوای شما ایجاد کنند(این یک لینک سازی سئوی کلاه سفید است).

اما در شیوه ی دیگر شما می توانید با پرداخت هزینه لینک های اسپم در سطح اینترنت ایجاد کنید که به سایت شما مرتبط می شوند.

این شیوه سئوی کلاه سیاه است و دیر یا زود توسط الگوریتم های گوگل شناسایی شده و جریمه می شوید. اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد لینک سازی هستید به زودی مقاله ای با موضوع لینک سازی در سایت آماده منتشر خواهد شد.

 

2- استفاده فعال از شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی می تواند در نقش ابزاری برای سرعت بخشیدن به روند برندنیگ و رتبه بندی شما باشد.در واقع شبکه های اجتماعی این دو مزیت عمده را برای شما به همراه خواهند داشت:

  • لینک سازی: شما با استفاده از شبکه های اجتماعی همچون تلگرام، اینستاگرام، توئیتر ، لینکدین ، آپارات، ویرگول  و … اقدام به لینک سازی کنید.
  • برند سازی: شما می توانید با ارسال پس های که معرف ماهیت کارتان است و محتوای سایتتان را تبلیغ می کند مخاطبان را جذب کنید. گفتگو هایی را پیرامون فعالیت هایتان در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید و در نهایت برند سازی کنید.

3- جلب اعتماد گوگل (Trust)

جلب اعتماد گوگل کاری سخت و دشوار نیست اما از طرفی آسان و راحت هم نیست در واقع تمامی پروسه سئو سبب ایجاد اعتماد در گوگل می شود حال شما را با مهم ترین عوامل ایجاد اعتماد در گوگل آشنا میکنیم:

اعتماد گوگل (google trusted store ) و تاثیر آن در سئو
اعتماد گوگل (google trusted store ) و تاثیر آن در سئو

4 – اعتبار وب سایت یا (Web Authority)

تا کنون با خود فکر کرده اید که مشخصات یک شخص معتبر چیست؟ یا چه فاکتور هایی  برای معتبر بودن یک شخص در ذهن شما وجود دارد؟

قطعاً گوگل نیز برای معتبر شمردن وب سایت ها فاکتور هایی را مد نظر دارد. اما فاکتور های اعتبار وب سایت چیست؟مفید و هدفمند بودن محتوا، توجه به نیاز کاربران، به روز رسانی منظم وب سایت از جمله ملاک های گوگل برای سنجیدن اعتبار وب سایت است.

از طرفی دیگر جستجو فراوان اسم یک برند و یا کسب و کار در گوگل و همچنین لینک سازی زیاد از سوی شبکه های اجتماعی ، سبب ایجاد اعتبار نزد گوگل می شود.

5- تاریخچه وب سایت

تاریخچه وب سایت ها برای گوگل اهمیت دارد. بگونه ای که گوگل  سایت های قدیمی تر بیشتر اعتماد می کند.

حال اگر سایت شما به تازگی راه اندازی شده است. نگران نباشید زیرا می توانید با رعایت کردن موارد بالا به سرعت اعتماد گوگل را جلب کنید.

6- گواهی SSL

داشتن گواهی SSL (Socket Secure Layer) به شما کمک می کند تا بتوانید در سایتتان از پروتکل امن انتقال ابر متن استفاده نمایید.

این پروتکل در صفحات مهم سایت شما جایگزین http  می شود و امینت بالاتری را برای کاربران شما به ارمغان می آورد و در نهایت نیز به گوگل این پیغام را می دهید که برای امنیت کاربرانتان نیز اهمیت قائل هستید.

اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد http و https هستید ما به زودی مقاله ای در این باب برای شما تدارک خواهیم دید.

 

تفاوت http و https و تاثیر آن در سئو
تفاوت http و https و تاثیر آن در سئو

رفتار کاربران روی سئوی سایت تاثیر دارد؟

مسلماً بله، گوگل با دقتی بالا رفتار کاربران را در سایت زیر نظر می گیرد و ذخیره می کند و در نهایت  این رفتار ها را نیز در سئو کردن سایت دخالت می دهد.

اگر ابزار گوگل آنالیتیکس را استفاده کرده باشید. حتماً دیده اید که گوگل اطلاعاتی مانند: مرورگر مورد استفاده کاربران، کلمه مورد جستجو که کاربر با آن به سایت شما وارد شده است،  از چند صفحه در سایت شما دیدن کرده است و چه مدت زمانی را در سایت شما سپری کرده است را به دقت بررسی می کند.

زمانی که کاربر کلمه ای را جستجو می کند و در نتایج جستجو نتیجه سوم را به نتیجه اول و دوم ترجیح می دهد و یا سایتی سریع می بندد این رفتار گوگل نسبت به آن سایت ها تاثیر خواهد گذاشت.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل که در سال 2015 به موتور جستجو گوگل افزوده شد وظیفه تحلیل رفتار کابران و بررسی دقیق محتوای سایت ها را دارد.

پس بهتر است در هنگام طراحی سایت و تولید محتوا حتماً کاربران را در نظر داشته باشید و علاوه بر سئو محتوا و سایتی هدفمند و کاربر پسند داشته باشید.

 

 

برای برسی سایت از نظر سئو چه ابزاری مناسب است؟

بهتر است همواره در حین پروسه تولید محتوا و یا طراحی سایت سئوی سایت را مورد آنالیز قرار دهید در این بخش سایت آماده تعدادی از ابزار های آنالیز سئو را برای شما معرفی می کند.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics):هر آنچه در مورد کاربرانتان می خواهید بدانید!

ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک ابزار پر کاربرد و مهم برای وب مستران می باشد.

وب مستران به کمک این ابزار می توانند اطلاعاتی راجع به کاربران مانند (جنسیت، سن، محل زندگی، مرورگر مورد استفاده کاربر، مدت زمان ماندن در سایت و … )را به دست آورند.

آمار کاربران، نحوه ورود آنها به سایت و صفحاتی که بازدید کرده اند  از مهمترین اطلاعاتی است که این ابزار در اختیار وب مستران میگذارد.

ابزار تست سرعت صفحات سایت (Google PageSpeed Insights)

همانطور که می دانید سرعت لود صفحات اهمیت بسیار بالایی دارد.

این ابزار به شما کمک می کند سرعت لود صفحات خود را بررسی کنید. این ابزار نقاط ضعف شما را نشان می دهد و برای برطرف کردن آنها راه کار هایی را پیشنهاد می دهد.

 

گوگل وبمستر تولز(Google Web Master Tools): دریافت اطلاعاتی در مورد سلامت سایت

گوگل وبمستر تولز(Google Web Master Tools)  یک ابزار فوق العاده برای وب مستران است که می خواهند حرفه ای کار کنند.

وب مستران می توانند اطلاعاتی مانند: لینک های خارجی داده شده به سایت شما، لینک های داخلی ، جریمه های گوگل ، واکنش گرایی سایت (نمایش مطلوب در موبایل و تبلت) لینک های داخلی و تجزیه و تحلیل جستجو ها را از این ابزار به دست آورند.

ابزار رسد رقبا SpyFu : جاسوسی برای شما

در رقابت فقط خوب کار کردن شما را به پیروزی نمی رساند بلکه بهتر است در مورد رقیبتان اطلاعات بیشتری داشته باشید. SpyFu این کار را برای شما می کند.

این ابزار اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی، تبلیغات گوگل ، استراتژی لینک سازی  و اینکه بیشترین ورودی بر اساس کدام کلمه بوده را از سایت رقیب برای شما نشان می دهد. این اطلاعات در رقابت به شما بسیار کمک می کند.

 

دانلود چک لیست سئو

جاسوس رقیب

هر کدام از الگوریتم های گوگل در سئو چه نقشی دارند؟

یک وب مستر حرفه ای و کارشناس سئو باید آشنایی کاملی با الگوریتم های گوگل  داشته باشند و همواره بروزرسانی  های آنها را دنبال کند.

سایت آماده در اینجا مهمترین الگوریتم های گوگل تا سال 2020 را به شما معرفی می کنیم.

1- الگوریتم تپه (HillTop 2003)

این الگوریتم در سال 2003 با هدف بهبود نتایج جستجو معرفی و به موتور جستجو گوگل افزوده شد.

با شروع به کار کردن الگوریتم تپه گوگل  تاثیر بسیاری بر نتایج جستجوی گوگل داشت. هدف این الگوریتم شناسایی دایرکتوری های بزرگی بود مه به سایتهای کوچکتر لینک داشت.

اما این کار چه فایده ای داشت؟با کمک این الگوریتم گوگل در واقع سایت های کوچکتر را که به مرجع های دایرکتوری های بزرگتر وصل بودند را بهتر لیست می کند و فرصت خوبی را در اختیار سایت های کوچک قرار می دهد تا سئوی خود را قوی تر کنند.

برخی از این مراجع معتبر عبارتند از: Dmoz، Wikipedia ، yahoo

الگوریتم پاندا (panda 2011)

الگوریتم پاندا بر روی محتوای متن صفحات تمرکز دارد و بر روی آنها حساس است.

متون کپی شد، بی کیفیت و یا تبلیغات زیاد در متن او را عصبانی می کند. اگر مورد خشم پاندا قرار گرفتید و جریمه شدید، می توانید با اصلاح و بروزرسانی محتوای صفحاتتان امیدوار باشید که رتبه قبلتان را پس بگیرید.

الگوریتم پنگوئن گوگل (Penguin 2012)

الگوریتم پنگوئن گوگل تنها یک سال پس از الگوریتم پاندا معرفی شد.

وظیفه الگوریتم پنگوئن بررسی لینک های خارجی سایت است. زمانی که این الگوریتم شروع به کار کرد سایت های را که از سایت های اسپم و نامرتبط بکلینک گرفته بودند را به شدت جریمه کرد.

برای آنکه مورد خشم پنگوئن قرار نگیرید بهتر است از سایت های معتبر و مرتبط بکلینک داشته باشید نه سایت های اسپم تا تاثیر مثبتی برای سئو سایت شما داشته باشد.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار (HummingBird 2013)

این الگوریتم پس از شروع به کار تحولی بزرگ در موتور جستجو ایجاد کرد.

این الگوریتم وظیفه دارد مرتبط ترین و دقیقترین نتایج را به کاربر ارائه کند.  از این رو این الگوریتم برخلاف توجه بر روی یک کلمه خاص به کلمات هم معنی و مفهوم آن نیز توجه می کند.

این امر سبب شد سایت هایی که پیش از آن بیش از حد روی یک کلمه کلیدی خاصی تاکید داشتند از نتایج اولیه جستجو حذف شوند.

این الگوریتم صنعت محتوا سازی را بسیار تحت تاثیر قرار داده است و پیشنهاد می شود هر وب مستری و هرکارشناس سئو و محتوایی حتماً اطلاعات لازم را در مورد این الگوریتم داشته باشند.

 

الگوریتم کبوتر (Pigean 2014)

در سال 2014 موتور جستجوی گوگل آپدیت جدیدی را برای بهبود خود دریافت کرد و این آپدیت الگوریتم کبوتر نام داشت.

الگوریتم کبوتر وظیفه داشت تا به گوگل کمک کند تا نتایج را با استفاده از Location کاربران به آنها نشان دهد.

در واقع اولین نتایج لیست جستجو،  بر اساس Location شخص جستجو کننده تنظیم می گردد. این یک فرصت بسیار خوبی را در اختیار کسب و کار های محلی می گذارد تا بهتر شناخته شوند و در صدر نتایج جستجو قرار گیرند.

الگوریتم رنک برین (RankBrain 2016)

در سال 2016 الگوریتم رنک برین از سمت گوگل معرفی شد.

این الگوریتم جهت بهبود بخشیدن به UX در جستجو به گوگل اضافه شد. و حوضه کاری آن تقریباً با الگوریتم مرغ مگس خوار یکی می باشد.

این الگوریتم بسیار هوشمندتر و پیچیده تر  از الگوریتم مرغ مگس خوار عمل می کند و عوامل همچون نرخ پرش سایت، نرخ بازگشت صفحات، مدت زمان حضور کاربران در صفحات، نرخ کلیلک (CTR) در نتایج جستجو و … را مورد توجه قرار می دهد.

الگوریتم فرد(Fred 2017)

الگوریتم فِرِد الگوریتمی بود که گوگل در سال 2017 از آن رونمایی کرد.  کار این الگوریتم تمرکز بر روی محتوای سایت ها، حجم تبلیغات موجود در سایت و لینک های خارجی سایت ها است.

این الگوریتم محتوای سایت و صفحات را بررسی می کند و تعداد لینک های خارجی موجود در هر بخش را اندازه می گیرد، اگر صفحه مورد نظر دارای محتوای بی کیفیت باشد و در آن تعداد زیادی لینک خارجی استفاده شده باشد مورد جریمه فرد قرار می گیرد.

 

الگوریتم پارافریسینگ (Paraphrasing 2018)

در سال 2018 گوگل به وسیله الگوریتم پارافریسینگ امکان جدیدی را در نتایج جستجویش ایجاد کرد.

الگوریتم پارافریسینگ که اکنون بیش از دوسال از معرفی آن میگذرد ، با نمایش محتوای خلاصه شده سایت ها  در برابر سوال های که کاربران از گوگل می پرسند توانسته است تجربه ای خوب و تاثیر گزار در جستجو ایجاد کند.

اما این الگوریتم تا کنون برای سایت های فارسی زبان چنین عملی انجام نداده است، اما شاید در آینده این اتفاق برای سایت های فارسی زبان نیز رخ دهد.

ای خوب و تاثیر گزار در جستجو ایجاد کند. اما این الگوریتم تا کنون برای سایت های فارسی زبان چنین عملی انجام نداده است، اما شاید در آینده این اتفاق برای سایت های فارسی زبان نیز رخ دهد.

و اما سخن آخر

در نهایت تمامی آنچه که برای یادگیری سئو لازم است بدانید را در اینجا خواندید و اگر تازه کار هستید به گمان ما به درک درستی از سئو رسیده اید اما این کافی نیست، حرفه ای تر شدن در این زمینه نیازمند تلاش و پشت کار است.

نگران نباشید سایت آماده همراه شما خواهد بود و شما را کمک خواهد کرد. در نهایت شما می توانید چک لیستی را که قولش را به شما داده بودیم از قسمت زیر دانلود کنید .

 

دانلود چک لیست سئو

موفق و سربلند باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *