آموزش آموزش ساخت سایت در گوگل سایتز

ساخت سایت در گوگل رایگان است، اما چگونه یک سایت رایگان با گوگل بسازم  در این مقاله به آموزش ساخت سایت با گوگل خواهیم پرداخت و مزایا و معایب آن را برای شما بیان خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم بی‌تفاوت صحبت کنیم باید این را بپذیریم که کلمه رایگان بسیار شگفت‌انگیز است و بسیاری را جذب می‌کند. درواقع بسیاری از مردم هر چیز رایگان را دوست دارند اصلاً برایشان اهمیت ندارد که آیا بکارشان خواهد آمد یا خیر. سایت ساز گوگل یا گوگل سایتز از این قاعده مستثنی نیست ازاین‌رو ما در ابتدا ساخت سایت در گوگل سایتز را توضیح می‌دهیم و سپس مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم.

آموزش ساخت سایت در گوگل سایتز به‌صورت رایگان

بخش گوگل سایتز سال‌هاست که توسط گوگل راه‌اندازی شده ولی به دلیل عدم استقبال محبوبیت چندانی را بین کاربران حرفه‌ای کسب نکرده ازاین‌رو این سرویس گوگل به‌اندازهٔ سایر سرویس‌های گوگل معروف نیست. اما برویم سراغ ساخت سایت با گوگل سایتز:

مرحله اول: ورود به گوگل سایتز

برای شروع ابتدا باید به آدرس sites.google.com  مراجعه کنید . در همین ابتدا لازم است که برای دسترسی به این صفحه فیلترشکن یا وی‌پی‌ان داشته باشید. درصورتی‌که به آدرس گفته شده دسترسی پیدا کردید باید وارد اکانت گوگل خود شوید و اگر اکانتی در گوگل ندارید یک اکانت ایجاد کنید.

صفحه ورود به اکانت گوگل سایتز
صفحه ورود به اکانت گوگل سایتز

پس از واردشدن به اکانت، به صفحه‌ای مطابق تصویر زیر هدایت می‌شوید که می‌توانید ساخت سایت در گوگل را شروع کنید.

ساخت سایت با سایت ساز گوگل
ساخت سایت با سایت ساز گوگل

مرحله دوم: شروع ساخت

برای شروع بر روی دکمه + گوشه صفحه کلیک کنید. مطابق تصویر زیر و منتظر بمانید تا صفحه ویرایش و ساخت برایتان بارگذاری شود.

در این صفحه شما می‌توانید صفحه اصلی سایت خود را ایجاد کنید. این را مدنظر داشته باشید که هر صفحه سایت از سه قسمت تشکیل می‌شود که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. بخش اول هدر بخش دوم محتوای اصلی و بخش سوم فوتر سایت است.

در صفحه پیشروی شما هم این سه بخش برای شما وجود دارد که می‌توانید آنها را در تصویر ببینید. برای ویرایش هر بخش کافی است بر روی بخش موردنظر کلیک کنید و محتوای موردنظر را قرار دهید.

در بخش محتوای اصلی شما می‌توانید از المان‌های که قبلاً توسط گوگل ساخته شده استفاده نمایید.

برای استفاده از این المان‌ها کافی است بر روی المان مدنظر کلیک کنید تا بر روی صفحه اضافه شود. سپس می‌توانید با کلیک روی بخش‌های مختلف المان محتوای موردنظر خود را در آن درج کنید.

بخش های اصلی تشکیل دهنده سایت
بخش های اصلی تشکیل دهنده سایت
بخش های مختلف گوگل سایتز
بخش های مختلف سایت ساز گوگل

ابزارهایی که در نوار کناری قراردادند دارای کاربردهای متفاوتی هستند که در این بخش چند ابزار پرکاربرد را برایتان به‌صورت خلاصه توضیح می‌دهم.

فهرست مطالب

با فراخوانی این المان عنوانی که شما وارد می‌کنید به‌صورت خودکار به فهرست مطالب شما اضافه می‌شود.

گردونه تصاویر

یکی از جذاب‌ترین المان‌ها در صفحه گردونه تصاویر است که به شما امکان ایجاد یک اسلایدر از تصاویر را می‌دهد برای ایجاد اسلایدر کافی است این المان را در صفحه خود قرار دهید و تصاویر خود را بر روی این المان آپلود کنید. توجه داشته باشید برای زیبایی بیشتر بهتر است از تصاویری به‌اندازه‌های یکسان استفاده کنید. سایز تصویر پیشنهادی ما عرض 1280 در ارتفاع 760 پیکسل است.

دکمه

به کمک المان دکمه می‌توانید لینک و دکمه‌هایی را در صفحهٔ خود قرار دهید. بعد از فراخوانی کافی است نام دکمه و آدرس موردنظر را وارد کنید.

المان‌های سند نگار و اسلاید نگار

این دو المان امکان نمایش فایل ورد و پاورپوینت بر روی سایت را برای شما فراهم می‌کند. پس از فراخوانی المان‌ها کافی است فایل را آپلود کنید و یا از گوگل درایو خود فراخوانی کنید.

حال که با المان‌های مختلف بخش محتوای اصلی آشنا شدید وقت آن رسیده است که به سراغ پربرگ برویم. برای ساخت پابرگ هم کافی است نشانه گر موس را در انتهای صفحه‌ای که در حال ساخت آن هستید قرار دهید. بر روی دکمه افزودن پانویس کلیک کنید. در این بخش شما می‌توانید محتوای مورد نظرتان را در پابرگ قرار دهید. معمولاً در پابرگ اطلاعات تماس لینک‌ها برای دسترسی سریع به صفحات مهم سایت و همین‌طور متن کپی‌رایت را قرار می‌دهند.

پس از آنکه صفحه سایت خود را ساختید می‌توانید با استفاده از نوار بالا نمای موبایل و دسکتاپ صفحه خود را قبل از انتشار مشاهده کنید و در صورت رضایت بر روی دکمه انتشار کلیک کنید تا صفحه شما ایجاد شود.

به همین ترتیب می‌توانید برای سایت خود صفحات دیگر هم ایجاد کنید و لینک این صفحات را در فهرست و بخش‌های مختلف صفحات قرار دهید. حال که توانستیم در کنار هم یک صفحه در سایت ساز گوگل ایجاد کنیم. زمان آن رسیده تا جواب سؤال زیر را بدهیم

آیا سایتی که توسط سایت ساز گوگل ساخته می‌شود برای من کاربردی است یا خیر.

نقشه

شما به‌وسیله این المان می‌توانید موقعیت خود را بر روی نقشه برای کاربرانتان نمایش دهید. کافی است نقشه را فراخوانی کنید. موقعیت خود را بر روی نقشه مشخص کنید و دکمه انتخاب را بزنید.

افزودن ویدیو به سایت

برای افزودن در سایتی که به‌صورت رایگان توسط گوگل ساخته‌اید باید در ابتدا ویدئو خود را بر روی یوتیوب آپلود کنید و سپس ویدئو را مطابق توضیحات ما در بخش زیر از یوتیوب فراخوانی کرده و بر روی سایت نمایش دهید.

جهت افزودن ویدئو در سایتی که به‌صورت رایگان توسط گوگل ساخته‌اید باید در ابتدا ویدئو خود را بر روی یوتیوب آپلود کنید و سپس ویدئو را مطابق توضیحات ما در بخش زیر از یوتیوب فراخوانی کرده و بر روی سایت نمایش دهید.

افزودن ویدئو به گوگل سایتز
افزودن ویدئو به گوگل سایتز

بهترین فرمت برای آپلود ویدئو در یوتیوب فرمت MP4 با نسبت تصویر 16:9 است. انتخاب این تنظیم سبب می‌شود ویدئو شما باکیفیت مناسب باشد و کم‌حجم شود. معمولاً یوتیوب پیشنهاد می‌کند  ویدئو را به‌صورت اورجینال بر روی آن آپلود کنید.

بااین‌حال که ما فرمت MP4 را پیشنهاد می‌کنیم یوتیوب از سایر فرمت‌ها که در جدول زیرعنوان شده نیز پشتیبانی می‌کند.

MOV

MPEG4

AVI

3GP

FLV

WMV

ProRes

Clne Form

DNxHR

WebM

MPEGPS

HEVC

انتخاب یک فرمت مناسب برای ویدئویی که در یوتیوب آپلود می‌کنیم اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا هرکدام از فرمت‌های فوق به‌صورت متفاوتی در یوتیوب پردازش می‌شود انتخاب فرمت نامناسب می‌تواند یک کیفیت بد را در هنگام پخش ارائه کند و سبب تجربه کاربری بد برایتان شود.

علاوه بر این بعضی از فرمت‌ها حجم بالایی دارند و این می‌تواند زمانی که ویدئو شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود تأثیرگذار باشد.

در کنار انتخاب فرمت مناسب حتماً به ابعاد تصویر هم توجه داشته باشید؛ زیرا درصورتی‌که ویدئو شما دارای ابعاد نامناسب باشد یوتیوب مجبور خواهد بود دور تصویر را با کادر مشکی پر کند تا تصویر در ابعاد مناسب برای پخش قرار گیرد.

بررسی مزایا و معایب

ساخت سایت در گوگل هم همانند سایر سایت سازها مزایا و معایبی دارد که شما می‌توانید با درنظرگرفتن این مزایا و معایب تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از آن استفاده کنید یا خیر. ما در ابتدا این سایت ساز را برای فروش آنلاین محصولات و یا معرفی محصول پیشنهاد نمی‌دهیم.

معایب ساخت سایت در گوگل

فیلتر بودن

در ابتدا باید این را بدانید که سایت‌هایی که توسط گوگل سایتز ایجاد می‌شوند توسط اپراتورهای ایران فیلتر شده‌اند و برای دسترسی و مشاهده آنها نیاز به فیلترشکن خواهد بود.

سادگی گوگل برای کاهش فشار به سیستم این سرویس ساده‌ترین طراحی ممکن را برای سایت در نظر گرفته است. در واقع زیبایی بصری چندانی بر روی سایت‌هایی که توسط گوگل سایتز ایجاد می‌شود وجود ندارد.

دسترسی به سایت ساز گوگل به فیلترشکن نیاز دارد
دسترسی به سایت ساز گوگل به فیلترشکن نیاز دارد

عدم امکان فروش کالا یا خدمات

باتوجه‌به امکاناتی که توسط گوگل برای سایت‌ها در نظر گرفته شده است، امکان فروش محصول یا خدمات بر روی این سایت‌ها فراهم نیست. ازاین‌رو این سایت‌ها برای کسب‌وکارهایی که فروش آنلاین را مدنظر دارند مناسب نیست.

پشتیبانی ضعیف از زبان فارسی

باتوجه‌به امکاناتی که توسط گوگل برای سایت‌ها در نظر گرفته شده است، امکان فروش محصول یا خدمات بر روی این سایت‌ها فراهم نیست. ازاین‌رو این سایت‌ها برای کسب‌وکارهایی که فروش آنلاین را مدنظر دارند مناسب نیست.

عدم امکان ثبت‌نام کاربران در سایت

سایت‌هایی که توسط گوگل سایتز ارائه می‌شوند قابلیت ثبت‌نام کاربران را ندارند. امکان ثبت‌نام کاربران به شما در فروش محصول و ارتباط با مخاطبان و مشتریان کمک بسیاری می‌کند.

انعطاف‌پذیری کم در المان‌ها

المان‌هایی که گوگل سایتز برای چینش محتوا در صفحات در نظر گرفته است بسیار محدود است و انعطاف کمی برای ویرایش دارد و علاوه بر این زیبایی بصری چندانی هم ندارد.

عدم وجود قابلیت آپلود فایل

در سایت ساز گوگل شما نمی‌توانید انواع فایل‌ها را آپلود کنید و یا با کاربرانتان به اشتراک بگذارید. شما صرفاً می‌توانید بر روی سایت از تصاویر و فایل‌های ورد و پاورپوینت استفاده کنید.

فقط ویدئوهای گوگل

گوگل به شما امکان استفاده از ویدئو را هم در سایت می‌دهد اما تنها صرفاً می‌توانید از ویدئوهای یوتیوب استفاده کنید. استفاده از ویدئو یوتیوب برای کاربران مناسب نیست زیرا یوتیوب برای ایران فیلتر است.

عدم وجود بخش بلاگ

وبلاگ تقریباً برای هر سایتی یکی از امکانات اساسی محسوب می‌شود، زیرا به شما کمک می‌کند تا محتواها را با کاربرانتان به اشتراک بگذارید و از سوی دیگر کمک بسیاری به سئوی سایت شما می‌کند.

عدم وجود بخش بلاگ بر روی سایت‌های ساخته شده توسط سایت ساز گوگل یک مشکل بزرگ است.

حال که با معایب گوگل سایتز آشنا شدید بگذارید مزایایی را که این سایت ساز برای شما به ارمغان می‌آورد را هم بیان کنیم.

مزایا سایت ساز گوگل

کاملاً رایگان

شما برای ساخت یک سایت بر روی گوگل نیاز نیست هزینه‌ای پرداخت کنید، فضای سایت برای شما رایگان خواهد بود. اما از سوی دیگر این را مدنظر داشته باشید که هدف گوگل ارائه یک سایت تمام‌عیار و رایگان نبوده است و هدف این سرویس ارائه خدمات رایگان به دانشجویان یا افرادی است که می‌خواهند با هزینه کم طرح خود را بر روی اینترنت قرار دهند.

نیازی به هاست و دامنه نیست

این سرویس که توسط گوگل ارائه می‌شود نیازی به هاست ندارد زیرا از فضای ابری گوگل به‌صورت رایگان استفاده می‌کند. اما دامنه اگر شما بخواهید از دامنه اختصاصی استفاده کنید مجبور به پرداخت هزینه خواهید بود اما اگر از زیر دامنه خود گوگل استفاده کنید دیگر نیاز به پرداخت هزینه نیست  و این زیر دامنه‌ها رایگان هستند.

بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی

مهم‌ترین مزیتی که گوگل سایتز ارائه می‌دهد آن است که برای راه‌اندازی یک وب‌سایت دیگر نیاز نیست دانش برنامه‌نویسی داشته باشید فقط کافی است بتوانید المان‌ها را در صفحه بچینید و محتوای مناسب بر روی آنها قرار دهید. البته این کاری است که ما نیز در سایت آماده برای شما انجام داده‌ایم. ما علاوه بر اینکه المان‌ها را برایتان آماده کرده‌ایم در کنار آن چند صفحه نمونه هم ساخته‌ایم و ویدئوی آموزشی نیز برای استفاده راحت‌تر ارائه داده‌ایم.

این سه مزایای عمده و اصلی سایت ساز گوگل بوده، اما باتوجه‌به فیلتر بودن گوگل سایتز آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟ بله!

سایت ساز سایت آماده روش جدید ساخت سایت
سایت ساز سایت آماده روش جدید ساخت سایت برای کسب و کار ها

جایگزین سایت ساز گوگل

باتوجه‌به مزایا و معایبی که برای سایت ساز گوگل بیان شد بهترین جایگزین برای این سرویس سایت آماده است. سایت آماده معایب ذکر شده سایت ساز گوگل را ندارد و از سوی دیگر مزایای بیشتری را هم برای شما ارائه می‌کند.

 

سایت‌های که توسط سایت آماده ارائه می‌شوند به‌صورت پکیج هستند، این پکیج‌ها شامل‌هاست، دامنه، پنل پیامک گواهی SSL و حتی اپلیکیشن اندروید برای فروشگاه‌های اینترنتی هستند. در واقع شما با خرید یک پکیج از سایت آماده همه این امکانات را یکجا به دست می‌آورید و دیگر نیازی نیست به‌صورت جداگانه برای هر خدمات مبلغ جداگانه‌ای هزینه کنید.

و علاوه بر این استفاده از سایت ساز آماده بسیار ساده‌تر از سایت ساز گوگل است زیرا سایت آماده برای هرکدام از سایت‌های خود یک ویدئو آموزشی اختصاصی ارائه می‌کند و در کنار آن سایت‌های ارائه شده توسط سایت آماده کاملاً فارسی هستند و به‌خوبی از انواع فونت‌های فارسی پشتیبانی می‌کنند.

یک دلیل دیگر برای استفاده از سایت ساز سایت آماده به‌عنوان جایگزین سایت ساز گوگل، پشتیبانی است که توسط سایت آماده برای محصولاتش ارائه می‌شود.

تمامی مشتریانی که محصولی از سایت آماده خریده‌اند، شامل این پشتیبانی هستند.

هزینه‌های ساخت سایت

سایت‌هایی که توسط سایت ساز آماده ارائه می‌شوند در سه پکیج بارده‌های قیمتی متفاوت قرار دارند.

پکیج اقتصادی

اولین پکیج، پکیج اقتصادی است. این پکیج شامل سایت، هاست 1 گیگ، یک دامنه ir و گواهی امنیتی SSL است . این پکیج شامل حداقلی‌ترین موارد موردنیاز هر وب‌سایت است.

اگر تعداد محصول بالایی ندارید و در ابتدای مسیر هستید این پکیج می‌تواند انتخاب خوبی برای شروع آنلاین سازی کسب‌وکارتان است.

پکیج استاندارد

این پکیج منطقی‌ترین و پرطرف‌دارترین پکیج در مجموعه سایت آماده است. پکیج استاندارد شامل فضای هاست سایت 3 گیگ، دامنه com و گواهی امنیتی SSL است. این پکیج برای تمامی کسب‌وکارهایی که می‌خواهند فروش آنلاین را تجربه کنند مناسب است.

پکیج ویژه

اگر می‌خورید حرفه‌ای و پرقدرت کار خود را شروع کنید بسته ویژه مناسب شما خواهد بود. این بسته شامل سایت، فضای هاست 5 گیگ، دامنه ir و com  ، گواهی امنیتی SSL ، اپلیکیشن اندروید ، پنل SMS و در سایت‌های فروشگاهی قابلیت چند فروشندگی است. پکیج ویژه مناسب کسب‌وکارهایی است که فروش حضوری و آنلاین دارند و می‌خواهند فروش خود را گسترش دهند.

در زمان نگارش این مقاله هزینه راه‌اندازی یک سایت به‌وسیله سایت آماده در بازهٔ قیمتی 700 هزار تومان تا 3 میلیون بوده است. پس در واقع شما می‌توانید با یک هزینه بسیار ناچیز یک سایت حرفه‌ای که قابلیت فروش انواع محصولات فیزیکی و مجازی را دارد راه‌اندازی کنید.

درصورتی‌که دراین‌رابطه سؤالی داشتید و یا نیاز به راهنمایی بود می‌توانید با تماس تلفنی یا چت با همکاران ما در تماس باشید.

کسب و کارت قوی شروع کن

حال که با راه‌اندازی سایت در گوگل آشنا شدید، مزایا و معایب آن را فهمیدید و همین‌طور جایگزین سایت ساز گوگل را شناختید ما پیشنهاد می‌کنیم از ابتدا کار را باقدرت شروع کنید. برای شروع یکی از پکیج‌های سایت آماده را انتخاب کنید، سپس فرایند سئو را برای کسب‌وکار خود شروع کنید. اگر با سئو آشنا نیستید حتماً مقاله سئو چیست را در سایت آماده مطالعه نمایید.

سئو به شما کمک می‌کند تا بتوانید دیده شوید و فروش انجام دهید، پس از راه‌اندازی سایت حتماً سئو را جدی بگیرید!

دیگر زمان را از دست ندهید همین حالا با همکاران ما تماس بگیرید و برای توسعه کسب‌وکارتان بر روی اینترنت مشاوره بگیرید.

گوگل سایت مناسب چه کسانی است؟

از آن جایی که گوگل سایت رایگان است و نیازی به خریدهاست نیست، برای کسانی که می‌خواهند یک بلاگ ساده داشته باشند مناسب است.

آیا بعد از انتشار محتوا امکان ویرایش آن در گوگل سایت وجود دارد؟

بله چرا که نه درصورتی‌که نیاز به ویرایش محتوای سایت بود می‌توانید آن را ویرایش کنید، در زیر سربرگ و در بخش محتوا می‌توانید هر محتوایی مثل متن، تصویر، ویدئو، نقشه و … را به سایت خود اضافه کنید.  

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *